اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان

اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان
اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان

آهن پرایس: محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سامانه املاک و اسکان اذعان کرد: این سامانه باهدف شناسایی وضعیت مسکن کشورپایه گذاری شده است و تنها جهت اعمال مالیات بر خانه های خالی نیست بلکه مقصد اصلی این سامانه آگاهی از شرایط سکونتی خانوارها ...

آهن پرایس: محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سامانه املاک و اسکان اذعان کرد: این سامانه باهدف شناسایی وضعیت مسکن کشورپایه گذاری شده است و تنها جهت اعمال مالیات بر خانه های خالی نیست بلکه مقصد اصلی این سامانه آگاهی از شرایط سکونتی خانوارها برای برنامه ریزی در حوزه مسکن است. وی در ادامه عنوان کرد: مالیاتی که از خانه های خالی گرفته می شود مستقیما به صندوق ملی مسکن می رود و تحت عنوان کمک هزینه برای مسکن خانوارهای کم درآمد صرف می شود. تصور این که دولت این سامانه را جهت افزایش درآمدهای مالیاتی ایجاد کرده تصوراشتباهی است که برخی از افراد از این سامانه دارند.

محمود محمودزاده با اشاره به این موضوع که درخواست اکثریت مردم ساماندهی بازار مسکن است، افزود: برای نظارت بر بازار مسکن باید در ابتدا اطلاعاتی مبنی بر شرایط بازار مسکن داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی های لازم را برای بهبود شرایط اتخاذ کنیم که این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که در آذرماه سال 99 از سوی مجلس تصویب شد ضمانت اجرایی پیدا کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این منظر هم میهنان عزیز به ثبت اطلاعات ملکی خود نگاه کنند که اگر موضوع مسکن قرار است ساماندهی شود نیاز به این اطلاعات پایه دارد و از طریق این سامانه انجام می شود.

محمود محمودزاده با بیان این موضوع که در بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات ها آمده است که در صورت عدم ثبت اطلاعات، بسیاری از خدمات شامل یارانه، افتتاح حساب بانکی، گذرنامه، پلاک خودرو و غیره قطع می شود گفت: کسانی که ظرف دو ماه اطلاعات سکونتی خود را ثبت نکنند و موفق به دریافت کد یکتا نشوند ارائه خدمات دستگاه های دولتی به آنها دچار اختلال می شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  آمارهای ضد و نقیض بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرایم مالیاتی خانه های خالی اظهار کرد: هر خانوار می تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه های خالی نمی شود. صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می کنند. همچنین خانه‌های خالی شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیست اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول ۲۰ درصد مالیات خواهند شد. معافیتهای دیگری نیز برای برخی گروه ها از جمله دانشجویان، دانش آموزان، مبتلایان به بیماریهای خاص و غیره در نظر گرفته شده است.

به گفته محمودزاده، در مواردی بجز موارد مذکور، واحدهای مسکونی پس از چهار ماه از زمان خالی بودن در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلق به واحدهای اجاری می شود که در سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد شد. برای اشخاص حقوقی نیز این میزان دو برابر است. یعنی سال اول ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر مالیات متعلقه به واحدهای اجاری است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)