افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه

افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه
افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهاران کارشناسان و مسئولان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه و ساخت نیز می باشد، واکنش وزارت راه، واکنشی نبود که بازار از آن آرامش و ثبات را دریافت کند.یک سری عوامل درون بخشی مانند...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به اظهاران کارشناسان و مسئولان بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن ناشی از کاهش عرضه و ساخت نیز می باشد، واکنش وزارت راه، واکنشی نبود که بازار از آن آرامش و ثبات را دریافت کند.یک سری عوامل درون بخشی مانند کاهش عرضه و ساخت و سرمایه گذاری طی طول ۶ سال گذشته، و ادامه نبود ابزارهای مهار سوداگری در حوزه تقاضا" به‌ عنوان دو عنصر داخلی در ایجاد وضعیت فعلی بازار مسکن مشهود است.

کارشناسان بازار مسکن با بیان اینکه یک سری عوامل بیرونی نیز در ایجاد وضعیت کنونی بازار مسکن تاثیر گذار هستند، به طور مشخص از سال ۹۷ نرخ ارز و قیمت حامل‌ های انرژی به عنوان لنگر ذهنی اقتصاد کشور افزایش پیدا کرد که این مسئله، نقش شاخص پیشرو یا لیدلینگ را در اذهان فعالان اقتصادی ایفا کرد.

 بنا بر این سایر متغیر های اقتصادی نیز با این چشم‌ انداز افزایش یافتند و این مسئله موجب شد، مردم تقاضای بیشتری نسبت به تمام بازار دارایی‌ ها اعم از سکه ارز و مسکن و خودرو ابراز کنند. مجموعه این عوامل خود را در دل افزایش قیمت مسکن در طول ماه‌ های اخیر نشان داده است، متاسفانه واکنش سیاستی وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و بدنه اقتصادی سیاست‌ گذاری در مواجه با آن، واکنشی نبوده است که بازار از آن آرامش و ثبات را در آینده دریافت کند.

از این رو طرح مالیات بر خانه‌ های خالی می ‌تواند به اندازه ظرفیت خودش بر بازار اثرگذار باشد، اما عوامل و ابزار های مهم تری در حوزه عرضه مسکن و مهار تقاضا های سوداگری وجود داشته است که در سال ‌های گذشته مورد استفاده قرار نگرفته اند. قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب سال 1394 است که زیر ساخت ‌های آن فراهم نبود اما امیدواریم با طرح جدیدی که دولت و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند به طور جدی شاهد اجرای این قانون باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)