روند بازار آهن در گرو آهن اسفنجی

روند بازار آهن در گرو آهن اسفنجی

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که برای صنعت فولاد در سال آینده پیش‌بینی شده، کمبود مواد اولیه است به طوری که صادرات و افزایش تولید هیچ‌کدام این کمبود را جبران نخواهد کرد. در شرایط فعلی نیز آهن اسفنجی مانند لیدر روند بازار آهن را تعیین می‌کند...

آهن پرایس: روز گذشته نیز نوسانات افزایشی قیمت آهن‌آلات در عمده زیرمجموعه‌های بازار همچنان تداوم داشت و در این میان برخی از مبادی فروش نیز به ثبات قیمت‌ها روی آوردند.

بازار ارز نیز که روند افزایشی داشت روز گذشته تا مرز 40 هزار تومان بالا رفت اما تا پایان روز کمی اصلاح شد و در بازار آزاد قیمت هر دلار حدود 39 هزار و 160 تومان به فروش رسید.

بررسی روزانه بازار آهن

نوسانات تهاجمی بازار آهن و فولاد که همچنان در کلیه حوزه‌ها مشهود بود در بازار میلگرد هم مشاهده شد به طوری که هر کیلوگرم میلگرد حدود 50 الی 500 تومان افزایش یافت اما چند کارخانه نیز بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت روز تیرآهن با حفظ روند افزایشی روز گذشته در هر شاخه حدود 10 الی 150 هزار تومان بالا رفت. قیمت قوطی پروفیل نیز همچنان افزایشی بود که حدود 100 الی 1000 تومان برآورد شد. به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌ها از جمله لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز افزایش 100 الی 1000 تومانی داشت.

قیمت انواع‌ ورق‌ها نیز با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت ورق آهن در غالب کارخانه‌ها افزایش 100 الی 600 تومانی داشت اما قیمت ورق گالوانیزه بدون تغییر عرضه شد، قیمت ورق روغنی نیز حدود 600 تومان افزایش داشت و ورق رنگی هم در برخی کارخانه‌ها با افزایش هزار و 500 تومانی همراه بود.

نوسانات نبشی و ناودانی هم همچنان تداوم داشت به طوری که قیمت نبشی با افزایش 200 الی 300 تومانی اعلام شد و قیمت ناودانی نیز علاوه‌بر ثبات در برخی کارخانه‌ها حدود 300 تومان نیز افزایش داشت.

آنطور که از آمار موجود برمی‌آید روز گذشته شمار کارخانه‌هایی که محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند، قابل توجه بود که علت آن را می‌توان در اصلاح جزئی نرخ دلار و عقبگرد از مرز کانال 40 هزار تومان و قرارگیری در مرز 39 هزار تومان دانست.

اصلاح نرخ دلار هم گویا تحت تأثیر زمزمه‌های اخبار مذاکرات برجام بود، گفتنی است به رغم تحرکات محدودی که در چند روز اخیر در سمت تقاضا ایجاد شده بود، مجددا به سستی گرایید و ترجیح خریدار به صبر و انتظار بود.

در واقع می‌توان گفت با انتشار توئیتی از سوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر احیای برجام براساس مذاکرات وین، کمی بازار را ریزشی کرد و به عبارتی به داد دولت رسید.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 186 هزار و 825 تن میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن عرضه می‌شود که از این میزان حدود 158 هزار و 764 تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن حدود 17 هزار و 19 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 9 درصدی نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز است.

همچنین حدود 26 هزار و 411 تن هم تیرآهن عرضه می‌شود که قیمت این محصول نیز 17 هزار و 524 تومان تعیین شده است؛ گفتنی است این محصول نیز حدود 4 درصد در مقایسه با عرضه هفته گذشته افزایش قیمت داشته است.

آنوش رحام دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در زمینه مشکلات و چالش‌های بازار داخلی فولاد کشور اظهار کرد: برخی سیاست‌ها و تصمیم‌های یک‌شبه و بدون برنامه تولیدکنندگان و فولادسازان را دچار خسارت کرد.

وی در ادامه افزود: در سال‌جاری مواد اولیه و صادرات، مسائلی بود که فعالان این حوزه را دچار چالش‌های اساسی کرد. به این صورت که اعمال مصوبه تعیین عوارض صادراتی در ابتدای سال که این صنعت را دچار چالش کرد و همچنین عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا موجب شد تا فعالان و صادرکنندگان زیان مالی چشمگیری را تجربه کنند.

رحام همچنین بیان کرد: یکی از مواردی که از ابتدای سال بازار فولاد را تحت تأثیر قرار داد وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین بود که به افزایش قیمت‌ها منجر شد، عامل بعدی تحریم همه‌جانبه روسیه بود که به از دست دادن بازارهای این کشور منجر شد در نتیجه روسیه به‌ناچار به پدیده زیرفروشی و دامپینگ محصولات خود اقدام کرد.

این فعال صنعتی تصریح کرد: سیاست چین در قبال تحریم‌ها مؤثر واقع شد که نتیجه آن برای کشور ما از دست رفتن بازارهای هدف صادرات ایران بود؛ اگرچه در این میان با ریزش قیمت جهانی فولاد، وضع عوارض صادراتی سنگین در کشور پس از چندین بار اصلاح سرانجام لغو شد.

رحام چنین سیاستی را به زیان بازارهای صادراتی ایران دانست و افزود: این برنامه و تصمیم اشتباه درست زمانی که نرخ فولاد جهانی افزایشی بود و می‌توانست فرصتی برای ارزآوری و کسب بازارهای صادراتی بیشتر باشد، با این سیاستی که دولت و وزارت صمت اجرا کردند، کاملا نتیجه معکوسی در بر داشت و در نتیجه بخشی از بازارهای صادراتی ایران از دست رفت.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل در زمینه اوضاع بازار آهن و فولاد در سال 2023 اظهار کرد: آنچه از ظواهار امر پیداست یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که سال آینده صنعت فولاد با آن مواجه خواهد شد، کمبود مواد اولیه است به طوری که صادرات و افزایش تولید هیچ‌کدام این کمبود را جبران نخواهد کرد. در چنین شرایطی ضرورت دارد دولت برنامه‌های بلندمدت و ثابتی در این زمینه تدوین کند و از ابلاغ برخی مصوبه‌ها یک‌شبه و ناگهانی و بدون برنامه بپرهیزد.

گفتنی است امیرصباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از اوضاع و احوال صنعت فولاد در زمینه قعطی گاز صنایع فولادی اظهار کرد: محدودیت انرژی در کشور که نمود عینی آن در صنایع فولادی مشهود است، به کاهش و توقف مواد اولیه و همچنین افزایش قیمت آهن اسفنجی منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش 3000 تومانی قیمت میلگرد در 2 هفته

وی همچنین افزود: افزایش نرخ آهن اسفنجی در آخرین عرضه بورس کالا که حدود 34 درصد برآورد شده است حاکی از محدودیت تولید این کالا است که از قطعی گاز نشأت می‌گیرد.

با توجه به شرایط داخلی بازار فولاد کش.ر می‌توان گفت نرخ پایه و حجم عرضه آهن اسفنجی در عرضه روز شنبه یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در بازار خواهد بود به عبارتی می‌توان گفت درحال حاضر آهن سفنجی پیشگام تعیین روند بازار در هفته آتی خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)