هزینه های نهضت مسکن ملی

هزینه های نهضت مسکن ملی
 هزینه های نهضت مسکن ملی

آهن پرایس: در حالی که به ماه های پایانی سال 1400 نزدیک می شویم همچنان چشم انتظار تحقق قول ساخت سالیانه 1 میلیون مسکن ملی هستیم. در این روزهای رکودی بازار که قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بشدت کاهشی شده است و قیمت میلگرد و تیرآهن...

آهن پرایس: در حالی که به ماه های پایانی سال 1400 نزدیک می شویم همچنان چشم انتظار تحقق قول ساخت سالیانه 1 میلیون مسکن ملی هستیم. در این روزهای رکودی بازار که قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بشدت کاهشی شده است و قیمت میلگرد و تیرآهن و بسیاری دیگر از مقاطع تا حد زیادی اصلاح شده است باز هم خبری از تحرک نیست و بسیار واضح است که بازار آهن و فولاد و مسکن در یکسو هستند و چنانچه بازار آهن و فولاد رکودی باشد بلاشک بازار مسکن نیز در خواب کامل خواهد بود. 

یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: جهت ساخت نهضت ملی مسکن پیشنهاد انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی مبلغی معادل متری 5 میلیون و 200 هزار تومان است. 

بنا بر اظهارات رستم قاسمی آورده متقاضیان ملی مسکن نهایتا 150 میلیون تومان خواهد بود. همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود مقرر شده است که متراژ این واحدها 100 مترمربعی باشند و از سوی دیگر تسهیلات مورد نظر برای نهضت ملی مسکن در حدود 350 الی 450 میلیون تومان برآورد شده است و پیش از اعلام انبوه سازان نیز هزینه ساخت این واحدها رقمی بین 5 الی 6 میلیون تومان پیش بینی شده بود. 

جالب توجه است که در دولت پیشین این مبلغ را متری 2 میلیون و 720 هزار تومان برآورد کرده بودند یعنی مبلغی حدود نصف مبلغ فعلی بوده است، که پس از یک بازه ی زمانی یک ساله معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی طی توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و انعقاد قرار دادهای جدید این مبلغ را 3 میلیون و 750 هزار تومان اعلام نمود. 
در نهایت امر نیز پس از جلسات و رایزنی ها مقرر گشت که طرح ملی مسکن به طرح نهضت ملی مسکن منتقل شود و بر اساس بیانات محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همه افرادی که در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده بودند با همان شرایط به نهضت ملی مسکن منتقل شدند. 

در ادامه می توانید این مطلب را نیز بخوانید: بازار مسکن۱۴۰۰ رکودی تر از قبل

محمد مرتضوی یکی از اعضای ایات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: یکی از مسائل پر اهمیت برای افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرده اند هزینه های احداث است چرا که تعداد کثیری از افرادی که در این طرح شرکت کرده اند از دهک کم در آمد جامعه هستند و هدف از این طرح باید چنین باشد که که دهک با بضاعت کم نیز صاحب خانه شوند. 

مرتضوی معتقد بود که از برخی کم و کاستی ها در مسکن مهر باید درس بگیریم و با تجربه مکفی در نهضت ملی مسکن باید توجه نماییم که همچون مسکن مهر فرسایشی نشود چرا که در مسکن مهر احداث دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده بود که این رقم بزرگی بود و ناتمام ماند و حتی دولتهای بعدی نیز درگیر به پایان رساندن این طرح بودند لذا در شرایط امروز باید از مسکن مهر درس بگیریم و قراردادهای پیمانکاری نسبت به تورم عمومی در سازمان برنامه و بودجه منعقد شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)