انحصار در بانک و وام مسکن

انحصار در بانک و وام مسکن
انحصار در بانک و وام مسکن

آهن پرایس: شفافیت بازار مسکن با فعالیت پلتفرم ‌های فعال در حوزه املاک افزایش پیدا کرد و با ابلاغیه‌های حذف قیمت‌ها از بین رفت. مدتی است که با بالا رفتن قیمت مسکن و نوسان شدید آن، پیشنهاد پیوند زدن بازار مسکن با بورس قوت گرفته تا جایی که در تابستان سال جاری بورس مسکن رسما راه‌اندازی شد. این بازار با هدف...

آهن پرایس: شفافیت بازار مسکن با فعالیت پلتفرم های فعال در حوزه املاک افزایش پیدا کرد و با ابلاغیه‌های حذف قیمت‌ها از بین رفت. مدتی است که با بالا رفتن قیمت مسکن و نوسان شدید آن، پیشنهاد پیوند زدن بازار مسکن با بورس قوت گرفته تا جایی که در تابستان سال جاری بورس مسکن رسما راه‌اندازی شد. این بازار با هدف ایجاد بستری برای داد و ستد املاک موجود، پیش‌فروش مسکن به شیوه‌های مختلف، تامین مالی شرکت‌های سازنده و عرضه املاک مازاد دولت و بانک‌ها ایجاد شده است.

از سوی دیگر، گروهی از کارشناسان تا امروز پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد ظرفیتی برای ورود مردم عادی به این بازار برای سرمایه گذاری و خرید ملک را به امید ایجاد شفافیت در این بازار مطرح کرده‌اند.در این خصوص یکی از فعالان این حوضه اذعان دارد که:‌ شفافیت بازار مسکن را خودمان از بین برده‌ایم. زیرا اقدامات و ابلاغیه‌هایی همچون دستور حذف قیمت‌ مسکن از پلت‌فرم‌ها و کسب و کارهای آنلاین فعال در زمینه املاک، یکی از اساسی‌ترین گام‌هایی بود که باعث از بین رفتن شفافیت بازار مسکن شد.

وی همچنین در رابطه با این موضوع که چرا تا به حال پلتفرم های املاک به سوی ورود به بورس املاک نرفته و اقدام به بورسی‌شدن نکرده‌اند، بیان کرد: از نظر من، بورس املاک، مستقل از فعالیت شرکت‌ها و پلت‌فرم‌های املاکی است؛ این‌ دو می‌توانند موازی با هم باشند یا نباشند. در خصوص اوضاع بازار مسکن، توجه کردن به تجربه کشورهای دیگر مفید است؛ به طور مثال فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان در بحث سرمایه‌گذاری در مسکن در خارج از ایران و به تعداد محدودی در داخل کشور بسیار قابل توجه است. این در حالی است که بازار سرمایه ما در ارتباط با صندوق‌های وام دهی مسکن یا سرمایه‌گذاری که نقدینگی را در این بازار بالاتر ببرند، دچار کمبود است که به نظر می‌رسد بورس املاک تلاش دارد این خلأ را پر کند.

وی با بیان روش شفاف تامین مالی جمعی در سرمایه‌گذاری مسکن نیز می گوید: راهکارهای متعددی برای افزایش قدرت خرید مردم وجود دارد؛ از جمله ایجاد امکان سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مانند صندوق‌های زمین و ساختمان و محصولات متنوع دیگر در بازار که می‌تواند به مبحث برنامه ‌ریزی مسکن، ساخت و وام دهی به مسکن و از بین بردن انحصار بانک و وام مسکن از طریق بازار کمک کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)