اعمال عوارض صادراتی سنگ آهن، ضربه به معادن خصوصی ‏

اعمال عوارض صادراتی سنگ آهن، ضربه به معادن خصوصی ‏
اعمال عوارض صادراتی سنگ آهن، ضربه به معادن خصوصی ‏

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، در حاضر حاضر میزان عوارض صادراتی  سنگ آهن از طرف دولت 15 درصد اعلام شده است. این در شرایطی است که اعمال این تعرفه ها معلوم نیست چه اتفاقاتی در پی خواهد داشت. بر اساس آمار بدست آمده، در حال حاضر کشور ایتالیا با 86 معدن فعال در حدود 30 درصد سنگ خام و 70 درصد سنگ فرآوری شده را صادر می‌کند. بعد این کشور،برزیل با 40 درصد صادرات سنگ خام

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، در حاضر حاضر میزان عوارض صادراتی  سنگ آهن از طرف دولت 15 درصد اعلام شده است. این در شرایطی است که اعمال این تعرفه ها معلوم نیست چه اتفاقاتی در پی خواهد داشت. بر اساس آمار بدست آمده، در حال حاضر کشور ایتالیا با 86 معدن فعال در حدود 30 درصد سنگ خام و 70 درصد سنگ فرآوری شده را صادر می‌کند. بعد از این کشور،برزیل با 40 درصد صادرات سنگ خام و 60 درصد سنگ فرآوری شده، سپس اسپانیا با 65 معدن فعال، 50 درصد صادرات سنگ خام و 50 درصد سنگ فرآوری شده در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند که بخش وسیعی از بازارهای جهانی را به خود جذب کرده اند. با توجه به آمارهای موجود، تنها یک درصد از بازارهای جهانی در اختیار ایران می باشد که همین یک درصد هم با تلاش های مستمر از سوی صادرکنندگان و همچنین بازاریابی های گسترده طی سال های اخیر بدست آمده است که عملا خریداران این نوع کالاها با توجه به کیفیت پایین و سنگ‌های فرآوری شده در ایران، تمایلی به خرید آنها ندارند.
در همین رابطه بهرام شكوری، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران اظهار داشت: اعمال عوارض صادراتی برای سنگ آهن یک موضع پر مساله ای است که با وجود تجربه های قبلی دولت مبنی بر اعمال عوارض بر مواد معدنی و همچنین شرایط رکودی بازار مواد معدنی به ویژه سنگ آهن طی سال های اخیر جای تامل بسیاری داد.
وی در ادامه افزود: از سال 2010 تا 2015 قیمت سنگ آهن با 70 درصد کاهش مواجه شده است که این مسئله موجب کاهش تولید و استخراج سنگ آهن در کشور شده است زیرا اکثر معادن سنگ آهن کوچک مقیاس کشور که اغلب برای بهش خصوصی می باشد، به دلیل این کاهش قیمت دیگر توجیه اقتصادی ندارند و تعطیل شده اند و با توجه به این موضوع که قسمت عمده استخراج معادن سنگ آهن بخش خصوصی صادر میشد، صادرات سنگ آهن کشور نیز به شدت با افت مواجه شده است.
شکوری در ادامه خاطر نشان کرد: کشور ایران طی سال‌های 1390 تا 1393 به ترتیب 17، 20، 23.5 و 18 میلیون تن صادرات سنگ‌آهن داشته که بیش از 95% آن به چین صادر شده است. همان‌طور که واضح است تا سال 1392 و قبل از کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن، صادرات این محصول رو به افزایش بوده اما بعد از سال 1392 به دلیل کاهش قیمت و برخی سیاست‌های داخلی صادرات آن کاهش ‌یافته است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)