ارتباط قیمت مسکن با نرخ ارز

ارتباط قیمت مسکن با نرخ ارز
ارتباط قیمت مسکن با نرخ ارز

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، پس از سقوط آزاد قیمت ارز، سکه و طلا، حالا شهروندان منتظر ریزش قیمت سایر کالا ها، به‌ ویژه خودرو و مسکن هستند. در این زمینه برخی از کارشناسان پیش ‌بینی ‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن پس از سقوط نرخ...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، پس از سقوط آزاد قیمت ارز، سکه و طلا، حالا شهروندان منتظر ریزش قیمت سایر کالا ها، به‌ ویژه خودرو و مسکن هستند. در این زمینه برخی از کارشناسان پیش ‌بینی ‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن پس از سقوط نرخ ارز ارائه داده‌اند اما از سوی دیگر کارشناسانی هم هستند که بین قیمت مسکن و ارز ارتباط مستقیمی نمی ‌بینند.
در واقع این گروه از کارشناسان از همان سال 96 پیش‌ بینی می‌کردند که مسکن طی یک سال جهش قیمت حدود 100 درصدی را تجربه کند و پس از آن وارد دوره رکود شود. پیش ‌بینی‌هایی که در آن خبری از افزایش یا کاهش قیمت دلار نبود. در این بین اگر خانه‌ های لوکس را فاکتور بگیریم، مواد اولیه ساخت سایر واحد ها از تولیدات داخلی تامین می‌ شود و ارتباطی به واردات ندارند که ارز بر باشند. نگاهی به دوره‌ های تغییر قیمت مسکن نیز طی چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که طی هر پنج شش سال نرخ مسکن جهشی دو برابری را تجربه می‌کند و سپس با دوره چند ساله رکود عجین می‌شود.
افزایش قیمت مسکن پیش از آنکه ارتباطی به نوسان قیمت ارز داشته باشد، ریشه در تورم عمومی قیمت‌ ها دارد که شاید افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بر تسریع رشد این شاخص تاثیر داشته باشند که یعنی تاثیر غیر مستقیم قیمت ارز بر بهای مسکن! در نتیجه نمی‌ توان کاهش قیمت ارز را دلیلی بر سقوط بهای مسکن دانست زیرا نرخ مسکن همگام با تورم عمومی حرکت می‌کند و اگر قیمت ارز بار دیگر روند صعودی به خود نگیرد، ممکن است سرعت حرکتی نرخ تورم کاهش یابد. پس طبق منطق اقتصادی نمی‌توان در شرایطی که تولیدی در بازار وجود ندارد و تقاضای انباشته به حداکثر خود رسیده، صرفا به دلیل کاهش نرخ ارز، انتظار داشت که قیمت مسکن کاهش یابد و این حس را به جامعه هم القا کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)