ارزیابی قیمت مسکن

ارزیابی قیمت مسکن
ارزیابی قیمت مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران ١٢ میلیون تومان رسیده است که حاکی از رشد سه برابری (٢٠٠ درصدی) در مقایسه با بهار سال ٩٢ است. دلیل مبنا گرفتن بهار ٩٢ این است که آخرین...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران ١٢ میلیون تومان رسیده است که حاکی از رشد سه برابری (٢٠٠ درصدی) در مقایسه با بهار سال ٩٢ است. دلیل مبنا گرفتن بهار ٩٢ این است که آخرین قلۀ قیمت مسکن است و پس از بهار ٩٢، بازار مسکن وارد دورۀ رکود ٤ ساله شد.

برخی از تحلیل گران، رسیدن قیمت مسکن به این سطوح قیمتی را تند و نامتعارف ارزیابی می کنند. بدین ترتیب برای پاسخ به نامتعارف بودن قیمت مسکن می توان نگاهی به وضعیت شاخصهای پولی کشور انداخت؛ نقدینگی در بهار ٩٢ حدود ٤٧٠ هزار میلیارد تومان بود که البته  اطلاعات بخشی از موسسات اعتباری را که در نقدینگی کنونی وجود دارد را در بر نمی گرفت اما با احتساب این موسسات، تخمین زده می شود حجم نقدینگی در بهار ٩٢ به حدود ٥٥٠ هزار میلیارد تومان نیز  رسیده باشد.

حال اگر رشد شاخص بهای سبدی منتخب از کالاها و خدمات مصرفی خانوار را ، نمادی از میزان کاهش قدرت خرید پول ملی بدانیم  بهتر می توان درک کرد که  قیمت مسکن هم تقریبا به همین میزان افزایش یافته است.بنابراین  رشد قیمت مسکن طی ٦ سال اخیر نیز حول و حوش میانگین سایر کالاها و خدمات مصرفی خانوار بوده است و نمی توان قیمت کنونی مسکن را نامتعارف دانست. البته در کوتاه مدت، قیمت مسکن متناسب با تورم عمومی حرکت نمی کند و روند حرکتی قیمت مسکن پلکانی است. برهمین مبنا، از بهار ٩٢ تا بهار ٩٦ به مدت ٤ سال شاهد ثبات نسبی در بازار مسکن بودیم که منجر به عقب ماندن شدید قیمت مسکن از تورم عمومی شد و در عوض، رشد شدید قیمت مسکن از بهار ٩٦ تا کنون، همۀ عقب ماندگی آن ٤ سال را جبران نمود.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)