آهن اردیبهشت به قیمت اسفند!

آهن اردیبهشت به قیمت اسفند!

بازار آهن و فولاد از ابتدای هفته جاری روند کاهشی خود را حفظ کرده است و قیمت‌ها در پایین‌ترین سطوح خود قرار دارد. کاهش قیمت دلار و اختلاف نرخ دلار مبادله با دلار آزاد از علل تداوم سیر نزولی در روزهای اخیر است...

آهن پرایس: بازار آهن در هفته جاری شاهد کاهش قیمت‌ها و بازگشت قیمت‌ آهن آلات به اوایل اسفند سال گذشته بود. حباب قیمتی در این بازار مشاهده نمی‌شود و در عین حال تقاضا برای محصولات فولادی کم است.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و اختلاف قیمت غیرمتعارف نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ دلار مبادله، دو عامل مهمی هستند که بر کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در این بازار اثرگذار بوده‌اند.

گزارش‌ها از بازار آهن روز سه‌شنبه حاکی است قیمت میلگرد در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود و در شماری دیگر با کاهش جزئی 200 تا 500 تومانی همراه بود؛ با توجه به قیمت پایه 25 هزار تومانی میلگرد حباب قیمتی در این بازار وجود ندارد و افت قیمت محسوس نیست و کاهش قیمت‌ها بیشتر مربوط به میلگردهایی است که پیش‌تر در برابر افت قیمت مقاومت می‌کردند.

به عنوان مثال قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان سایز 14 با 200 تومان کاهش 27.300 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد میانه هم 25.800 تومان اعلام شد که کاهش 300 تومانی داشت اما قیمت میلگرد شاهن بناب ثابت بود و 26.100 تومان معامله می‌شد.براساس نمودار قیمت میلگرد در سه ماه گذشته می‌توان گفت قیمت میلگرد و برخی آهن آلات به کانال قیمتی اوایل اسفند سال گذشته بازگشته است.

قیمت میلگرد آجدار استاندارد حداقل 25 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم برآورد شد، حداکثر قیمت این محصول 27 هزار و 500 تومان اعلام شد و میانگین قیمت میلگرد نیز 26 هزار و 225 تومان برآورد شد. طبق آمار قیمت روز میلگرد در 10 روز گذشته حدود 125 تومان کاهش یافته است.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی از بنگاه‌های تهران با کاهش 30 تا 100 هزار تومانی به ازای هر شاخه نسبت به روز دوشنبه روبه‌رو شده است.

قیمت پروفیل آهنی نیز کاهشی گزارش شد؛ برخی از پروفیل‌ها به ازای هر کیلوگرم کاهش 200 تا 500 تومانی داشتند. به عنوان نمونه قیمت قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت 2 میلی‌متر به 43 تا 44.5 هزار تومان رسیده است.

قیمت ورق گیلان دیروز به قیمت 30.500 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. نرخ متعارف قوطی و پروفیل 2 میلی متری تولید شده از ورق گیلان با احتساب 15 درصد مارجین و هزینه نوردکاری، 3 هزار تومان پرمیوم 2 میل، 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، حدود 42.500 تومان به ازای هر کیلوگرم است.

کف قیمت پیشنهادی بازار برای قوطی و پروفیل 2 میلی متری غیر از ورق مبارکه، حول و حوش همین نرخ (42.500) است، البته این قیمت فقط از برخی فروشندگان قابل تهیه است. گفتنی است قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق شیروانی و سایر ورق‌های سرد نیز حدود هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت ناودانی و قیمت نبشی نیز به تبعیت از فضای کلی بازار عمدتاً ثابت اعلام شد. تعداد عرضه‌کنندگان این حوزه بسیار کم است و همین موضوع باعث شده تا آنها تسلط بیشتری بر قیمت‌گذاری داشته باشند.

قیمت ناودانی 27 تا 28 هزار تومان و قیمت نبشی 26 تا 27 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده است؛ در این حوزه نوسان قیمتی محسوسی مشاهده نمی‌شود.

بازار فولاد در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و تقاضا برای محصولات فولادی کم است؛ قیمت‌ها به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه در حال کاهش است و برخی از فعالان بازار معتقدند که قیمت‌ها به کف خود رسیده و در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید است.

طبق آمار حدود 263.270 تن میلگرد آجدار در بورس کالای امروز با نرخ پایه عرضه میانگین موزون 24.529 تومان (حدود 26.980 تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده) عرضه می‌شود.

نرخ پایه عرضه نسبت به هفته گذشته 290 تومان کاهش یافته است و حداقل قیمت عرضه میلگرد 24.529 تومان است.

قیمت روز میلگرد در بورس کالا با توجه به رقابت در جلسه معاملات و بر اساس فرمولی که شامل نرخ پایه عرضه، هزینه‌های حمل و نقل، مالیات و سایر هزینه‌ها می‌شود، تعیین خواهد شد.

بازار داخلی فولاد در حال حاضر در کف قیمت‌ها و بدون حباب در قیمت شمش قرار دارد. دو عامل مهم بر این بازار اثرگذار هستند؛ به عنوان مثال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نگرانی‌هایی را در بین فعالان بازار فولاد ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها به کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در این بازار منجر شده است.

اختلاف قیمت غیرمتعارف نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ دلار مبادله نیز از دیگر متغیرهای اثرگذار بر این بازار است؛ در حال حاضر، قیمت دلار در بازار آزاد (حدود 61 تومان) به طور قابل توجهی از قیمت دلار مبادله (44 تا 42 تومان) بیشتر است. این اختلاف قیمت، صادرات فولاد را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است.

الزامات بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ مبادله، سردرگمی و عدم شفافیت را در این بخش از بازار افزایش داده است. صادرکنندگان فولاد نمی‌دانند که چه نرخی را برای ارز حاصل از صادرات خود باید در نظر بگیرند و این موضوع بر انگیزه آنها برای صادرات تاثیر منفی گذاشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کف قیمت آهن شکسته شد!

تاثیر این دو عامل بر بازار داخلی فولاد منفی بوده است و فعالان این بازار در انتظار ثبات و شفافیت در سیاست‌های ارزی هستند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به فعالیت خود ادامه دهند.

فعالان بازار در این مورد نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند که قیمت‌ها به کف خود رسیده و زمان مناسبی برای خرید است؛ اما برخی دیگر نگران ادامه روند نزولی قیمت‌ها هستند .

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)