عوامل تخریب کننده بازار مسکن

عوامل تخریب کننده بازار مسکن
عوامل تخریب کننده بازار مسکن

آهن پرایس: با توجه به شرایط موجود، احتمال قریب به یقین می توان سال 99 را به عنوان سال رکوددار رکود ساخت وساز پایتخت طی 16 سال اخیر در نظر گرفت و در این بین می توان به نقش 4 عامل رکود ساز در بازار مسکن اشاره کرد. بررسی های صورت گرفته از...

آهن پرایس: با توجه به شرایط موجود، احتمال قریب به یقین می توان سال 99 را به عنوان سال رکوددار رکود ساخت وساز پایتخت طی 16 سال اخیر در نظر گرفت و در این بین می توان به نقش 4 عامل رکود ساز در بازار مسکن اشاره کرد. بررسی های صورت گرفته از چهار عامل ویرانگر بازار مسکن شهر تهران که موجب تشدید رکود ساختمانی در شهر تهران در سال جاری شده است نشان دهنده این است که تمامی این عوامل دست به دست هم داده اند تا در سال جاری تیراژ ساختمانی به کمتر از رکود کمترین میزان ساخت وساز مسکن از سال 83 تاکنون برسد.

عامل اول به رکود ساخت و ساز ناشی از رکود معاملات خرید مسکن بر می گردد. در حال حاضر بازار معاملات مسکن شهر تهران با رکود عمیقی مواجه است به این صورت که در ماه های اخیر سطح معاملات خرید مسکن از کف حداقلی کمتر بوده است. این عامل از تورم بالای مسکن و تداوم آن طی دو سال و نیم گذشته نشأت گرفته است. با وجود اینکه طی مدت زمان سه سال اخیر به طور میانگین تورم سالانه مسکن بیش از 60 درصد به ثبت رسیده است اما خریدهای یک ساله از بازار معاملات مسکن شهر تهران به طور متوسط از نبض عادی بازار معاملات مسکن،80 درصد کمتر بوده است.

به این ترتیب در حال حاضر بازار ساخت وساز مسکن در شهر تهران با دو چالش مهم روبه رو شده است. کمتر بودن حجم ساخت وسازهای جدید در شهر تهران از کف حداقلی نیاز به عرضه واحدهای مسکونی نوساز اولین مورد است و از سوی دیگر در شرایطی به طور میانگین در سال 99 در شهر تهران و در هر ماه تنها حدود 4 هزار و 200 واحد مسکونی پروانه ساختمانی اخذ کرده اند که در شرایط عادی در هر ماه می بایست حداقل 5 هزار واحد مسکونی جدید به بازار مسکن عرضه شود تا بتواند در بازار معاملات ملک پاسخگوی نیاز متقاضیان خرید باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: خداحافظی مسکن با کاهش قیمت

یکی از مهم ترین موانع ورود عده ای از سازندگان به بازار ساخت وساز که باعث شده با ناتوانی در تامین مالی در جهت ساخت مسکن مواجه شویم، رکود در بازار معاملات خرید واحدهای مسکونی است که موجب به فروش نرفتن حجم زیادی از واحدهای مسکونی نوساز و آماده عرضه به بازار ملک شده است. از طرفی، مانع دوم در مسیر فعالیت های ساختمانی سازنده ها تورم زمین محسوب می شود. در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، بازار زمین پاییز امسال با تورم 100 درصدی مواجه شد. این در حالی است که زمین به خصوص در شهر تهران، هزینه برترین وگران ترین پارامتر ساخت وسازها محسوب می شود. 

در حال حاضر بر اساس اعلام سازنده ها، هزینه ساخت مسکن در شهر تهران به طور میانگین مرتبط با هزینه تامین زمین و ملک کلنگی برای ساخت وساز است و همین مسئله یعنی تورم بالا یکی از عوامل مهم در جهت کاهش تمایل سازنده ها به ساخت وساز بوده است.

در این بین بازار مصالح ساختمانی نیز در سال جاری با تورم بالایی مواجه شد. در واقع می توان این عامل را به عنوان عامل سوم در نظر گرفت که مانع فعالیت سازنده ها در بازار ساخت وساز شده است. لازم به ذکر است که در سال جاری با افزایش 70 درصدی قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم و این موضوع موجب شد تا همانند تامین زمین و هزینه های مرتبط با آن، تامین مصالح ساختمانی نیز به دشواری های سازندگان برای ورود به پروژه های ساختمانی جدید تبدیل شود.

چهارمین عامل ویرانگر بازار ساخت وساز و عرضه مسکن نوساز در شهر تهران از حاشیه امن ساختمان های نیمه کاره در شهر تهران و نبود تهدید جدی برای سازنده های کم کار که نتیجه آن تاخیر در تکمیل واحدهای مسکونی و عرضه آن ها به بازار مسکن می شود، نشأت می گیرد.

با وجود اینکه سازنده ها یک پروسه قانونی دوساله از زمان صدور پروانه ساختمانی تا دریافت پایان کار و اتمام عملیات ساختمانی در اختیار دارند ولی در بسیاری از موارد این پروسه رعایت نمی شود برای مدت زمان طولانی ساخت وسازها نیمه کاره باقی می مانند. در پایان می توان گفت درصورتی که در بازار ساخت وساز شهر تهران شرایط به روال فعلی تداوم یابد نمی توان امیدی به بهبود شرایط فعالیت های ساختمانی و عرضه مسکن نوساز به بازار معاملات املاک پایتخت داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • فرخ دستوار
    فرخ دستوار1399/12/19 - 15:57 پاسخ

    سلام مب خواستم بدونید علاوه بر اینها بالا رفتن هزینه های عوارض شهرداری و نظام مهندسی و سخت گیریها و محدود کردنهای شهرداری باعث بی رقبتی برای ساخت و ساز شده که امیدوارم به زودی حل بشه.