انواع ورق استیل در بازار آهن

انواع ورق استیل در بازار آهن
انواع ورق استیل در بازار آهن

آهن پرایس: امروزه بسیاری از صنایع از ورق استیل به عنوان مواد اولیه خود استفاده میکنند این امر سبب شده تا ورق استیل یکی از اصلی ترین ورق‌های مورد استفاده در صنعت باشد. قیمت ورق استیل تاثیر بسزایی در صنایع امروزی...

آهن پرایس: امروزه بسیاری از صنایع از ورق استیل به عنوان مواد اولیه خود استفاده میکنند این امر سبب شده تا ورق استیل یکی از اصلی ترین ورق‌های مورد استفاده در صنعت باشد. قیمت ورق استیل تاثیر بسزایی در صنایع امروزی دارد لذا کشورهای صنعتی در جهان رقابت بالایی برای تولید انواع ورق‌های استیل دارند. ورق‌های استیل میتوانند ترکیبات شیمیایی و قابلیت‌های متفاوتی داشته باشند. این قابلیت ها شامل: خوردگی، مقاومت، سایش، میزان تحمل دما و حرارت و ...میشود.

ورق استیل از پایه آهن ساخته شده است اما دارای آلیاژها و عناصر دیگری نیز هست. ورق استیل دارای مقداری کربن است و هرچه مقدار این کربن در ورق بیشتر باشد سبب افزایش مقاومت ورق شده و شکل پذیری آن را کاهش میدهد. از ویژگی‌های این ورق تحمل دمای بالا و پایین است.

همواره توصیه می شود پیش از خرید ورق استیل یک بازه زمانی قیمت روزانه ورق استیل را از طریق سایت آهن پرایس رصد نمایید و همچنین کارشناس خرید اطلاعات نسبی مناسبی در مورد مشخصات فنی انواع استیل داشته باشد. 

استنلس استیل:

فولاد‌ها دو دسته هستند: 1- فولاد ساده 2- استیل ضد زنگ 
 

1- فولاد ساده: این فولاد علاوه بر کربن دارای عنصاری مانند منگنز، گوگرد، سیلسیوم و فسفر است.

2- استیل ضد زنگ: با اضافه کردن کروم به آهن میتوان استیل ضد زنگ یا همان استنلس استیل تولید کرد. این استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و ضد زنگ است.

انواع ورق استیل:

با توجه به استانداردهای به کار برده شده برای ساخت ورق استیل انواع مختلفی دسته بندی برای این ورق‌ها وجود دارد. یکی از متداول‌ترین دسته بندی های ورق استیل بر اساس استاندارد ASTM  است که پرکاربردترین نوع ورق استیل است. ورق‌ها براساس میزان و نوع آلیاژ به کاربرده شده در آن‌ها تقسیم میشوند که سری 300 و 400 از معروفترین سری‌های استیل هستند. این استیل‌ها انواع مختلفی مانند 304،316،347 و 305 دارد. ورق استیل 304 پرمصرفترین ورق استیل است و استیل سری 400 بیشتر در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرد. این سری قابلیت شکل پذیری بالا و قیمت مناسبتری نسبت به سری 300 دارد.

ورق‌های استیل صنعتی:

ورق‌های استیل سری 200  از جمله ورق‌های استیل با کاربرد صنعتی است که مواد تشکیل دهنده آن نیکل، منگنز و آلیاژهای آستینیتی میباشد و انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

1- استیل 201: این ورق به روش نورد سرد تولید میشود و از نوع آستینیتی است.
2- استیل202: یک ترکیب فولاد ضد زنگ و از نوع آستینیتی است.
تشخیص آلیاژ استیل 201 از آلیاژ 304 کار آسانی نیست چون این دو استیل غیرمغناطیسی یا همان از نوع استیل نگیر هستند و از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. این نکته سبب شده تا برخی فروشندگان سودجو از این نکته سواستفاده نموده و استیل با گرید 201 را به جای 304 و با همان قیمت به مشتریان خود عرضه کنند.

ورق استیل سری 300

ورق استیل 301: این سری از ورق‌های استیل قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری و فرم دهی مطلوبی دارد. از جمله ویژگی‌های این محصول مقاومت سایشی آن است.

