فراز و نشیب های طرح مسکن ملی

فراز و نشیب های طرح مسکن ملی
فراز و نشیب های طرح مسکن ملی

آهن پرایس: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسان قیمت ها در بازار های مختلف، طولانی شدن روند ساخت و ساز مسکن ملی می تواند موجب افزایش نرخ این خانه ها شود. به طوری که طبق آمار های موجود حدود قیمت ها از سال قبل تا امسال حدود 80 درصد افزایش یافته.  طبق برآورد های انجام شده ...

آهن پرایس: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسان قیمت ها در بازار های مختلف، طولانی شدن روند ساخت و ساز مسکن ملی می تواند موجب افزایش نرخ این خانه ها شود. به طوری که طبق آمار های موجود حدود قیمت ها از سال قبل تا امسال حدود 80 درصد افزایش یافته.  طبق برآورد های انجام شده توسط  سازمان برنامه و بودجه نرخ مسکن ملی از متری ۲.۷ میلیون تومان به متری ۴.۹ میلیون تومان رسیده است و با وجود افزایش روز افزون قیمت ها دور از انتظار نیست که قیمت این واحد های مسکونی تا زمان تکمیل پروژه افزایش یابد.

محمد اسلامی،  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع که پروژه های درحال اجرای طرح اقدام ملی مسکن به تدریج در حال افزایش است اذعان کرد: در حال حاضر ۵۳۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است. این طرح ها شامل پروژه های ثبت نامی، مشارکتی، واگذاری زمین، خودمالکی و تفاهم نامه با دستگاه های دولتی است که در بیشتر شهرهای کشور در حال انجام است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مسکن در ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ حدودا ۲۱۳ هزار و ۱۰۱ متقاضی برای مسکن ملی افتتاح حساب شرکت کردند  و از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۳۳۸ نفر وجوه اولیه را واریز کردند که معادل ۶۷۹۰ میلیارد تومان است. از این میزان وجوه واریز شده متقاضیان به حساب بانک ۱۲۰۶ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در پروژه‌ها و مابقی در حساب بانک است و در آینده برای تکمیل پروژه ها صرف می شود. در حال حاضر ۱۰۶ پروژه قراردادشان قطعی شده که تعداد واحدهای آن ۸۴۴۲ واحد است. همچنین ۷۵ پروژه به تعداد ۳۳۸۲ واحد نیز در دفتر خانه آماده افتتاح حساب است.

در حالی که باید ۴۰۰ هزار خانوار تا چند ماه دیگر خانه‌های خود را تحویل بگیرند، محمد اسلامی می‌گوید تا پایان دولت، ۶۰ هزار واحد تکمیل می‌شود. این در حالی است که در برخی از پروژه‌ها زمین تامین نشده و طبق گفته برخی از متقاضیان قراردادهای جدید با ارقام بالایی عرضه می شوند. در واقع به جای این که ۴۰۰ هزار خانوار تا امسال صاحب خانه شوند، وزیر راه وعده تحویل ۶۰ تا ۱۰۰ هزار واحد را داده که این اعداد ۴۰ هزار واحد تفاوت دارند.  معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفته که حدود ۹ هزار واحد مشکل زمین دارند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در مسیر کاهش قیمت

این طرح در سال گذشته نیز، از یک سو با افزایش قیمت مصالح ساختمانی به مشکل خورد و از سوی دیگر وزیر اعلام کرده که در برخی از شهرهای به دلیل شرایطی که شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی به‌ وجود آورده‌اند، برخی از این پروژه‌های در مراحلی متوقف شدند. در واقع پس از گذشت بیش از یک سال و نیم این طرح هنوز در شروع کار است و با مشکلات از این قبیل مواجه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)