عدم توازن در زنجیره تولید فولاد

عدم توازن در زنجیره تولید فولاد
 عدم توازن در زنجیره تولید فولاد

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگویی عنوان کرد: درصورتیکه نگاهی جامع به تجربه های جهانی بیندازیم خواهیم دید که به ندرت کشورهایی در نیا می یابیم که یکی از مشکلات بزرگشان ایجاد توازن در صنعت فولاد باشد. وی در ادامه افزود: در کل دنیا اکثر کارخانه های فولاد از همان اول بصورت متوازن تولید می شوند به این معنی که از همان اول در دورنمای حیاتشان برای زنجیره کامل 

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگویی عنوان کرد: درصورتیکه نگاهی جامع به تجربه های جهانی بیندازیم خواهیم دید که به ندرت کشورهایی در نیا می یابیم که یکی از مشکلات بزرگشان ایجاد توازن در صنعت فولاد باشد.
وی در ادامه افزود: در کل دنیا اکثر کارخانه های فولاد از همان اول بصورت متوازن تولید می شوند به این معنی که از همان اول در دورنمای حیاتشان برای زنجیره کامل تولید برنامه ریزی کرده اند. اما وقتی نگاهی به کارخانه های فولاد ایران که تاکنون تاسیس شده اند می اندازیم می بینیم که تنها چند مورد از این کارخانه ها بصورت متوازن تاسیس شده اند و مابقی ان ها دارای این خصوصیت نیستند. از مهم ترین دلایل این اتفاق این است که طی دو دهه اخیر تاسیس کارخانه ها تنها بر مبنای نیاز داخل صورت گرفته است و کمتر دیده شده که در هنگام تاسیس به فکر آینده و بروز چنین مشکلاتی باشند.
  کشور ما سالیان سال وارد کننده فولاد دنیا بوده است. این حجم بالای تقاضا و ورود فشار بر واردات باعث شد تا اکثر سرمایه گذاران ترغیب شوند و سرمایه هایشان را به این بازار بیاورند. در نهایت جذب سرمایه ها با حداکثر سرعت انجام شد و اکثر سرمایه گذاران هدفشان تامین نیاز داخل بود. اما در این میان هیچگاه به این موضوع توجهی نشد که این حجم تولید برای نیاز داخل زمانی با ازدیاد مواجه خواهد شد و بازار داخل اشباع می شود و به دلیل مازاد ظرفیت ایجاد شده تولید کنندگان مجبور به رقابتی کردن قیمت هایشان خواهند شد. 
 بهادر احرامیان در اخر خاطر نشان کرد: مشکلات فولاد کشور دقیقا از همین جایی که ذکر کردیم اغاز شد و در حال حاضر شاهد ظرفیت های مازاد ایجاد شده بخش نورد و ذوب در کشور هستیم بدون آنکه توجهی به واحد های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی شود. حال آنکه همین واحدهای نورد و فولادسازی ها در عمده موارد در کنار یکدیگر احداث نشده اند. علاوه بر این امروز شرایط تولید رقابتی تر شده و توجه به هزینه های تولید، کاهش آنها و در نتیجه کاهش بهای تمام شده، به مسئله اصلی واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)