افت نرخ آهن در ایران و جهان

 افت نرخ آهن در ایران و جهان

این روزها که با کاهش شدید و روزانه نرخ جهانی فولاد مواجه هستیم به نظر می‌رسد این هفته نیز پس از تخلیه حباب بازار آهن ایران که ناشی از رسیدن نرخ دلار به 33 تومان بود، بازار داخلی نیز به تأثیر از قیمت‌های جهانی همچنان روی موج سکون و ثبات بماند.

آهن پرایس: گزارش‌ها حاکی از این است که روند کاهشی نرخ آهن آلات در روز نیمه تعطیل پنجشنبه گذشته، کماکان در برخی حوزه‌ها تداوم داشت اما در عین حال تعدادی از مبادی فروش ثبات پیشه کردند.

بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار پس از نوسانات جزئی در نزدیکی مرز 32 هزار تومانی، سرانجام در پایان هفته با کمی کاهش در بازار آزاد 32 هزار تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد، قیمت روز میلگرد آجدار در بسیاری از شرکت‌ها کاهش داشت که رقم آن حدود 200 الی 300 تومن برآورد شده است، به‌طوری که نرخ پیشنهادی این محصول در پایان هفته پیش حدود 17 هزار و 400 تومان بود؛ اما در یک ماه گذشته قیمت میلگرد 14 به طور کلی روندی صعودی داشت و در بازه 18 هزار و 7 تومان الی 18 هزار و 241 تومان در نوسان بود که این آمار گویای افزایش 1/3درصدی این محصول یعنی 234 تومان است.

نرخ روزپروفیل‌ها و انواع لوله‌های گازی، داربستی و... به اندازه میلگردها کاهشی نبود و بیشتر شرکت‌ها ثبات داشتند، اما در یک ماه اخیر این محصولات روندی کاهشی سپری کردند که حدود 4/7 درصد برآورد شده است. به عنوان مثال پروفیل با ضخامت 2 در بازه یک ماهه از 25 هزار و 617 الی 24 هزار و 400 تومان رسیده است که گویای کاهش هزار و 217 تومانی است.

قیمت روز تیراهن نیز چه در بخش کیلوفروشی و چه در بخش شاخه فروشی مانند سایر محصولات فولادی غالبا ثابت اعلام شد اما در یک ماه گذشته نرخ آن افزایشی بوده است. به عبارتی قیمت هر کیلو تیرآهن 14 در این بازه زمانی در حدود 17 هزار و 700 الی 18 هزار و 933 تومانی نوسان داشته که بیانگر افزایش هزار و 233 تومانی است.

نرخ روز نبشی و ناودانی نیز غالبا بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها یک شرکت حدود 110 تومان کاهش داشت. گفتنی است نرخ روز نبشی در یک ماه گذشته از 18 هزار و 966 به 19 هزار و 330 تومان افزایش داشته است که چیزی حدود 364 تومان بوده که این رقم معادل 1/9 درصد است، اما نرخ ناودانی حدود 450 تومان کاهش داشته و در بازه قیمتی 20 هزار و 533 تومان الی 20 هزار و 83 تومان نوسان خورده است. این رقم معادل کاهش 2/2 درصدی است.

پس از چندی نوسانات افزایشی نرخ آهن در بازار داخلی شاهد ریزش قیمت مقاطع فولادی هستیم و در شرایطی که قیمت‌های جهانی نیز درحال ریزش هستند، نشان از همسو شدن بازار داخلی آهن با بازارهای جهانی دارد.

از علل اصلی ریزش قیمت‌های جهانی تداوم تخفیف روسیه بر روی محصولات فولادی، رکود اقتصاد دنیا و کاهش مصرف مواد اولیه را می‌توان نام برد، بر همین اساس نرخ اسلب و بیلت صادراتی ایران نیز که کاهشی است، ممکن است در روزهای آتی حتی به کمتر از 500 دلار نیز کاهش بیابد.

گفتنی است نزول قیمت جهانی فولاد، به نرخ قراضه جهانی نیز تسری کرده است که این امر دستمایه کاهش بیشتر برای صادرکنندگان CIS قرار گرفته و قیمت‌ها در هر فوب به حدود 510 دلار رسیده است که حدود 15 دلار نیز از بورس کالای ایران کمتر است.

همچنین این امر به کاهش محصولات صادراتی ایران تا حدود 500 دلار منجر شده است. به همین جهت طبق آمار نرخ تمام شده محصولات فولادسازان به بیش از قیمت‌های صادراتی رسیده است که احتمال کاهش صادرات و در نهایت کاهش ارزآوری را در پی خواهد داشت، بنابراین نیازمند تدبیری اساسی برای حفظ تولید و رقابت این محصولات است.

زیرا بنابر آمار و گزارش‌ها پس از آغاز تخفیفات روسیه بر روی فولاد، تولید فولاد ایران کاهش 11 درصدی داشته که این میزان حدود 11 میلیون و 400 هزار تن برآورد شده است.

براساس آنچه گفته شد محتمل‌ترین گزینه برای بازار آهن و فولاد ایران تداوم ریزش قیمت‌ها، دستکم در روزهای آتی است، اما بنابر اظهارات محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد، در فصل تابستان افزایش قیمت‌ها را پیش‌رو خواهیم داشت.

به گفته وی: با آغاز ساخت‌وسازها در ایام گرم تابستان تقاضا افزایش می‌یابد به همین ترتیب انتظار می‌رود قیمت محصولات فولادی نیز افزایش داشته باشد.

شایان ذکر است که براساس آمار موجود امروز 250 هزار و 520 تن محصول فولادی اعم از میلگرد ساده، شمش، سنگ آهن و... در بورس کالا عرضه خواهد شد.

ضرر تولیدکنندگان با قیمتگذاری در بورس

بهادر احرامیان عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در زمینه قیمتگذاری مقاطع فولادی در بورس کالا اظهار کرد: به واسطه لزوم عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا به قیمتگذاری این محصولات در این نهاد منجر شده است، به همن جهت نرخ تعیین شده برای محصولات فولادی گاه کمتر از نرخ جهانی آن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ریزش نرخ آهن توأم با افت تقاضا

این فعال صنعتی در ادامه بیان کرد: تداوم چنین روندی به کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت منجر خواهد شد که نتایج مثبتی برای صنعت فولاد ندارد و بهترین گزینه برای تعیین قیمت، قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا است.

احرامیان در ادامه افزود: واحدهای القایی کوچک از شرایط موجود ناراضی هستند و ادامه تولید را زیان‌ده می‌دانند، اگر اوضاع به همین منوال پیش برود شرایط موجود اعتراض واحدهای تولیدی بزرگ‌تر را نیز برمی‌انگیزد که قاعدتا آسیب و ضرر آن دامن مصرف‌کننده را نیز خواهد گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)