موانع صادرات زنجیره فولاد

موانع صادرات زنجیره فولاد
موانع صادرات زنجیره فولاد

آهن پرایس : میرابوطالب بدری مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزار شدن جلسه میز فولاد سه ماهه پایانی سال 99 خبرداد و اذعان کرد : در این گردهمایی شرایط صنعت فولاد و نتایج حاصل از اجرای سیاست های ...

آهن پرایس : میرابوطالب بدری مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزار شدن جلسه میز فولاد سه ماهه پایانی سال 99 خبرداد و اذعان کرد : در این گردهمایی شرایط صنعت فولاد و نتایج حاصل از اجرای سیاست های کنترلی بر صادرات انواع محصولات فولادی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه توضیح داد : صنعت فولاد با درآمد ارزی انبوه و ظرفیت بالای تولید به عنوان یکی از صنایع قدرتمند و مولد اقتصاد کشور از جایگاه خاصی برخوردار است . با توجه به این که کشورمان دارای منابع و ذخایر غنی معدنی است باید به بهترین شیوه از این امکانات استفاده کنیم. 

میرابوطالب بدری با بیان اینکه تحولات و نوسانات بازار جهانی فولاد در سال جاری موجب چالش‌‌های جدی در این بخش شده است، عنوان کرد: در این جلسه ، پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای مشابه سامانه ثبت سفارش واردات برای صادرات مطرح شد تا صادرکنندگان کمتر در معرض پیامدهای نوسان قیمتی قرار بگیرند.

همچنین درادامه مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی درباره ی موانع موجود برای صادرات فولاد گفت : عوامل مختلفی همچون شیوع کووید-۱۹، نوسانات شدید قیمت و تغییرات عرضه و تقاضا در سطح بین‌الملل از یک طرف و سیاست‌های کنترلی داخلی مانند سهمیه ‌بندی صادرات، الزام به اخذ مجوز صادرات از معاونت معدنی وزارت صمت با وجود فرآیند زمان بر و معطلی محموله‌های صادراتی در این مسیر، الزام به رعایت کف عرضه در بورس علی‌ رغم افت شدید تقاضا به عنوان پیش‌ نیاز صدور مجوز صادرات و همچنین سیستم قیمت‌گذاری دستوری غیرکارشناسی از سوی دیگر، امکان بهره‌ گیری از ظرفیت‌های موجود بازار صادراتی با وجود روند افزایشی قیمت‌های جهانی را برای صادرکنندگان ایرانی محدود ساخته است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : عدم توازن در زنجیره فولاد

بدری با اشاره به مشکلات مربوط به تسویه ارزی صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی ادامه داد: در این میان، صادرکنندگان محصولات از جمله محصولات فولادی و پتروشیمیایی تحت تاثیر نوسانات افزایشی قیمت قرار گرفته‌اند که باعث ایجاد مشکل تسویه ارزی حاصل از صادرات برای آن‌ها شده و اثرات منفی این اتفاق در حال شکل‌گیری است، چراکه قیمت صادرات در زمان بستن قرارداد پایین‌ تر از نرخ صادرات اعلام شده در سیستم گمرکی خواهد بود و این تفاوت قیمت، هزینه سنگینی را هنگام تسویه ارزی برای صادرکنندگان به همراه خواهد داشت.

وی در پایان درباره دیگر نتایج نشست امروز توضیح داد: در جلسه امروز همچنین مقرر شد که موارد و مشکلات ارائه ‌شده در جلسه بعدی کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در نیمه نخست اسفندماه سال جاری مطرح و راهکارهای مناسبی براساس پیشنهادات کاربردی برای مشکلات عنوان شده اتخاذ شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)