علت افزایش نسبی قیمت میلگرد

علت افزایش نسبی قیمت میلگرد

روز شنبه تحریک جزئی در قیمت دلار و قیمت آهن کیلویی در بخشی از مبادی فروش مشاهده شد که گویا ناشی از اخبار روسیه و انتقال ایران به لیست سیاه FATF رقم خورد اما با ختم نسبی غائله در روسیه این نوسانات هم تقریبا متوقف شد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد که از ابتدای تیرماه روند ثابت و کاهشی داشت، در ابتدای هفته جاری بر اثر تغییرات جزئی نرخ دلار و اثر روانی منفی اخبار، قیمت آهن آلات در برخی حوزه‌های بازار آهن داخلی افزایش جزئی داشت.

روز گذشته بازار ارز هم کمی افزایشی شد و قیمت دلار مجددا به کانال 50 هزار تومانی بازگشت و در پایان روز هم روی 50 هزار و 850 تومان بسته شد.

دلار که در ابتدای تیرماه 48 هزار تومان مبادله می‌شد با خبر کودتا در روسیه مجددا تقویت شد اما گویا اثر آن چندان قوی نبود و قیمت دلار تنها 500 تومان افزایش یافت.

از سوی دیگر ارسال لایحه دائمی شدن تحریم‌ها سال 1996علیه ایران به مجلس آمریکا و همچنین انتقال ایران از حالت تعلیق به لیست سیاه FATF از دیگر عواملی بود که در روند افزایش نرخ دلار نقش داشت اما پس از عقب‌نشینی واگنر در مسکو، نوسانات افزایشی بازارهای داخلی نیز نسبتا متوقف شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روز گذشته در بازار میلگرد شاهد نوسانات افزایشی در شمار زیادی از مبادی فروش بودیم به طوری که قیمت روز میلگرد در هر کیلو بین 200 تا 400 تومان افزایش داشت اگرچه تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها هم تغییر قیمت نداشتند و در برخی شرکت‌ها هم کاهشی بود.

روز گذشته قیمت میلگرد بین 24600 تا 26 هزار تومان اعلام می‌شد و نرخ میانگین این محصول هم حدود 25 هزار و 430 تومان بود.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و ظفربناب در برخی سایزها بین 50 تا 100 هزار تومان کاهش داشت. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی در چند کارخانه ثابت اعلام شد اما در برخی از مبادی فروش با افزایش 100 تا 300 تومانی همراه بود.

قیمت روز قوطی آهن، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در چند کارخانه بین 400 تا 800 تومان کاهش قیمت داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند. قیمت لوله مانیسمان، لوله صنعتی، لوله داربستی و سایر لوله‌ها هم در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند.

انواع ورق سرد و گرم نیز با نوسانات متعددی همراه بودند به این صورت که تعدادی از کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند اما قیمت ورق سیاه مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین 500 تا 800 تومان افزایش داشت و برخی ضخامت‌های ورق سیاه اکسین هم کاهش 500 تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی، قیمت وق رنگی شیروانی و سایر ورق‌های سرد هم عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 91 درصد از 139 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا به فروش رسید و قیمت آن نیز 12 هزار و 485 تومان برآورد شد که گویا نسبت به عرضه هفته گذشته 3 درصد کاهش داشته است.

امروز نیز حدود 22 هزار تن آهن اسفنجی با قیمت 13 هزار و 344 تومان عرضه می‌شود. حجم آهن اسفنجی بریکت 40 درصد و قیمت آهن نیز حدود 3.3 درصد کاهش دارد.

همچنین از 44 هزار و 340 تن شمش بلوم هم حدود 13 هزار و 600 تن معامله شد که معادل 30 درصد است. قیمت شمش بورسی دیروز حدود 24 هزار و 529 تومان براورد شد که بیانگر افزایش 4.1 درصدی نرخ پایه این محصول است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ورود جزئی تقاضا به بازار آهن

گفتنی است طبق ابلاغیه بورس کالا پیش‌دریافت محصولاتبورسی مانند شمش، میلگرد و تیرآهن از 30 درصد به 10 درصد رسید و از روز دوشنبه نیز اجرایی خواهد شد.

به نظر می‌رسید تغییر مجدد این دستورالعمل تا حدودی بازار را از رکود سنگینی که در آن گرفتار است کمی بیرون خواهد کشید و ممکن است محرکی برای عرضه و افزایش خرید محصولات بورسی باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)