آرامش بازار در روزهای آتی

آرامش بازار در روزهای آتی
آرامش بازار در روزهای آتی

نخستین روز هفته قیمت روز آهن آلات با ثبات و کاهش نسبی عمده محصولات آغاز شد اما قیمت میلگرد آجدار ساز دیگری می‌نواخت و روندی افزایشی در پیش گرفته بود. قیمت دلار نیز که تابعی از جریان مذاکرات برجامی بود افزایش نسبی تجربه کرد...

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روز آهن آلات با ثبات و کاهش نسبی عمده محصولات آغاز شد اما قیمت میلگرد آجدار ساز دیگری می‌نواخت و روندی افزایشی در پیش گرفته بود.

قیمت دلار نیز که تابعی از جریانات مذاکرات وین است روز گذشته با کمی افزایش مواجه بود، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 830 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

برخلاف تلاشی که روز گذشته در بازار آهن مشاهده شد، تحرک خاصی در بازار بدون متقاضی آهن رخ نداد و نوسان چشمگیری در نرخ اهن الات ایجاد نشد اما تنها محصولی که رشد 50 الی 250 تومانی داشت، قیمت میلگرد اجدار بود، اگرچه بخشی از مبادی فروش به ثبات قیمت تمایل بیشتری داشتند اما کاهش قیمت 50 الی 100 تومانی نیز در نرخ میلگرد مشاهده شد.

آنچه در بازار میلگرد مشاهده شد، افزایش 100 الی 200 تومانی این محصول در مقایسه با یک هفته اخیر بود به طوری که میلگرد بورسی با توقف در کانال 15 هزار و 400 تومانی عرضه شد و احتمال اینکه در چنین بازار بدون تقاضایی که این روزها با آن مواجه هستیم، مجددا افزایش قیمت داشته باشیم، کمی دور و بعید است و احتمالا در همین محدوده قیمتی در نوسان باشد.

قیمت تیراهن در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در بخش کیلوفروشی حدود 150 تومان افزایش قیمت داشت، در بخش شاخه‌فروشی نیز با وجود ثبات حداکثری شرکت‌ها، افزایش 10 الی 15 هزار تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشهود بود.
عمده شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند، اما قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، گازی و ... عمدتا با کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام قیمت شد.

همچنین مانند اغلب محصولات فولادی قیمت ورق گالوانیزه، رنگی، روغنی و همچنین ورق سیاه در کنار ثبات جزئی در برخی مبادی، با کاهش 100 الی 200 تومانی عرضه شدند.

طبق شواهد، در حال حاضر آنچه مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود بلاتکلیفی بازار در انتظار نتایج مذاکرات برجام است، این امر نه تنها بازار فولاد و آهن را تحت تأثیر قرار داده بلکه عوامل مؤثر بر بازار آهن را نیز همچون نرخ دلار، متأثر کرده که این عامل در کنار عوامل دیگر مانع از افزایش نرخ مقاطع فولادی می‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه در بورس کالای هفته گذشته سود حاشیه نوردسازان متعادل و متوازن شد، بروز نوسانات ناگهانی در بازار آهن در روزهای آینده امری بعید به نظر می‌رسد و احتمالا آهن‌فروشان تمایل بیشتری برای حفظ و ثبات قیمت‌ها داشته باشند.

البته در شرایط فعلی که بازار در کمترین حالت تقاضا قرار دارد و بسیار شکننده است، جلب اعتماد خریداران با کاهش نوسانات روزانه، امری ضروری می‌نماید؛ حتی اگر کاهش قیمت چشمگیری ایجاد نشود، ثبات قیمت در شرایط فعلی که شیوع سویه اُمیکرون نیز رو به فزونی است و در بازار آهن تأثیر منفی دارد، منطقی‌ترین راهکار است تا به صورت تدریجی متقاضی مصرف افزایش بیابد.

دشواری پرداخت مالیات برای صنوف

شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال آینده بیشترین درآمد دولت از طریق دریافت مالیات تأمین می‌شود که میزان آن حدود 60 درصد است. پر واضح است که دریافت مالیات از عواید صورت می‌گیرد و مسأله‌ای که جای بحث دارد این است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ما که شیوع کرونا نیز به آن دامن زده است، غالب کسب و کارها زیان‌ده شده و عملا سودی نمی‌کنند که مالیات آن را بپردازند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با افزایش صادرات

 در کل برای پرداخت مالیات باید درآمدی وجود داشته باشد ولی با توجه به تورم بالا و روزافزونی که در کشور با آن مواجه هستیم، درآمدها کفاف تأمین نیازهای اولیه را نیز نمی‌دهد و قاعدتا پرداخت مالیات نیز دشوار خواهد بود.

به گزارش آهن پرایس، محمد محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل با تأکید بر دشواری پرداخت مالیات در شرایط فعلی، اظهار کرد: زمان خرید مقاطع فولادی همچون ناودانی، نبشی، میلگرد و ... از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور فروشندگان لحاظ می‌شود که مطابق فاکتورها هنگام فروش محصولات، اعتبار مالیاتی در پرونده فروشندگان ثبت می‌شود.

محمدپور در ادامه افزود: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نهایی محصولات، امر دشواری است و هنگامی که واحدهای صنفی این میزان از مالیات را از متقاضی مطالبه می‌کنند به دلیل بالا رفتن قیمت، ترجیح وی خرید از مبادی فروشی است که هزینه کمتری دریافت کنند. به عبارتی خریدار به سراغ فروشنده دیگری می‌رود تا محصول ارزان تهیه کند.

وی تصریح کرد: ثبت شدن در پرونده مالیاتی واحدهای صنفی، از مزایای مطالبه مالیات بر ارزش افزوده است اما با این شیوه ممکن است بارها از واحد صنفی مالیات گرفته شود.

نایب رئیس اتاق اصناف استان اردبیل بیان کرد: خوداظهاری مالیاتی یا همان مالیات علی‌الرأس مسائل و مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی در بر دارد، به این صورت که ممکن است سازمان مالیات، با مشاهده مشکلی در روند ارائه مدارک و دفاتر مالی، اظهارنامه را رد کند و این درحالی است که مطابق با قوانین مالیات، باید بر اساس خوداظهاری واحدهای صنفی، مالیات مذکور از آنها دریافت شود.

وی در پایان بیان کرد: بهتر است سازمان مالیات به جای اینکه اسناد مالیاتی سال‌های گذشته را درخواست و بررسی کند، خوداظهاری واحدهای صنفی را پذیرفته و به دریافت مالیات از این مؤدیان اقدام کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)