اوضاع مسکن در آشفتگی بازارها

اوضاع مسکن در آشفتگی بازارها

به عقیده برخی کارشناسان با توجه به نوساناتی که در نرخ آهن آلات و مصالح ساختمانی مشاهده می‌شود، احتمال دارد روند ساخت مسکن در سال آتی کاهش بیابد و ساخت مسکن به چارچوب طرح نهضت ملی مسکن محدود شود...

آهن پرایس: در شرایطی قیمت آهن و دلار پابه‌پای هم درحال ثبت رکورد جدید قیمتی هستند و هیچ مانعی هم برای جلوگیری از آن مشاهده نمی‌شود. اثرات جهش نرخ دلار نه تنها در بازار آهن‌الات که در همه بازارهای مالی مشهود است و شاهد افزایش چند ده‌برابری قیمتها هستیم، نرخ مسکن نیز تا حدودی درگیر التهابات ارزی شده است اما طبق تجربه چندماه بعد اثرات حقیقی این نوسانات در بازار مسکن نیز مشاهده خواهد شد.

آنطور که از اوضاع بازار پیداست بسیاری از فعالان این حوزه فروش واحدهای خود را متوقف کرده و آن را به سال 1402 موکول کرده‌اند چرا که معتقدند قیمت مسکن در سال بعد 20 الی 30 درصد افزایش خواهد یافت.

به عقیده برخی کارشناسان با توجه به نوساناتی که در نرخ آهن آلات و مصالح ساختمانی مشاهده می‌شود، احتمال دارد روند ساخت مسکن در سال آتی کاهش بیابد و ساخت مسکن به چارچوب طرح نهضت ملی مسکن محدود شود.

نظر برخی نیز بر این است که راه‌حل کنترل بازار مسکن با افزایش عرضه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مانند طرح نهضت ملی مسکن است اما باید گفت مشکلات اقتصادی عمیقی که در کشور وجود دارد دامن‌گیر همه بازارها است؛ به عبارتی با قیمت میلگرد کیلویی 30 هزار تومان، تیرآهن کیلویی 34 هزار تومان نمی‌توان به راحتی اقدام به تکمیل واحدها کرد و صرفه اقتصادی نیز ندارد.

تهاتر نفت در برابر مسکن

تهاتر نفت در برابر ساخت مسکن از جمله راهکارهای جدیدی است که برای برون رفت از مشکلات فعلی حوزه مسکن ارائه شده است. در قدم نخست بنا است برای اجرایی شدن این پروژه حدود 20 هزار میلیارد تومان از اعتبار فروش نفت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

گزارش‌ها در زمینه این تهاتر حاکی از این است که دولت برای اجرایی کردن این طرح نیمه‌کاره چنین اقدامی را انجام داده است. به این صورت که یک سال پیش به دنبال راهی برای تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی بود.

از همین رو در نشستی که با حضور رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن، اعضای هیأت عامل این صندوق و جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت برگزار شد، روش های تأمین مالی از محل اعتبار تهاتر نفت مورد بررسی قررا گرفت.

در همین زمینه مسعود رهنما رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن اظهار کرد: پس رایزنی با وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه قرار بر این شد بخشی از درآمد نفتی به صندوق ملی مسکن اختصاص بیابد و حدود 20 هزار میلیارد تومان به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص یابد.

رهنما در ادامه بیان کرد: در چهار ماهی که صندوق ملی مسکن آغاز به کار کرده است بالغ بر 31 هزار میلیارد تومان در قالب جذب 4 هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه عمومی سال جاری، بیش از 2 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری مسکن مهر، بیش از 5 هزار و 700 میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های لوکس و واحدهای خالی و حدود 20 هزار میلیارد تومان نیز از محل اعتبار تهاتر نفت تأمین مالی صورت می‌گیرد.

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن همچنین افزود: ورود شرکت‌های خارجی یا داخلی در روند تهاتر نفت در برابر ساخت مسکن هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که متوجه کشور است، این راه‌حل، به گشایش در این زمینه منجر شود و پروژه نیمه‌کاره نهضت ملی مسکن به درستی اجرایی شود، آن هم در اوضاعی که طبق آمار برخی بانک‌ها هم حاضر به همکاری و تخصیص منابع به این طرح نیستند و متقاضی هم توانایی مالی ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تعیین حریم گسل 20 شهر در آینده

گفتنی است در چندین هفته گذشته چندین بانک دولتی برای ورود به پروژه نهضت ملی مسکن چند تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده‌اند. احتمال دارد به تناسب افزایش توان متقاضی، رقم تسهیلات نیز افزایش بیابد. از دیگر برنامه‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد تخصیص منابع سازندگان به این پروژه است. قابل ذکر است درست اجرایی شدن این برنامه‌ها تأثیر قابل توجهی در بازار مسکن خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)