افزایش قیمت ها مسئله ای جدی است

افزایش قیمت ها مسئله ای جدی است
افزایش قیمت ها مسئله ای جدی است

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، طی هفته ابتدایی اسفند ماه بازار اهن آلات با نوسانات بسیاری همراه بود که در نهایت به افزایش قیمت تیرآهن ختم شد. بروز این شرایط در حالی است که بازار تیراهن ها دارای یک سر گروه قوی است که همه کارخانه ها الگو بودن آن را قبول کرده اند. کارخانه ذوب آهن اصفهان این لیدر قوی در بازار تیرآهن ها می باشد. او می داند در صورتیکه فاصله قیمتی اش را با دیگر رقبا افزایش دهد، بازارش را از دست خواهد داد.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، طی هفته ابتدایی اسفند ماه بازار اهن آلات با نوسانات بسیاری همراه بود که در نهایت به افزایش قیمت تیرآهن ختم شد. بروز این شرایط در حالی است که بازار تیراهن ها دارای یک سر گروه قوی است که همه کارخانه ها الگو بودن آن را قبول کرده اند.

کارخانه ذوب آهن اصفهان این لیدر قوی در بازار تیرآهن ها می باشد. او می داند در صورتیکه فاصله قیمتی اش را با دیگر رقبا افزایش دهد، بازارش را از دست خواهد داد. اما این کارخانه این اهرم قدرت را داراست که متکی به مواد اولیه خودش می باشد. با صعودی شدن نرخ شمش تولید کنندگان کوچک تیرآهن از بازار کنار گیری خواهند کرد و شرایط برای افزایش قیمت تیرآهن ذوب آهن مهیا خواد شد. قطعا طی هفته آینده شاهد تقاضای چند برابری در مقابل عرضه ذوب آهن خواهیم بود اما این کارخانه میزان عرضه خود را افزایش نخواهد داد تا قیمت به مرز 3 هزار تومان رسد.

بازار میلگرد ها کاهش بود. علت این کاهش قیمت ها این است که انبار ها از محصول زیر 2500 تومانی انباشته شده است. از طرفی بنکدار ها از جا به جایی محصول می ترسند و با افزایش قیمت میلگرد، تن به فروش میلگرد های انبار می دهند  و روند صعودی را باور ندارند. این موضوع موجب شده تا بازار میلگرد ها دچار رکود شود. این " باور بازاری " ریشه در این تفکر دارد که سال آینده بودجه عمرانی صفر است.

مالی سالی بدتر از سال های 94 و 5 نداشته ایم. چرا که طی این سال ها مجموع مصرف میلگرد در سال 94 حدود  6.2 میلیون تن و سال 95 معادل6.5 میلیون تن بوده است در نتیجه در بدترین شرایط ما یک حداقل مصرف را که سالانه 5 تا 6 میلیون تن میلگرد برآورد میشود داریم . بنابراین مصرف صفر نخواهد شد اما میزان داد و ستد در بازار داخلی کاهش خواهد یافت. اما با این تفاوت که، کارخانه هایی که توانایی صادرات دارند قدرتشان بیشتر خواهد و کارخانه هایی که جنس جور دارند در بازار باقی خواهند ماند، چرا که متقاضیان ابتدا به این کارخانه ها برای خرید اهن آلات مراجعه خواهد کرد. نشانه هائی از این استدلال را هفته قبل در بازار آهن آلات شاهد بودیم. بسیاری از کارخانه ها برخی از سایزها را نداشتند، برخی دیگر مشکل مواد اولیه داشتند که این گروه در خطر هستند، برخی از آنها هم صادرات دارند که آن را بر فروش به بازار داخل ترجیح میدهند.

مشکل بازار مقاطع به" باور ذهنی بنکدارها" بر میگردد. شکی نیست با افزایش نرخ شمش ، قیمت میلگرد تا مرز 3000 تومان جا دارد، آنهایی که بر این باورند، برنده اند اما آنهایی که منتظر می مانند از بازار جا خواهند ماند. افزایش قیمت ها این بار بسیار جدی و پایه ای است چراکه ریشه در افزایش قیمت مواد اولیه دارد. بحث مصرف، حجم پول، نرخ ارز یا بهره فرع قضیه می باشد.    

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)