افسار بازار آهن در دست دلار

افسار بازار آهن در دست دلار

روز گذشته با توقف روند کاهشی نرخ دلار و بازگشت به مرز کانال 50 هزار تومانی ترمز کاهش نسبی نرخ آهن نیز کشیده شد و برخی فروش خود را بستند و شماری نیز قیمت‌ها را به طور جزئی بالا بردند...

آهن پرایس: روز گذشته با افزایش مجدد قیمت دلار روند کاهش نسبی قیمت آهن کیلویی در اکثر مبادی فروش متوقف شد و غالب شرکت‌ها تغییری در نرخ محصولات خود ندادند اما در این بین نوسانات کاهشی و افزایش جزئی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد.

قیمت دلار نیز با افزایش بیش از هزار تومان همراه بود به صورتی که در ابتدای روز گذشته هر دلار بازار آزاد حدود 48 هزار و 200 تومان مبادله می‌شد اما در پایان روز در مرز کانال 50 هزار تومانی قرار گرفت و روی 49 هزار و 450 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات نرخ آهن

روز گذشته قیمت میلگرد آجدار نوسانات متعددی تجربه کرد به این صورت که برخی از مبادی فروش حدود 100 تا 500 تومان کاهش قیمت داشتند و شمار محدودی نیز حدود 100 تا 400 تومان قیمت‌ها را بالا بردند اما عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند و کف قیمت میلگرد همچنان در کانال 25500 تومان قرار داشت. به عنوان نمونه قیمت میلگرد 18 کارخانه میانه که در پایان هفته گذشته 26500 تومان معامله می‌شد دیروز  در هر کیلو 26 هزار تومان معامله شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد اما کاهش 50 تا 100 هزار تومانی در برخی سایزهای تیرآهن فایکو و ذوب آهن مشاهده شد. قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت سپری و نبشی هم عمدتا ثابت اعلام شدند ولی قیمت نبشی ناب تبریز 200 تا 400 تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت انواع ورق‌ گرم و سرد هم نوسانات مختلفی داشتند به عنوان نمونه قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق رنگی شیروانی رد اکثر شرکت‌ها افزایش 200 تا هزار تومانی داشتند؛ اما قیمت روز ورق سیاه در اکثر شرکت‌ها حدود 200 تا 500 تومان کاهشی بود اما ورق سیاه گیلان تغییر قیمت نداشت.

قیمت قوطی آهن، پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها هم غالبا ثابت اعلام شدند اما شماری از کارخانه‌ها حدود 200 تا 500 تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت لوله‌های درزدار و بدون درز مانند لوله داربستی، لوله صنعتی، لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها هم در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

با توقف روند کاهشی نرخ دلار و بازگشت به مرز کانال 50 هزار تومانی ترمز کاهش قیمت اهن الات نیز کشیده شد و برخی از کارخانه‌ها فروش خود را بستند و برخی نیز تا حدودی قیمت‌ها را بالا بردند.

اما به طور کلی تقاضای چندانی مشاهده نشد و به دلیل عدم نقدینگی بازار در آرامش نسبی بود؛ حال با اتمام اثرات مثبت اخبار توافقات و3 میلیارد پول آزادشده، شاهد چرخش روند بازار هستیم.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است که حدود 250 هزار و 121 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان 211 هزار و 116 تن به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن 23 هزار و 358 تومان تعیین شده است. گفتنی است قیمت میلگرد آجدار 1.5 درصد کاهش دارد و حجم آن نیز 15 درصد افزایش داشته است. محصولات دیگری که امروز عرضه می‌شوند ناودانی، نبشی، تیرآهن و ورق گرم است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش قیمت آهن موقتی است؟

در رابطه با عرضه میلگرد در بورس کالای امروز باید گفت 20 هزار تن میلگرد خراسان با 90 درصد شرایط اعتباری عرضه می‌شود که ممکن است از استقبال خوبی برخوردار باشد. به نظر می‌رسد هدف از چنین عرضه‌ای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها و حفظ قیمت‌ها در کانال فعلی است.

در شرایطی که نرخ دلار تا حدودی افزایشی شده و تعدادی از مبادی فروش قیمت آهن را افزایش داده‌اند؛ چنین عرضه‌ای به تشدید این نوسانات افزایشی دامن خواهد زد. در هر صورت باید منتظر نتایج معاملات امروز بورس کالا باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)