چشم‌انداز بازار آهن در کوتاه مدت

چشم‌انداز بازار آهن در کوتاه مدت
چشم‌انداز بازار آهن در کوتاه مدت

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز تقریبا بدون نوسان بود و دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد با قیمت 27 هزار و 590 تومان تبادل شد. اخبار بازار آهن نیز گویای تثبیت قیمت‌ آهن آلات در اکثر مبادی فروش همراه با نوسانات محدود کاهشی و افزایشی در برخی شرکت‌ها بود.به طور کلی در هفته جاری نوسانات شدید...

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز تقریبا بدون نوسان بود و دلار با اندکی کاهش در بازار آزاد با قیمت 27 هزار و 590 تومان تبادل شد. اخبار بازار آهن نیز گویای تثبیت قیمت‌ آهن آلات در اکثر مبادی فروش همراه با نوسانات محدود کاهشی و افزایشی در برخی شرکت‌ها بود.

به طور کلی در هفته جاری نوسانات شدید و تکانه‌ای قابل ملاحظه‌ای در بازار آهن رخ نداده است و براساس تحلیل‌های پیشین، اوضاع فعلی بازار چندان دور از ذهن نبود و از آنجایی که شمش نیز در بورس کالا کمتر از یک درصد رقابت داشت، با این میزان رقابت تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات جزئی در بازار آهن

با این تفاصیل در چشم‌انداز کوتاه مدت محتمل‌ترین شرایط برای بازار آهن همین رکود تقریبی همراه با نوسانات محدود است، با وجود این برخی فروشندگان همچنان چشم به تالار صنعتی دوخته‌اند تا شاید خرید و فروش مقاطع فولادی در بورس کالای امروز اندکی از رکود فعلی بازار بکاهد و تاحدودی تقاضای مصرفی افزایش بیابد.

به تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، روز گذشته قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما در کنار این ثبات نسبی، شاهد افزایش جزئی و همچنین کاهش محدود قیمت میلگرد در برخی مبادی فروش بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند روزهای گذشته همچنان ثابت بوده و تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها رؤیت نشد. قیمت تیرآهن نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و در بخش کیلوفروشی نوسان قیمتی چندانی رخ نداد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت 10 الی 20 هزار تومانی مشاهده شد. برای مثال تیرآهن 14 ذوب اهن اصفهان به قیمت 2 میلیون و 530 هزار تومان به فروش رسید که گویای افزایش 20 هزار تومانی قیمت این محصول بود.

قیمت پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات نسبی حاکم، با افزایش 100 الی 200 تومانی عرضه شد. قیمت انواع ورق‌ گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند اکثر محصولات فولادی بدون تغییر بود.

ضرورت اصلاح قیمت محصولات فولادی

علی‌محمد زمانی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره صبا فولاد زاگرس با اشاره به اینکه قیمت مقاطع فولادی ایران بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی است و باید همسان‌سازی صورت بگیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ فولاد خام و محصولات معدنی و همچنین محصولات نهایی و محصولاتی که صادر می‌شود بسیار کمتر از نرخ جهانی آن تعیین شده، به نفوذ دلالان و سوءاستفاده آنها از این فضا منجر شده است. از این رو ضروری است که قیمت محصولات اصلاح شده و فرصت صادرات محصولات با قیمت کمتر، از دلالان سلب شود.

زمانی در ادامه افزود: با توجه به اینکه نرخ برق و انرژی نیز در مقایسه با نرخ جهانی آن ناچیز و کم است سبب شده تا سرمایه‌گذار خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه نداشته باشد. همچنین ریالی بودن قیمت‌ها نیز به این شرایط دامن زده است که نتیجه آن کمبود برق و انرژی و چالش‌های روزافزون خواهد بود.

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس تصریح کرد: توسعه اکتشاف و استخراج مواد معدنی از اصلی‌ترین اهداف صنعت فولاد در سند چشم‌انداز توسعه 1404 نام برده شده است ولی اگر شرایط کنونی این بازار به همین منوال ادامه داشته باشد و اصلاحی در تعیین قیمت‌ها مطابق با نرخ جهانی صورت نگیرد، چالش‌های صنعت فولاد همچنان برجای مانده و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

بحران کمبود انرژی

در ادامه مدیرعامل توانیر محمدحسن متولی‌زاده نیز درباره اعمال محدودیت‌ مصرف گاز در بخش صنعتی و خانگی در فصل زمستان، گفت: در صورت عدم رعایت توسط این بخش‌ها به‌ناچار محدودیت مصرف به ویژه در نیروگاه‌ها، تعیین خواهد شد.

متولی‌زاده بیان کرد: اگرچه استفاده از سوخت مایع موجب بروز مشکلاتی خواهد شد اما در صورت لزوم استفاده از آن در نیروگاه‌ها درنظر گرفته شده است، از این رو برای روبه‌رو نشدن با چنین بحرانی همکاری و همراهی همه بخش‌ها امری ضروری است.

وی در ادامه افزود: باتوجه با اینکه در تابستان سالجاری نیز با چالش کمبود برق مواجه بودیم اما در هر صورت با همراهی مردم و مابقی بخش‌ها توانستیم این بحران را پشت سر بگذاریم. اگرچه این مشکل به دلیل گرمای بی‌سابقه و خشکسالی در 50 سال گذشته رخ داده بود و کمتر کشوری را سراغ داریم که 22 درصد ناترازی برق را مدیریت کند.

اما به اعتقاد گزارشگر اهن پرایس سپری کردن ایام محدویت‌های اعمال شده بدون رفع آن، آسیب‌ها‌ و خسارت‌هایی را هم در بخش خانگی و هم در بخش صنعتی در پی داشت که ظاهرا این مشکلات حل نشده باقی مانده است و باتوجه به تحقیقات و آمار موجود از آنجایی که افزایش روند گرمایشی کره زمین همچنان ادامه‌دار است و این مسئله به معنی این است که بازهم در روزهای آتی با چنین چالش‌هایی مواجه خواهیم شد، بنابراین لازم است مسئولان امر برای حل این بحران‌ها راهکارهای تخصصی و عملی ارائه دهند و از تکرار چالش‌های گذشته و آسیب‌های احتمالی ممانعت کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)