رونق بازار فولاد با پایان فصل سرد

افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی
رونق بازار فولاد با پایان فصل سرد

آهن پرایس:  بازار فولاد و آهن همچنان در رکود و سکوت است و مدت هاست منتظر اثرات مذاکرات برجام است و این انتظار بازار فولاد را نیمه فلج کرده است. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار...

آهن پرایس:  بازار فولاد و آهن همچنان در رکود و سکوت است و مدت هاست منتظر اثرات مذاکرات برجام است و این انتظار بازار فولاد را نیمه فلج کرده است. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: در حال حاضر در مورد اکتشاف معادن میزان ریسک، هزینه و حجم بالای کاری در این زمینه بسیار زیاد است و ما نیازمندیم که روی زیرساخت و توسعه معادن توجه بیشتری نماییم. 

با توجه به شرایط کنونی بخش بهره برداری و استخراج معادن لازم است که قانونگذار نیز نگاهی منحصر به این مساله داشته باشد تا سرمایه گذاری در این زمینه نیز فراهم شود چرا که با تصویب قوانین سختگیرانه فقط توسعه معادن و سرمایه گذاری در این زمینه را محدود خواهد کرد. 

یکی از قوانین جدید که در عین حال بسیار تصمیم خوب و منطقی می باشد این است که هر معدنکار یا سرمایه گذار باید یک درصد از درآمد یا فروش را به روستاییان اطراف معدن بپردازد هر چند که این قانون بسیار خوب و مورد تایید است اما برای تمامی معادن کشور قابل اجرا نخواهد بود. 

انجمن بین المللی تولید کنندگان و صادرکنندگان میلگرد در هفته گذشته با انتشار گزارشی پیش بینی کرد که به طور کلی وضعیت فعلی بازار جهانی مقاطع طویل فولادی به دلایل برخی عوامل موثر مثبت، پایدار و قوی است. 

اعضای این انجمن معتقدند که با پایان فصل سرد سال، تجارت جهانی مجددا احیا خواهد شد و می تواند چشم انداز رضایت بخشی را در این زمینه رقم بزند. طی بیانیه منتشره از سوی انجمن بین المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد اعلام شده است که : میزان تقاضا در بازار جهانی مقاطع طویل فولادی پس از تعطیلات سال نو میلادی در حال افزایش است و پس از اینکه هوا در نیمکره شمالی گرمتر شود، میزان تقاضا بیشتر نیز خواهد شد. 

البته شایان ذکر است، افزایش تقاضا در کارخانه های اروپا کاملا منطقی است چرا که با داشتن زمستان معتدل همچنان ساخت و ساز ادامه دارد و تمامی پروژه ها 100% کار می کنند و کارخانه ها نیز سفارشات رزروی دارند. 

از سوی دیگر یکسری محدودیت ها از جمله افزایش نرخ حمل و نقل و یا محدودیت های کووید 19 نیز در حال کاهش است همچنین کمبود تراشه های نیمه هادی نیز در حال کاهش است و همین امر اثر مثبتی در افزایش میزان تولیدات خودرو دارد. البته شایان ذکر است که نرخ صادراتی میلگرد و مفتول فولادی ترکیه با افزایش میزان تقاضا و همچنین افزایش هزینه های ورودی نیز افزایش یافته است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افق تولید فولاد تا ۱۴۰۴

محمدرضا ریحانی، مدیربازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد اظهار داشت: یکی از بهترین راه حل ها در جهت بهبود شرایط کنونی معادن، روی آوردن به بحث خصوصی سازی  است اما خصوصی سازی نیز باید با رویکرد کارشناسانه و با دقت عمل در جهت اصول صحیح و مناطق جغرافیایی باشد. 

با بررسی چشم انداز تبیین شده  برای 1404 و تولید 55 هزار تن فولاد می توانیم نتیجه گیری نماییم که با توجه به ظرفیت استخراجی کنونی و همچنین کمبود مواد اولیه و سنگ آهن شاید این هدف گذاری محقق نگردد. 

نیاز به برنامه ریزی صحیح و درست در جهت توسعه، اکتشاف و همچنین استخراج معادن به چشم میخورد چرا که پس از چندین سال استخراج ممکن است معادن تا حدودی خالی شود. بازار چین نیز مشتری محصولات بازار فولاد ایرانی هستند و هم اکنون آماده پرداخت 650 دلار به ازای هر تن می باشند البته بدون احتساب 50 دلار به ازای هر تن کرایه حمل و 10 دلار به ازای هر تن اضافی و هزینه های بانکی، قیمت اصلی آن معادل 590 دلار تن فوب بنادر جنوب ایران است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)