انجماد نسبی قیمت ها

انجماد نسبی قیمت ها
انجماد نسبی قیمت ها

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، سفته ‌بازهای ملکی مدام در حال رفت و برگشت در بازار معاملات مسکن هستند که با نیت سودگیری در کوتاه‌ مدت وارد بازار خرید ملک می‌ شود. بهار سال جاری بیشترین موج سفته‌ بازی در بازار معاملات مسکن شهر تهران شکل گرفت...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، سفته ‌بازهای ملکی مدام در حال رفت و برگشت در بازار معاملات مسکن هستند که با نیت سودگیری در کوتاه‌ مدت وارد بازار خرید ملک می‌ شود. بهار سال جاری بیشترین موج سفته‌ بازی در بازار معاملات مسکن شهر تهران شکل گرفت. هر چند در نیمه اول سال حجم معاملات خرید خانه در تهران به کمترین میزان در مقایسه با دوره‌ های رکودی سال‌های گذشته رسید اما در همان میزان اندک معاملات ملک، سفته‌ بازها بیشترین سهم و خریداران مصرفی کمترین نقش را داشتند.  دامنه موج ورود سفته ‌بازها به بازار مسکن رابطه‌ای مستقیم با شدت رشد قیمت مسکن دارد. هر زمان جهش قیمت مسکن شدت بگیرد، موج معاملات سفته ‌بازانه نیز تشدید می‌شود و برعکس.

اواخر تابستان و اوایل پاییز سال جاری بعد از آن که رشد ماهانه قیمت مسکن در پایتخت متوقف شد و حتی قیمت اسمی به میزان ۳ تا ۵ درصد در کارنامه معاملات آپارتمان در ماه‌ های مرداد و شهریور کاهش پیدا کرد، این بازار شاهد خروج تدریجی سفته‌ بازها از صحنه معاملات شد. در همان دوران معاملات خرید آپارتمان در پایتخت به نقطه صفر رسید، به ‌طوری‌که تعداد فوق‌العاده ‌اندک معاملات خرید خانه به زیر ۳ هزار واحد در ماه رسید. علت این کاهش شدید، خروج سفته ‌بازها بود آن هم در شرایطی که خریدار مصرفی نیز تقریبا از اواخر سال ۹۷ کمترین حضور را در بازار داشت.

با این حال در ماه‌ های اخیر بار دیگر موجی از ورود سفته ‌باز به بازار معاملات مسکن شکل گرفته که اگر چه ابعاد آن کمتر از نیمه اول سال است اما همین حضور کم سوداگران ملکی یک معمای بزرگ در بازار مسکن است. تقریبا برای بیشتر فعالان بازار مسکن روشن است که بازار ملک از عصر جهش عبور کرده و در دوره پساجهش قرار دارد. اما چطور سفته‌بازها که در این دوره ریسک خرید آپارتمان برایشان بیشتر از سایر خریداران غیرمصرفی است، همچنان به انجام معامله ادامه می‌دهند و همین موضوع باعث انجماد نسبی قیمت‌ ها شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)