افزایش قیمت آهن در خلأ تقاضا

افزایش قیمت آهن در خلأ تقاضا

درحال حاضر اخبار سیاسی منفی اثرگذارترین فاکتوری است که روند نوسانات بازار را رقم می‌زند، به طوری که تغییر نرخ دلار، فشار مضاعف اروپا روی ایران و تحریم نفتکش‌ها، قطع شریان‌های دلاری ایران در عراق توسط آمریکا، به تحریک قیمت‌ها منجر شده است در کنار آن سنگ اهن 130 دلاری و افزایش نرخ شمش صادراتی تا 550 دلار موارد دیگری است که از قیمت آهن در کانال‌های بالاتر حمایت می‌کنند...

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته با بازار آرام و نسبتا ضعیفی مواجه بودیم و اغلب قیمت آهن‌الات ثابت اعلام شد و شماری نیز به طور کلی اعلام قیمت نکردند؛ حتی برخی مبادی فروش به ارائه تخفیف نیز اقدام کردند.

بازار ارز اما رو به افزایش بود و به‌رغم تعطیلی پایان هفته به روند رشد خود ادامه داد. به این صورت که قیمت دلار در مدت یک روز از کانال 41 هزار تومان به بیش 43 هزار تومان رسید و در پایان هفته با کمی نوسان افزایشی در این کانال قیمتی، در بازار آزاد حدود 43 هزار تومان به فروش رسید. با توجه به مسائل سیاسی که درحال حاضر کشور با آن درگیر است احتمال می‌رود روند افزایشی نرخ دلار تداوم داشته باشد.

بررسی روزانه اخبار بازار آهن

قیمت روز میلگرد آجدار روز پنجشنبه عمدتا ثابت اعلام شد، برخی نیز به اصلاح جزئی و ارائه تخفیف اقدام کردند؛ اما برخی نیز به افزایش نرخ میلگرد بورسی اقدام کردند، به عبارتی شاهد کاهش فاصله کف و سقف قیمتی این محصول در بازار بودیم، طوری که کف قیمت این محصول در کانال 19 هزار تومانی قرار داشت و بعضا در کانال 18 هزار تومان هم گزارش شد.

قیمت قوطی و پروفیل نیز روند نسبتا ثابتی داشت و دو کارخانه که معمولا در کف و سقف بازار اعلام قیمت می‌کنند پروفیل ضخامت 2 را ثابت اعلام کردند؛ اما در عین حال چند کارخانه هم قیمت‌ها را افزایش دادند. قیمت لوله داربستی، گازی و سایر لوله‌ها نیز روند نسبتا ثابتی داشتند.

قیمت نبشی و قیمت انواع ناودانی هم در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما افزایش 200 تومانی هم مشاهده شد. همچنین قیمت روز تیرآهن عمدتا ثابت اعلام شد و اصلاح قیمت جزئی نیز در برخی سایزها مشهود بود.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات چندانی نداشتند و عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی همچنان ثابت بود اما قیمت ورق سیاه علاوه‌بر ثبات قیمت افزایش 200 تومانی هم داشت.

آنچه از اوضاع بازار و عوامل مؤثر بر آن برمی‌آید اخبار سیاسی منفی درحال حاضر اثرگذارترین فاکتور در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و آهن است. به عبارتی می‌توان گفت فشار مضاعف اروپا روی ایران و تحریم نفتکش‌ها، قطع شریان‌های دلاری ایران در عراق توسط آمریکا، سنگ اهن 130 دلاری و افزایش نرخ شمش صادراتی تا 550 دلار در هرتن از دیگر مواردی است که بازارهای مالی را تحریک‌پذیر کرده است.

در بازار فعلی آهن شاهد کمبود خلأ تقاضای مؤثر هستیم، در واقع می‌توان گفت پول چندانی در بازار نیست و تنها شمار محدودی درحال نقد کردن هستند اما نکته قابل توجه این است که بازار چندان به میزان تقاضا وابسته نیست و غالبا بازار ارز و معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا، قطعی گاز و کمبود مواد اولیه است که اصلی‌ترین عوامل اثرگذار به شمار می‌روند.

با این حال التهاباتی که اکنون در بازار شاهد آن هستیم ناشی از تقاضای محصولات پایین‌دست زنجیره نیست، بلکه کارخانه‌هایی که برای مواد اولیه با هم رقابت دارند، موجب بروز این هیجانات شده‌اند که نتیجه آن التهاب در کل زنجیره فولاد است.

به همه این موارد نوساناتی که پس از سال نو چینی در بازار جهانی رخ می‌دهد را نیز اضافه کنید، با این اوصاف و در نظر گرفتن کلیه مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در بازار آهن و فولاد به نظر می‌رسد هفته نخست بهمن ماه پرنوسان باشد؛ البته اثر تعطیلی‌های متوالی ماه جاری در بازار آهن را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به طور کلی دو ماه آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست و توصیه می‌شود فعلان بازار آهن هوشمندانه عمل کرده و با دید بازتری بازار را رصد کنند.

در همین زمینه حسام‌الدین والی کارشناس صنعت فولاد در رابطه با اوضاع بازار آهن در چند هفته اخیر اظهار کرد: مازاد عرضه فولاد، چالش تأمین منابع مالی پروژه‌ها و میزان بودجه تخصیص یافته به بخش عمرانی عواملی است که به افت تقاضای واقعی منجرشده است، طوری که از محصولات عرضه شده در بازار استقبال چندانی صورت نمی‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ردپای اخبارسیاسی در بازار آهن و ارز

وی در ادامه افزود: محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز عمدتا به دلیل نبود نقدینگی و افت تقاضا به صورت اعتباری به فروش می‌رسد به همین دلیل به‌رغم افزایش قیمت ارز و نهاده‌های تولید، آنطور که انتظار می‌رفت نرخ آهن آلات افزایش چندانی نداشت و به عبارتی نوسانات کمتری تجربه کرد.

این کارشناس صنعت فولاد در پایان بیان کرد: چنین شرایطی به افت نقدینگی تولیدکنندگان به‌ویژه در بخش‌های خصوصی منجر شده و این واحدها را در تأمین مواد اولیه دچار چالش کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)