ابلاغیه بورس کالا چه خواهد شد؟

ابلاغیه بورس کالا چه خواهد شد؟

با نزدیک‌ شدن به پایان هفته بازار آهن همچنان در مسیر افزایش تدریجی و ثبات نرخ روزانه آهن آلات در حرکت بود اما تقاضای چشمگیری در بازار مصرفی و سرمایه‌ای مشاهده نشد. بازار ارز اما روندی معکوس داشت و حدود 400 تومان نرخ دلار کاهش یافت.


آهن پرایس: با نزدیک‌ شدن به پایان هفته بازار آهن همچنان در مسیر افزایش تدریجی و ثبات نرخ روزانه آهن آلات در حرکت بود اما تقاضای چشمگیری در بازار مصرفی و سرمایه‌ای مشاهده نشد.

بازار ارز اما روندی معکوس داشت و حدود 400 تومان نرخ دلار کاهش یافت، به طوری که در بازار آزاد حدود 31 هزار و 250 تومان به فروش رسید. به نظر می‌رسد کاهش قابل توجه نرخ دلار بی‌ارتباط به مذاکرات احیای برجام نیست، با این شرایط به نظر می‌رسد که یا بازار به پیشواز توافقات احتمالی می‌رود یا برای گرفتن ضربه عدم دستیابی به توافقات، در حال تزریق دلار به بازار هستند.

تحلیل روزانه قیمت اهن

با نزدیک‌ شدن به پایان هفته دوگانگی و سردرگمی در بازار آهن بیشتر مشاهده می‌شود زیرا علاوه‌بر افزایش قیمت اهن الات در تعداد زیادی از شرکت‌ها، ثبات و کاهش قیمت هم مشهود بود، بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت و در شماری از شرکت‌ها ثابت بود و 100 الی 200 تومان نیز کاهش یافت. روز گذشته میلگرد خریداری شده بورسی روند ثابت و کاهشی داشت که می‌توان علت آن را به اشباع بازار و کاهش نرخ دلار نسبت داد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... تغییر قیمت نداشتند، قیمت روز گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شد اما قیمت روز ورق سیاه حدود 100 الی 300 تومان افزایش داشت، اما برخی ضخامت‌های ورق سیاه کارخانه اکسین با کاهش 100 الی 500 تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ تیرآهن در بخش کیلوفروشی 50 الی 200 تومان افزایش داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی به ویژه تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان به طور میانگین حدود 20 الی 50 هزار تومان افزایش داشت. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی هم در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بودند.

روز گذشته براساس برخی آمار نرخ میلگرد در تعدادی از شرکت‌ها کاهش 100 الی 300 تومانی داشت به عقب‌نشینی خریداران سرمایه‌ای و تقاضای مصرف منجر شد، البته این کاهش قیمت‌ها در قالب فروش ویژه از سوی برخی تجار ایجاد شد.

بازار اهن داخی روز گذشته کمی گیج بود زیرا اوضاع کلی مانع از افزایش قیمت‌ها بود ولی براساس دو ابلاغیه صادرشده از بورس کالا برخی قیمت‌ها را افزایش دادند، این درحالی است که بازارهای جهانی هم تقریبا راکد است، به طوری که اسلب صادراتی منطقه CIS تغییر قیمت چندانی نداشت و حدود 432 دلار در هر تن معامله شد؛ اما نرخ بیلت صادراتی حدود 28 دلار افزایش داشت که به 532 دلار در هر تن رسید.

با کاهش چشمگیری که نرخ شمش از پایان خردادماه تجربه کرد، به طوری که در عرضه هفته گذشته در 15 ماه اخیر به 12 هزار و 162 تومان رسید؛ اما روز گذشته روند نرخ این محصول معکوس بود و حدود 6 درصد افزایش داشت به طوری که به ازای هر کیلو 12 هزار و 894 تومان معامله شد.

کاهش قیمت شمش درحالی بود که هزینه‌های تولید از ابتدای امسال بالا بود و فروش شمش در بورس کمتر از نرخ نهایی شرکت‌ها انجام می‌شد، با این اوصاف باید دید معاملات اخیر شمش چه تأثیری در نرخ محصولات فولادی داخلی خواهد گذاشت.

روز گذشته حدود167 هزار و 331 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که تنها 44 درصد از این میزان مورد معامله قرار گرفت. حدود 128 هزار و 862 تن میلگرد با قیمت 14 هزار و 429 تومانی در بورس عرضه شد که حدود 34 درصد از آن معامله شد و بیشترین میزان معامله هم به سبدهای نیشابور، ذوب آهن، میانه و ابرکوه اختصاص داشت.

با توجه به عرضه روز گذشته محصولاتی که بیشترین فروش را داشتند در عرضه آتی با اعمال دامنه مثبت 3 درصد عرضه می‌شوند اما 66 درصد سبدها با قیمت پایه عرضه خواهند شد.

با این حساب اگر نرخ میانگین شمش کاهش نیابد، بیشترین تقاضا در دو هفته‌ آتی روی محصولاتی خواهد بود که قیمت پایه کمتری دارند. به عبارتی بین سبدهای پرتقاضا و کم‌تقاضا نوسان ایجاد خواهد شد به طوری که یک هفته تمرکز روی سبدهای پرتقاضا خواهد بود و هفته بعدی روی سبدهای کم‌تقاضا.

اما در این شرایط ممکن است فاصله قیمتی کف و سقف حدود 6 درصد باشد که معادل 800 الی 900 تومان است، همچنین ممکن است در ماه اول دامنه مثبت 3 الی 5 درصد روی میانگین کل قیمت سبد میلگرد اثرگذار باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تلاش بازارساز برای تحریک تقاضا

با این اوصاف با توجه به پایان تابستان و بازه طلایی مصرف محصولات فولادی، با شروع فصل پاییز و کاهش تقاضای تیرآهن و افزایش عرضه‌های میلگرد و تیرآهن ذوبی، ممکن است در عرضه‌های بعدی از سبد محصولات ذوب آهن استقبال چشمگیری نشود، یعنی با اشباع بازار از تیرآهن، افزایش قیمت پایه محصولات ذوبی موجب عدم استقبال از آنها شود.

با این حساب بعید به نظر می‌رسد اعمال دامنه مثبت 3 درصد به درستی اجرا شود که البته این امر به افزایش نرخ شمش بستگی دارد. حال اگر شمش صادراتی به یاری بازار داخلی نیاید، رکود حاکم بر بازار آهن به عدم معامله محصولات و اعمال دامنه منفی 3 درصد منجر شود و نرخ محصولات به کف برسند و از نرخ شمش 11 درصد بالاتر باشند. در نتیجه به نظر می‌رسد این دستورالعمل‌های بورس کالا نیز چندان داوم نخواهد آورد و نهایتا یک الی دو ماه اجرا می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)