کاهش تقاضا با کاهش قیمت آهن

کاهش تقاضا با کاهش قیمت آهن

با توجه به اینکه این هفته نرخ پایه عرضه شمش بلوم در بورس کالا بنا بر دستور وزارت صمت پایین‌تر از فرمول همیشگی قیمتگذاری شده؛ احتمال زیاد نرخ پایه عرضه میلگرد هم بر همین اساس حدود کیلویی ۲ هزار تومان پایین‌تر از نرخ معاملاتی هفته گذشته اعلام شود...

آهن پرایس: روند اصلاح قیمت آهن آلات روز گذشته هم در اغلب مبادی فروش همچنان تداوم داشت، اما تقاضا نیز به طور محسوسی کاهش داشت و خریدوفروش چندانی مشاهده نشد.

بازار ارز که در پی روند کاهشی به کانال 52 هزار تومانی رسیده بود، روز گذشته حدود هزار تومان بالا رفت به طوری که قیمت هر دلار در بازار آزاد در نیمه‌های روز به 53 هزار تومان رسید و در پایان روز هم 53 هزار و 600 تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته با اصلاح چشمگیری همراه بود به طوری که هر کیلو میلگرد حدود 100 تا 1000 تومان کاهش داشت اما شماری از مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند. قیمت میلگرد در محدوده 26 تا 28 هزار تومان اعلام ‌شد و میانگین نرخ این محصول هم 26 هزار و 650 تومان بود.

قیمت نبشی، قیمت انواع ناودانی و سپری در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما کاهش 100 تا 200 تومانی هم مشاهده شد؛ قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی با کاهش 50 تا 100 هزار تومانی همراه بود اما چند کارخانه ظفربناب و ماهان تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق آهنی نیز در برخی از مبادی فروش 100 تا 600 تومان کاهش داشت اما قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت قوطی آهن نیز به تبعیت از سایر محصولات در کلیه مبادی فروش کاهش 200 تا 1000 تومانی داشت؛ همچنین قیمت لوله‌های درزدار و بدون درز مانند قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی و سایر لوله‌ها کاهش 200 تا 1000 تومانی داشتند.

براساس گزارش‌ها از میزان معاملات بورس کالای روز گذشته می‌توان اظهار کرد که تقاض افت محسوسی داشت، در این زمینه می‌توان عوامل متعددی را دخیل دانست که از جمله آنها می‌توان به لغو معاملات اعتباری، افزایش قیمت پایه و کاهش بهای ارز‌های شاخص اشاره کرد.

طبق آمار روز گذشته حدود 196 هزار تن شمش فولادی عرضه شد که حدود 137 هزار تن تقاضا داشت. حجم عرضه محصولات فولادی در مقایسه با آخرین عرضه حدود 3 درصد کاهش داشت اما گویا در بورس روز گذشته عرضه نسبت به تقاضا افزایش 45 درصدی داشته است. با توجه به سیاست جدید برای کنترل قیمت‌ها، ناهماهنگی عرضه و تقاضا با در نظر گرفتن کاهش حجم شمش بورسی، چندان دور از انتظار و عجیب نیست.

با این اوصاف نرخ نهایی شمش در هر کیلو 22 هزار و 200 تومان برآورد شد اما با توجه به اینکه تقاضای چشمگیری برای این محصول نبود میانگین نرخ شمش تقریبا ثابت ماند.

با توجه به اینکه نرخ پایه عرضه شمش بلوم پایین‌تر از فرمول همیشگی قیمتگذاری شده؛ احتمال زیاد نرخ پایه عرضه میلگرد هم حدود ۲ هزار تومان پایین‌تر از نرخ معاملاتی هفته گذشته اعلام شود.

طبق تجربه زمانی که روند بازار رو اصلاح و کاهش است تقاضا نیز کاهش می‌یابد گویا خریدار منتظر تجربه قیمت‌های پایین‌تر و اصلاح بیشتر بازار است از همین رو به نظاره می‌نشیند؛ از ابتدای هفته با اصلاح نسبی نرخ دلار، افزایش حجم عرضه‌ محصولات بورسی به کاهش قیمت روز آهن الات در کارخانه‌ها منجر شد و کف قیمت میلگرد در کانال 26 هزار تومان حمایت شد.

براساس اطلاعیه بورس کالا مبنی بر افزایش پیش‌دریافت از 10 درصد به 30 درصد، خود عاملی بود که کاهش تقاضا در بورس دیروز را رقم زد؛ همچنین با توجه به اینکه طبق توافق وزارت صمت و بورس کالا، تحویل شمش بورسی هفته جاری به صورت سلف خواهد بود از همین رو تنها محصولات دو تولیدکننده اصلی که شمش اعتباری عرضه کردند، به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در اصلاح و کف‌یابی

اگرچه در حال حاضر بازار روند کاهشی دارد اما به عقیده برخی با شروع فصل گرما و احتمال کمبود یا قطعی برق صنایع فولادی و افزایش تقاضا با احتمال افزایش ساخت‌وسازها در ماه‌های آتی، ممکن است ناترازی و آشفتگی عرضه و تقاضا در بازار را رقم بزند.

با این اوصاف اگرچه نمی‌توان به طور قطع روند بازار آهن را پیش‌بینی کرد و چشم‌انداز شفافی ارائه داد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی بازار در چند روز آتی فرصت خوبی برای خرید آهن به شمار می‌رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 5 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)