رکود سنگین بازار آهن

رکود سنگین بازار آهن

نوسانات محصولات فولادی در پایان هفته گذشته برمی‌آید روند بازار آرام بود که یکی از علل آن روند ثابت نرخ دلار اعلام شد؛ مضاف بر این برخی محدودیت‌های تنظیم بازاری مواجه است که بی‌تأثیر بر روند جاری بازار آهن نیست...

آهن پرایس: پنجشنبه گذشته بازار آهن تقریبا در رکود بود و نوسانات چندانی مشاهده نشد؛ با عقب‌نشینی نسبی دلار قیمت روز آهن نیز از روند افزایشی خود بازماند و در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد، اما در برخی شرکت‌ها نیز کاهش جزئی مشهود بود.

قیمت دلار نیز پایان هفته را بدون نوسان سپری کرد و در همان کانال 51 هزار تومانی متوقف شد، به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد 51 هزار و 300 تومان مبادله شد.

تحلیل بازار آهن و فولاد

همانطور که اشاره شد بازار آهن و فولاد آخر هفته در آرامش نسبی بود و قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد. قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان که در نیمه اردیبهشت به 29 هزار تومان رسیده بود در پایان اردیبهشت به 26 هزار و 700 تومان کاهش یافت. گفتنی است کف قیمت میلگرد همچنان در کانال 25 هزار تومانی حمایت می‌شود و به نظر می‌رسد فارغ از روند بازار ارز، با توجه به معاملات آهن اسفنجی کف قیمت روز میلگرد در همین حوالی معامله شود، درواقع می‌توان گفت کاهش نرخ میلگرد به کمتر از 25 هزار تومان درحال حاضر عملا امکان‌پذیر نیست.

قیمت انواع پروفیل‌ها مانند قیمت پروفیل مبلی، پروفیل گالوانیزه، صنعتی و ... نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت پروفیل صدرا 2 میلیمتر در هر کیلو حدود 36 هزار و 800 تومان اعلام شد این درحالی است که در نیمه اردیبهشت قیمت پروفیل ساختمانی به 39 هزار و 100 تومان افزایش یافته بود.

قیمت انواع لوله‌ها‌ مانند لوله داربستی، صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ گفتنی است قیمت نبشی 3 میلیمتر ناب تبریز در کانال 27 هزار تومانی قرار داشت درحالی که در نیمه اردیبهشت تا 29 هزار و 500 تومان افزایش یافته بود.

قیمت تیرآهن معمولی، هاش و لانه زنبوری در بخش شاخه‌فروشی و کیلوفروشی نسبتا ثابت بود و قیمت هر شاخه تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان که در نیمه اردیبهشت به 5 میلیون و 220 تومان رسیده بود در پایان هفته گذشته 4 میلیون و 850 تومان برآورد شد.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز عمدتا بدون تغییر بود به این صورت که قیمت ورق آهنی در کلیه شرکت‌ها ثابت بود و قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه 2 میلیمتر ابعاد1000*2000 در هر کیلو حدود 38 هزار تومان برآورد شد درحالی که این محصول در نیمه‌ اردیبهشت تا نزدیک کانال 41 هزار تومان افزایش یافت. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و رنگی هم در اکثر بنگاه‌ها ثابت اعلام شد.

همانطور که از بررسی نوسانات محصولات فولادی در پایان هفته گذشته برمی‌آید روند بازار آرام بود که یکی از علل آن روند ثابت نرخ دلار اعلام شد؛ مضاف بر این برخی محدودیت‌های تنظیم بازاری مواجه است که بی‌تأثیر بر روند جاری بازار آهن نیست.

اگرچه اوضاع بازار نسبتا آرام گزارش می‌شود اما همچنان کمبود برخی سایزها در تعدادی از مقاطع فولادی مشهود است و این امر به نفع برخی انبارهایی که عمق بیشتری دارند، تمام می‌شود؛ البته با توجه به هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل و... نرخ آهن بنگاه ممکن است از نرخ پیشنهادی بازار بالاتر معامله شود.

اگر چه تلاش بازارساز از روزهای پایانی سال گذشته بر کنترل بازار و عرضه فولاد با دلار 28500 تومانی بود اما به دلیل وجود برخی موانع مانند کاهش قیمت‌های صادراتی همسو با افت نرخ جهانی فولاد که به زیان بخش معدنی بود، این امر محقق نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ضعف تقاضا در بازار آهن

گفتنی است امروز حدود 2 میلیون و 467 هزار و 746 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 68 هزار و 830 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت این محصول 23 هزار و 182 تومان تعیین شده است که گویا نسبت به عرضه هفته گذشته افزایش 0/4 درصدی دارد اما حجم آن 3 درصد کاهش یافته است. همچنین حدود 162 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که نرخ آن نیز حدود 12 هزار و 452 تومان در نظر گرفته شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • عبدلله
    عبدلله1402/02/31 - 22:00 پاسخ

    لعنت به همتون با این مملکت نگه داشتنتون

  • علی. دلربا
    علی. دلربا1402/02/31 - 10:21 پاسخ

    سلام اطلاع رسانی به عموم مردم خیلی خوبه ولی این قیمت‌ها دربازار خوشان را نشان نمی دهند نظارتی هم نست و مردم شریف فکر می‌کنند شمادروغگو تشریف دارید

  • .
    .1402/02/30 - 17:02 پاسخ

    پس چراباکاهش قیمت دلار قیمت میلردکاهشی نمی شود..خسته شدن مردم میلکردپانزده شده بیست و هفت یعنی تقریبا دوبرابر شده این چه سیاستگذاری چه مسولی هست پدرمادرامد..مردم رابفهمید..باحداقل حقوق مردم باید چه کارکنم بااین تورم وبدبختی