اخذ مالیات از خانه های خالی

اخذ مالیات از خانه های خالی
اخذ مالیات از خانه های خالی

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، یکی از بخش‌ هایی که دولت حتما باید به صورت فوری وارد شده و مالیات اخذ نماید، حوزه واحد های مسکونی خالی است. مطابق آمار در کشور بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی وجود دارد که صاحبان آن ها به امید افزایش قیمت، آن ‌ها را به بازار...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، یکی از بخش‌ هایی که دولت حتما باید به صورت فوری وارد شده و مالیات اخذ نماید، حوزه واحد های مسکونی خالی است. مطابق آمار در کشور بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی وجود دارد که صاحبان آن ها به امید افزایش قیمت، آن ‌ها را به بازار عرضه نمی‌کنند که همین مسئله یکی از دلایل اصلی کمبود و گرانی مسکن است.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در قانون بودجه امسال نیز آمده است اما باید دولت و مجلس هر چه سریع‌تر اقدام به اجرای این قانون کنند تا در فصل جا به‌جایی مستاجران شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن نباشیم. کارشناسان بازار مسکن، با اشاره به ناکارآمد بودن نظام مالیاتی فعلی در کشور بیان کردند در حال حاضر بسیاری از بخش ‌های غیر مولد اقتصاد کشور از معافیت های مالیاتی برخوردارند و سودهای کلانی به جیب می زنند.

 همین سود های کلان و بدون ریسک سبب می شود که سرمایه‌ های جامعه به جای سرازیر شدن به سمت تولید به سمت بازارهای غیرمولد وسوداگرانه بروند. در چنین شرایطی و با چنین نظام اقتصادی نمی‌توان انتظار جهش و رونق تولید را داشت. بنابراین نظام مالیاتی می‌بایست به سمت حمایت از تولید با اخذ مالیات گسترده از بخش‌ های غیر مولد مانند بازارهای سکه و طلا و ارز و مسکن نماید.

 هجوم سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد بدون حضور ابزارهای تنظیمی از قبیل مالیات سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. در حالی که اگر از این بازارها مالیات اخذ می ‌شد علاوه بر عدم سرازیرشدن نقدینگی موجود در جامعه به سمت آن ‌ها، قیمت‌ ها نیز این گونه افسار گسیخته بالا نمی رفت و دولت می توانست قیمت ها را کنترل و متعادل نماید. مطابق آمار در کشور بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی وجود دارد که صاحبان آن ها به امید افزایش قیمت، آن‌ ها را به بازار عرضه نمی‌کنند که همین مسئله یکی از دلایل اصلی کمبود و گرانی مسکن است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)