میلگرد 26 هزار تومانی خریدار ندارد!

میلگرد 26 هزار تومانی خریدار ندارد!

قیمت میلگرد در بازار آزاد بین 27 تا 28 هزار تومان اعلام می‌شود و قیمت میلگرد بورسی به 26 هزار تومان رسیده، اما تقاضایی برای آن وجود ندارد. کارشناسان دلایل متعددی از جمله رکود در صنعت ساختمان، آشفتگی بازار مسکن، خروج سرمایه، رکود صادرات و فشار عرضه را برای این رکود عمیق عنوان می‌کنند...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد داخلی در حالی در چنگ رکود است و تقاضا عمق کمی دارد که شاهد عرضه‌ آهن آلات در بورس کالا و بازار با حجم بالا هستیم. گزارش‌های از وضعیت بازار داخلی آهن و فولاد در نخستین روز مرداد ماه حاکی از رکود نسبتا عمیق است؛ به طوری که تقاضای ضعیف از سوی بخش‌های مختلف، به‌ویژه صنعت ساختمان و مسکن، در کنار افزایش عرضه از طرف تولیدکنندگان، شرایطی را رقم زده که به عنوان بازاری بدون مشتری توصیف می‌شود.

این در حالی است که به طور سنتی زمان خرید آهن آلات است و انتظار می‌رود میزان تقاضا بالا باشد. کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز رکود فعلی دخیل می‌دانند که برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

  • ضعف تقاضا: رکود در صنعت ساختمان و آشفتگی بازار مسکن، مهم‌ترین عامل افت تقاضا در بازار فولاد است.
  • خروج سرمایه: تشدید نظارت‌ها و وضع جرائم مالیاتی سنگین، سرمایه‌ها را از بازار فولاد فراری داده است.
  • رکود صادرات: رکود در بازارهای جهانی، به ویژه در چین که بزرگترین بازار فولاد دنیاست، باعث افت تقاضای صادراتی شده است.
  • فشار عرضه: با وجود افت تقاضا، تولیدکنندگان همچنان به عرضه محصولات خود ادامه می‌دهند که این امر به افزایش فشار بر قیمت‌ها منجر شده است.

در حال حاضر، بورس کالا نیز با استفاده از فرمولی که برای تعیین قیمت آهن آلات در نظر گرفته شده، تا حدی نقش حمایتی از تولیدکنندگان ایفا می‌کند و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

وضعیت بازار آهن

بازار آهن و فولاد، شامل قوطی، پروفیل و ورق نیز در رکود به سر می‌برد اما نوسانات جزئی در برخی محصولات نیز مشاهده شد.

به عنوان مثال قیمت میلگرد امروز اکثر کارخانه‌ها با ثبات نسبی همراه بود اما در این میان برخی کارخانه‌ها نیز افزایش قیمت 50 تا 200 تومانی را اعمال کردند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد فایکو 27.700 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد میانه نیز به 28.100 تومان رسید.

اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را ثابت نگه داشتند اما قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها افزایش قیمت 10 تا 90 هزار تومانی را اعمال کرد.

قیمت ورق سیاه (st37 و st52) در کارخانه‌های اکسین و گیلان ثابت اعلام شد اما قیمت ورق فولاد مبارکه و ورق کاویان در برخی ضخامت‌ها کاهش 100 تا 500 تومانی را اعمال کردند. قیمت ورق‌ گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و رنگی در اکثر کارخانه‌ها 200 تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه، قیمت پروفیل آلومینیوم نیز در برخی کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی کارخانه‌ها نیز کاهش قیمت 200 تا 500 تومانی را اعمال کردند. قیمت پروفیل ضخامت 2 میل با توجه به نوع ورق بین 39 تا 40 هزار تومان اعلام می‌شود. قیمت انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

بازار فولاد در چنگ رکود

بورس کالای ایران نیز مانند اوضاع بازار در حالی شاهد رکودی عمیق در معاملات فولاد است که در آخرین عرضه تنها 5.5 درصد از میلگرد عرضه شده با قیمتی بالاتر از بازار به فروش رسید؛ میانگین قیمت میلگرد بورسی 26 هزار تومان برآورد شد که افزایش یک درصدی داشت.

به این صورت که 213 هزار تن میلگرد پرمصرف ساختمانی (سایز 12 تا 20) در بورس کالا حضور داشت که با احتساب معاملات مچینگ، تنها 11 هزار تن معامله شد. این حجم ناچیز از معاملات، نشان‌دهنده رکودی عمیق در این بازار است.

دلایل رکود بورس کالا

اصلی‌ترین دلیل عدم استقبال خریداران از میلگرد در بورس کالا، بالاتر بودن قیمت این محصول در مقایسه با بازار آزاد است. قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا بدون توجه به شرایط واقعی بازار، منجر به انحراف تقاضا و رکود در معاملات شده است البته رکود در صنعت ساختمان و افت تقاضای مصرفی، مزید بر علت شده و بر رکود بازار دامن زده است.

ضروری است که مسئولان بورس کالا با در نظر گرفتن شرایط واقعی بازار و نیاز مصرف‌کنندگان، نسبت به بازنگری در قیمت پایه و شرایط عرضه میلگرد اقدام کنند. همچنین قیمت‌گذاری در بورس کالا باید منعکس‌کننده واقعیت‌های بازار باشد و از اتکا به فرمول‌های دستوری صرف پرهیز شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فرصت محدود! خرید آهن در رکود

مضاف بر این با اعمال اصلاحات لازم، می‌توان تعادل را به بازار فولاد بازگرداند و از تشدید رکود و آسیب به فعالان این صنعت جلوگیری کرد. به عقیده برخی ادامه روند فعلی و قیمت‌گذاری غیرواقعی در بورس کالا می‌تواند به خروج کامل میلگرد از سبد معاملات بورس کالا منجر شود و سود تولیدکنندگان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی