رشد تولید فولاد در ایران

رشد تولید فولاد در ایران

براساس آمار، تولید فولاد ایران در ده ماه اخیر میلادی در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود 9 درصد افزایش داشت که رقمی معادل 25/1 میلیون تن اعلام شده است. سال گذشته فولاد ایران از نظر تولید در جایگاه دهم قرار داشت که تا کنون این جایگاه را حفظ کرده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار محصولات فولادی صادراتی حاکی است که در هفته گذشته نرخ اسلب صادراتی ایران 400 دلار در هرتن اعلام شد که در مقایسه با هفته پیش از آن حدود 20 دلار کاهش داشت که رقمی معادل 4/8 درصد است؛ همچنین نرخ بیلت صادراتی نیز با افزایش 9/5 دلاری در هر تن حدود 458/5 دلار اعلام شد که بیانگر کاهش 2/1 درصدی نرخ این محصول نسبت به هفته پیش‌تر است.

اسلب صادراتی نیز با لمس کف قیمت از مرداد سال 99 تا ابتدای امسال در هر تن حدود 400 دلار قیمتگذاری شد که بیانگر کاهش 50/3 درصدی نرخ این محصول است.

غالبا قیمت بیلت صادراتی کمتر از نرخ اسلب است اما با این حال به دلیل افت قیمت مقاطع تخت فولادی، نرخ بیلت صادراتی حدود 14/6 درصد بالاتر از نرخ اسلب اعلام می‌شود.

براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در نخستین ماه پاییز به 2/9 میلیون تن رسید که گویای افزایش 3/5 درصدی میزان تولید فولاد در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته است.

افزایش تولید فولاد ایران در شرایطی محقق شد که ده کشور برتر تولیدکننده فولاد در همین ایام کاهش تولید داشتند. علاوه‌بر ایران، چین و هند نیز به ترتیب بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند.

 گفتنی است تولید فولاد ایران در ده ماه گذشته میلادی در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود 9 درصد افزایش داشت که رقمی معادل 25/1 میلیون تن برآورد شده است. مطابق همین آمار ایران در ایام مشابه سال گذشته در زمینه تولید فولاد در جایگاه دهم قرار داشت که تا امروز این جایگاه را حفظ کرده است.

بر مبنای آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2021 کشور ایران حدود 28/5 میلیون تن فولاد تولید کرد که در مقایسه با سال 2020 حدود 1/8 درصد کاهش داشت. بر همین اساس تولید فولاد در کشورهای غرب آسیا از جمله ایران، قطر، امارات و عربستان، در این ماه افزایش 6/7 درصدی داشته و رقمی معادل 4 میلیون تن برآورد شده است. حال با توجه به اینکه تولید ایران در مهر ماه حدود 2/9 میلیون تن اعلام می‌شود می‌توان گفت 72/5 درصد از این میزان به ایران اختصاص دارد.

کشور چین نیز با تولید 79/8 میلیون تنی، هند با تولید 10/5 میلیون تنی و ژاپن با 7/3 میلیون تنی فولاد جزو کشورهای نخست تولیدکننده در این ایام شناخته شدند اما در عین حال ترکیه با کاهش 17/8 درصدی تولید فولاد در مقایسه با سایر کشورها افت بیشتری داشته است، به طور کلی بر اساس همین آمار چین حدود 11 درصد و هند هم حدود 2/7 درصد افزایش تولید داشته‌اند.

آمارهای جهانی حاکی است که میزان تولید فولاد جهان در ماه اکتبر(مهر) نسبتا ثابت بوده و حدود 147/3 میلیون تن اعلام شده است، اما در ده ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با همین ایام در سال گذشته کاهش 3/9 درصدی داشته که رقمی معادل 1552/7 میلیون تن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش صادرات فولاد در مهرماه

برآوردها حاکی از این است که تولید فولاد در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا حدود 17/5 درصد کاهش داشته و حدود 11/3 میلیون تن تولید شده است. بحران انرژی در اروپا و رشد افسارگسیخته انرژی بر صنایع کشورهای اروپایی اثر منفی گذاشته است تا جایی که برخی از کارشناسان احتمال از دست رفتن صنایع این کشورها را به طور جدی گوشزد کرده‌ و پایگاه صنعتی اتحادیه اروپا را در خطر می‌دانند.

 انجمن جهانی فولاد که نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای فولاد و مؤسسه‌های تحقیقاتی صنعت فولاد است، 64 کشور را که حدود 98 درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند بررسی کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)