ورق استیل 302: این سری از ورق‌ها بسیار مقاوم هستند و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

ورق استیل 303: این ورق نسبت به بقیه ورق‌ها درصد بیشتری گوگرد و فسفر دارند لذا شکل پذیری راحتتری نسبت به سایر گریدهای استیل دارند.

ورق استیل 304: این سری از استیل دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. نام دیگر این ورق استیل 18/8 است. این ورق رایج ترین نوع ورق استیل ضد زنگ است. این ورق دارای گریدهای متفاوتی از جمله L304 است که این استیل درصد کربن پایینتری است و مناسب جوشکاری میباشد.

ورق استیل 309: یکی از مهمترین ورق‌های استیل است که مقاومت حرارتی بالایی دارد.

ورق استیل 316: ورق استیل 316 بیشتر کاربرد صنعتی دارد. در این استیل از آلیاژی به نام مولیبدن استفاده میشود. میزان کروم مصرفی 16 درصد، نیکل 10 درصد و مولبیدنس از این آلیاژ در صنایع غذاسازی و فرآورده‌های دارویی استفاده میشود و کمترین میزان آلودگی فلزی را دارد. این ورق به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی در صنایع دریایی و کشتی سازی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. از دیگر ویژگی های این ورق توان تحمل  دمای بالا تا حدود 2000 درجه فانهایت است و در دودکش سازی از به عنوان آستر استفاده میشود. ورق استیل 316L نسبت به استیل 316 دارای درصد کمتری کربن است.

ورق استیل 317
این ورق به دلیل داشتن درصدی مولیبدن مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. قدرت خزش قابل قبول، استحکام کششی بالا، تحمل تنش زیاد از جمله ویژگی‌های اساسی این محصول است.

ورق استیل 321
این ورق بسیار شبیه به استیل 304 است و امکان جوشکاری روی آن وجود دارد. در حین جوشکاری تیتانیوم موجود در استیل افزایش میابد لذا خطر پوسیدگی جوش در این استیل کم میشود.

ورق استیل سری 400
این ورق دارای انواع مختلفی از جمله استیل 405، 408، 409، 410، 416 و ... است.

ورق استیل 405: این ورق مخصوص جوشکاری است.

ورق استیل 408: این نوع استیل دارای 11 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. این استیل مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد اما در برابر خوردگی مقاوم نیست.

ورق استیل 409: به دلیل ارزان بودن قیمت این ورق در ساخت اگزوز خودرو به کار میرود.
ورق استیل 410: در برابر خوردگی و سایش مقاوم است و در آن از آهن استفاده شده است.

ورق استیل 416: این نوع استیل به دلیل داشتن مقادیری بیشتری گوگرد قابلیت شکل پذیری و ماشین‌کاری دارد.

ورق استیل 420: برای ساخت ملزومات آشپزخانه مانند کارد و چنگال از آن استفاده میشود.

ورق استیل 430: از این ورق برای ساخت اقلام تزیینی مانند تزیینات خودرو استفاده میشود. این ورق‌ها شکل پذیری خوبی دارند.

ورق استیل 440: این ورق یک فولاد ضد زنگ با سختی بسیار بالا است که با حرارت بسیار بالا تولید میشود. به دلیل کربن بکار رفته در آن برای ساخت کارد و چنگال مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق استیل 446: این ورق مناسب استفاده در جاهایی است که درجه حرارت بسیار بالا است.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه فرمایید: چند نوع نبشی در بازار وجود دارد؟ 

 ورق استیل سری 500: این ورق به دلیل داشتن درصد بالای کروم در برابر حرارت مقاوم است و در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارد مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق استیل سری 600: این نوع استیل‌ها بر اساس آلیاژ استفاده شده در آن دارای مقاومت زیادی است. در یک تقسیم بندی ورق استیل به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم میشود. در واقع اگر استیل شما خاصیت آهنربایی داشته باشد از نوع بگیر و اگر فاقد این خاصیت باشد نگیر است.از دیگر انواع ورق استیل، استیل براق و طلایی و استیل مات است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)