ابهام در قانون اخذ مالیات

ابهام در قانون اخذ مالیات
ابهام در قانون اخذ مالیات

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تاخیر بیشتر در وضع قوانین مالیاتی  و اجرایی کردن آن، برای واحد های مسکونی خالی از سکنه در بازار مسکن نه تنها سبب افزایش قیمت ها شده است بلکه فشار زیادی را به مردم، در جهت تامین مسکن مناسب وارد کرده است...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، تاخیر بیشتر در وضع قوانین مالیاتی  و اجرایی کردن آن، برای واحد های مسکونی خالی از سکنه در بازار مسکن نه تنها سبب افزایش قیمت ها شده است بلکه فشار زیادی را به مردم، در جهت تامین مسکن مناسب وارد کرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت که: قریب به 77 درصد تقاضای مسکن طی 10 سال اخیر به منظور سکونت نبوده است و سوداگران قطعا از عوامل افزایش نجومی قیمت ها  در این بخش هستند.

تقاضا های موجود در بازار مسکن را می توان بر حسب نوع حضور در بازار به دو دستۀ کلی «تقاضای مصرفی» که مصرف کننده برای تامین نیاز اصلی خویش اقدام به خرید و تهیه مسکن است، و «تقاضای سرمایه ای» که متقاضی برای کسب سود و درآمد زایی اقدام به خرید مسکن کرده است، تقسیم بندی کرد.

که اگر این تقاضای سرمایه ای به درستی هدایت شود تا بجای کسب سود و نفع شخصی، صرف تولید، اشتغال و نفع جمعی در کشور شود. با بررسی بیشتر در این حوزه متوجه خواهیم شد که بیش از 57درصد از واحد های خالی از سکنه در شهر در هفت کلان شهر کشور واقع شده است.که   به لحاظ شرایط قیمتی در سطح بالاتری نسبت به شهرهای دیگر قرار دارند.

دولت ها برای مقابله با تقاضاهای سرمایه ای و سوداگرانه از ابزار مالیات به عنوان تنظیم گر اقتصاد استفاده می کنند. یکی از این مالیات ها، مالیات بر خانه های خالی است.که با وجود تصویب لایحه آن، آنطور که می بایست عملی نشده است.

اخیرا طرحی برای اجرای این مالیات پیشنهاد شده که در کمیسیون های اقتصادی و عمران مجلس در حال بررسی است. بر اساس این طرح، از یک ماه پس از تصویب، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این قانون خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد و نرخ این مالیات در سال اول اجرا 5 درصد، در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد عایدی ملک خواهد بود. البته مطابق با این طرح، برای حمایت از تقاضاهای مصرفی و همچنین تولیدکننگان مسکن، معافیت هایی در نظر گرفته شده است.بدین ترتیب باید منتظر ماند تا مشخص شود وزیر جدید چه رویکردی به اجرای این دسته از قوانین دارد.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

رای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)