افزایش نابسامانی ها در بازار مسکن

افزایش نابسامانی ها در بازار مسکن
افزایش نابسامانی ها در بازار مسکن

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن نمی ‌تواند دلیل منطقی داشته باشد و با توجه به این‌که خریدار واقعی در بازار نیست قیمت‌ ها تنها می ‌تواند به طور اسمی افزایش پیدا کند. طی سال های  اخیر نرخ تورم مسکن در تهران حدود ۲۰۰ درصد بوده، در حالی که تورم...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، در شرایط کنونی، رشد قیمت مسکن نمی ‌تواند دلیل منطقی داشته باشد و با توجه به این‌که خریدار واقعی در بازار نیست قیمت‌ ها تنها می ‌تواند به طور اسمی افزایش پیدا کند. طی سال های  اخیر نرخ تورم مسکن در تهران حدود ۲۰۰ درصد بوده، در حالی که تورم عمومی طی این سال ها حدود ۷۰ درصد اعلام شده است. بنابراین مسکن ۱۳۰ درصد حباب دارد. 

این روند به پرتاب متقاضیان واقعی از کلانشهر تهران منجر می‌ شود. به اظهارات واسطه‌ های ملکی در حال حاضر بازار مسکن در شهرهای اطراف پایتخت نسبت به کلانشهرها از رونق بهتری برخوردار است. از این رو با افزایش قیمت مسکن در تهران، اجاره بها نیز رشد داشته و به طور میانگین در تهران ۲۹ درصد و در مناطق پرتقاضا به ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد سالیانه رسیده که از سبقت ۳۰ درصدی رشد اجاره بها در مناطق پرتقاضا نسبت به رشد قیمت مسکن حکایت دارد.

خروجی این وضعیت به افزایش تعداد خانه ‌های خالی در کلانشهر تهران منجر می ‌شود که طبق آمار سال ۱۳۹۵ با ۵۰۰ هزار خانه خالی مواجه بود. اجرای مالیات بر عایدی سرمایه که بعد از حدود پنج سال از مطرح شدن آن هنوز معطل مانده و در انتظار لایحه دوم است، از سوی عمده کارشناسان نسخه‌ای برای تعادل ‌بخشی به قیمت ‌ها در بازار مسکن عنوان می‌ شود اما به اظهارات وزیر اقتصاد، این طرح بعید به نظر می رسد که در سال جاری عملی شود. در شرایطی که آمارهای رسمی از افزایش معاملات و تغییر قیمت مسکن حکایت دارد، واسطه‌ های ملکی، رشد محسوس قیمت در مناطق پرتقاضای شهر تهران را رد می‌ کنند؛ کارشناسان نیز با رد فرضیه جهش قیمت مسکن در سال آینده، نهایت افزایش را حدود نرخ تورم پیش ‌بینی کرده اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)