آمار نگران‌کننده بازار فولاد ایران

آمار نگران‌کننده بازار فولاد ایران

گزارش‌ها از بازار فولاد ایران حاکی از ثبات نرخ محصولات فولادی در هفته گذشته بود. براساس اعلام متال بولتن، هفته گذشته نرخ فوب اسلب صادراتی ایران بدون تغییر قیمت حدود 430 الی 445 دلار در هر تن به فروش رسید، همچنین نرخ بیلت صادراتی نیز در هر تن 455 الی 465 دلار برآورد شد.

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار فولاد ایران حاکی از ثبات نرخ محصولات فولادی در هفته گذشته بود. براساس اعلام متال بولتن، هفته گذشته نرخ فوب اسلب صادراتی ایران بدون تغییر قیمت حدود 430 الی 445 دلار در هر تن به فروش رسید، همچنین نرخ بیلت صادراتی نیز در هر تن 455 الی 465 دلار برآورد شد که بیانگر ثبات نرخ این محصولات در مقایسه با هفته پیش‌تر است.

گفتنی است در هفته گذشته در پی احتمال بهبود تقاضا در چین و کاهش تولید فولاد در اروپا با افزایش نرخ محصولات میانی و محصولات فولادی در منطقه CIS و بازارهای اروپا و آسیا مواجه بودیم. بر همین اساس نرخ شمش CIS از 526 دلار به 528 دلار افزایش یافت که معادل 0/4 درصد است. نرخ اسلب این منطقه نیز از 445 دلار به 460 دلار رسید که بیانگر رشد 7 درصدی قیمت این محصول است. قیمت میلگرد صادراتی منطقه CIS نیز از 590 دلار به 600 دلار افزایش یافت که این رقم معادل 1/3 درصد است.

اگرچه نرخ محصولات فولادی در هفته گذشته رشد اندکی را تجربه کرد اما به طور کلی بازار فولاد کشور اوضاع مساعدی ندارد، به عنوان مثال نرخ شمش فولادی از ابتدای سال به قدری کاهش یافت که به قیمت آهن قراضه نزدیک شد و حتی برخی تولیدکنندگان محصولات خود را به کمتر از نرخ تمام شده آن معامله می‌کردند.

براساس آمار در ابتدای تابستان نرخ میانگین هر کیلو شمش فولادی در بورس 15 هزار و 62 تومان بود اما در نیمه تیرماه با کاهش 7/9 درصدی نرخ شمش به 13 هزار و 869 تومان ریزش کرد؛ این درحالی بود که هزینه‌های تولید محصول از جمله هزینه حمل بار، حمل و نقل انرژی، دستمزد نیروی انسانی بالا بود که این امر در کنار رکود بازار فولاد و قطعی برق مزیدی بر علت شده و علاوه‌بر افزایش بیش از حد هزینه تولید، سود این تولیدکنندگان را نیز تقلیل کرده است.

از سوی دیگر معاملات شمش و آهن اسفنجی در بورس کالا به کاهش نرخ این محصول در مقایسه با شمش فولاد خوزستان شده است. فاصله قیمتی این دو محصول در ابتدای سال 65/7 درصد بوده که در نیمه تیرماه به 55/9 درصد رسید. محدودیت مصرف برق و برخی تحولات در بازار جهانی فولاد کاهش سود تولیدکنندگان اهن اسفنجی را در خرداد و تیرماه در پی داشته است.

نرخ آهن اسفنجی نیز در بورس کالا با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. به این صورت که در آغاز سال نرخ این محصول کیلویی 9 هزار و 917 تومان بود اما در نیمه دوم تیرماه به 7 هزار و 967 تومان کاهش یافت که این رقم بیانگر ریزش 19/7 درصدی نرخ این محصول در شش ماه نخست سال است.

قطعی برق در کارخانه‌های فولادی و همچنین نگهداری هزینه‌بر این محصول، تقاضای آن را با افت شدیدی مواجه کرد که نتیجه آن ریزش نرخ آهن اسفنجی بیش از نرخ شمش بود.

رویکردهای احیای شورای آهن و فولاد

سعید عسکرزاده دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران با ابراز رضایت از احیای شورای آهن و فولاد اظهار کرد: شورای آهن و فولاد با هدف اتخاذ تصمیمات واحد با نگاه به کل زنجیره فولاد احیا شد که تمهیدات مذاکرات انجمن سه‌گانه زنجیره فولاد را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: قیمتگذاری محصولات فولادی از مهمترین دغدغه‌های این شورا است و بناست با نظر سایر تشکل‌های زنجیره فولاد محصولات فولادی قیمتگذاری شده و نتیجه آن به دولت، وزارت صمت و بورس کالا اعلام شود.

عسکرزاده در ادامه افزود: با توجه به اینگه فرضیه‌های مختلفی درباره نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی وجود دارد، اصلی‌ترین فرضیه در شوارای آهن و فولاد این است که نرخ محصولات واقعی باشد تا مورد حمایت دولت نیز واقع شود و پرواضح است که این اوضاع شرایط بهتری را در زنجیره فولاد رقم خواهد زد.

وی گفت: در زنجیره فولاد نرخ محصولات به دو صورت تعیین می‌شود؛ تعیین قیمت یا از بالادست زنجیره به پایین است یا از پایین‌دست زنجیره به بالا تعیین می‌شود؛ اما شیوه مورد تأیید انجمن‌های قیمتگذاری از پایین به بالا است. دبیر انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: از دیگر موارد مورد توجه این شورا توجه به امور تولید و تجارت است که هردو باید با هم متناسب باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم کاهش جهانی نرخ فولاد

وی از دیگر رویکردهای تشکیل شورای آهن و فولاد را ممانعت از رانتخواری و امضاهای طلایی دانست و تأکید کرد: ضروری است که مانع از ایجاد رانت در صنعت فولاد شد و دخالت‌های دستوری دولت را در این صنعت کاهش داد تا مدیریت آن به صورت خودکار انجام شود.

عسکرزاده در پایان توجه به صادرات را از دیگر اهداف این شورا دانست و گفت: رشد صادرات کشور با توجه به مازاد تولید فولاد، از دیگر رویکردهای این شورا است. وی در نهایت از لزوم صادرات گندله در انبار که حدود یک‌ونیم میلیارد دلار است، خبر داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)