سایه سنگین رکود بر بازار فولاد

سایه سنگین رکود بر بازار فولاد
سایه سنگین رکود بر بازار فولاد

آهن پرایس: رکود بازار و نبود خرید و فروش و حجم وسیعی از بلاتکلیفی و انتظار، همزمان با هم  بازار فولاد را به خواب برده و پیش بینی می شود این روند تا یک ماه آینده نیز ادامه داشته باشد؛ از سوی دیگر در معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا نیز رکود سنگینی...

آهن پرایس: رکود بازار و نبود خرید و فروش و حجم وسیعی از بلاتکلیفی و انتظار، همزمان با هم  بازار فولاد را به خواب برده و پیش بینی می شود این روند تا یک ماه آینده نیز ادامه داشته باشد؛ از سوی دیگر در معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا نیز رکود سنگینی حکم فرماست.

این رکود شدید در بازار داخلی در حالتی است که ما در فصل بهار و تابستان طبق تجربه سالهای پیش بایستی اوج تقاضای فصلی را مشاهده می کردیم و در این روزها بایستی اوج فروش و اوج تقاضای خریداران باید رویت می شد اما گویا امسال رویه تغییر کرده است و خبری از متقاضی و خریداران و مصرف کننده در بازار نیست. در چنین شرایطی فقط یک انگیزه باقی می ماند که به واسطه صادرات، رونقی هر چند اندک به معاملات شمش فولاد در بورس کالا ببخشد. در واقع در چنین شرایطی صادرات تنها راه گریز از صنایع تکمیلی کشور به علت نبود مصرف داخلی است. 

با بررسی بازار مقاطع طویل فولادی کشور یک نتیجه پر اهمیت رویت می شود، رکود همراه با تورم بالا ادامه دارد. برخی کارشناسان اقتصادی و صنعت گران معتقدند: بازار در حال حاضر به دلیل نداشتن چشم انداز روشن نسبت به آینده بازار آهن و فولاد در کشور منجر شده که خریداران و صنعتگران و مصرف کننده ها تا حد امکان خرید خود را به زمان دیگری موکول نمایند. 

در بازار فولاد از یک سو در طی سال جاری، هزینه های تولید افزایش یافته و این موضوع سیگنال مثبتی جهت افزایش قیمت هاست؛ حال آنکه از سوی دیگر سیاست های اعلام شده از سوی آیت الله رییسی ریاست جمهوری منتخب مردمی چنین است که روند نوسان قیمتی بازار داخل از نرخ ارز را جدا سازی کنند، این موضوع سیگنالی منفی برای بازار محسوب می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتکار در زنجیره فولاد

بلاتکلیفی موجود در بازار یعنی سیگنال افزایشی از یک سو و سیگنال کاهشی از سوی دیگر موجب میگردد تا متقاضیان خریدهای خود را به تعویق بیندازند. چنین است که بازار محصولات فولادی کشور با سیگنال متناقض مواجه است. ابهامات و دوگانگی موجود به اندازه ای موثر بوده است که بازار آهن و فولاد برخلاف رشد نرخ ارز ظرف روزهای اخیر و ورود مجدد دلار امریکا به کانال 24 هزار تومان نتوانست حتی شاهد رونق اندکی باشد.

در هفته ابتدایی تیرماه حدود 169 هزار تن شمش فولادی با میانگین قیمتی 13 هزار و 200 تومان به بورس کالا عرضه شد. با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس، بهای هر کیلوگرم از این شمش در بازار داخل 14 هزار و 400 تومان برآورد شده. افزایش قیمت مداوم و پیوسته شمش فولادی در بازار داخلی تحت تاثیر رشد قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز منجر به رکودی عمیق در این بازار شده است. طی هفته جاری  فقط 26.5 درصد شمش فولاد در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که این میزان معادل 45 هزار تن شمش فولاد است. 

 در حالیکه نرخ میلگرد در بازار آزاد تهران برابر 15 هزار و 200 تومان است؛ نرخ هر کیلوگرم شمش فولاد  14 هزار و 400 تومان می باشد و در شرایط فعلی خریداری وجود ندارد و رکود عمیقی بر بازار محصولات نوردی موج می زند. نرخ های مذکور تمایل برای خرید شمش و تولید محصولات جهت عرضه به بازار داخلی را به نوردکار نمی دهد و تنها یک هدف و انگیزه آن هم صادرات وجود دارد. شایان ذکر است این انگیزه صادرات و توجیه اقتصادی نیز فقط تا زمانی پابرجاست که بازار فولاد در دنیا پر رونق باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)