تعیین حریم گسل 20 شهر در آینده

 تعیین حریم گسل 20 شهر در آینده

اقتصاد نابسامان و اوضاع آشفته کشور امکان پیش‌بینی بازار مسکن را هم دشوار کرده است اما آنطور که به نظر می‌رسد با توجه به تورم روزافزون کشور، از فروردین ماه تا خرداد یک پیک تورمی جدیدی در بازار مسکن رخ خواهد داد...

آهن پرایس: این روزها جهش بی‌وقفه بازار ارز و نگرانی از اثرات نامطلوب آن بر سایر بازارها سایه افکنده است. تأثیر نوسانات قیمت دلار بر قیمت آهن آلات و قیمت مسکن بر هیچ کسی پوشیده نیست و به عقیده برخی کارشناسان هنوز انفجار قیمت‌ها در بازار مسکن آنطور که باید نمایان نشده است.

رشد قیمت مسکن که از آن در کشور ما به عنوان بازار سرمایه‌ای یاد می‌شود، در شرایطی رخ می‌دهد که تقاضایی در این بازار مشاهده نمی‌شود، چرا که با افزایش نرخ اهن الات و مصالح ساختمانی هزینه نهایی هم افزایش می‌یابد. جهش بی‌رویه قیمت‌ها آن هم در شرایطی که مردم توانایی تأمین نیازهای اولیه خود را نیز ندارند، خرید خانه را به رؤیایی دست نیافتنی مبدل کرده است از همین رو ممکن است برخی سازندگان بری کاهش هزینه‌ها به استفاده از آهن و مصالح ارزان قیمت و بی‌کیفیت روی بیاورند که این روند از پیش نتایج مشخصی دارد و آیینه تمام‌نمای آن نیز زلزله ترکیه و جان باختن هزاران انسان بی‌گناه است.

به عقیده برخی کارشناسان اقتصاد و اوضاع آشفته کشور امکان پیش‌بینی بازار مسکن را هم دشوار کرده است اما آنطور که به نظر می‌رسد با این میزان تورمی که در کشور وجود دارد در سه ماه نخست سال یک پیک تورمی جدیدی در بازار مسکن رخ خواهد داد.

زلزله اخیر در ترکیه و سوریه، شدت و میزان تخریب مسکن در این کشورها، توجه‌ها را به سمت کیفیت مسکن در کشور و ساخت و ساز بر روی گسل‌ها جلب کرده است. در همین زمینه علی بیت‌اللهی عضو هیأت علمی و رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پی این جریان برای تعیین حریم گسل که برعهده سازمان مدیریت بحران کشور است، تأکید کرد.

وی در ادامه بیان کرد: شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرج، زنجان و کرمان 6 شهری هستند که در سالهای گذشته حرایم گسل آنها مشخص شده است و بر همین مبنا ساخت‌وسازها صورت می‌گیرد که می‌توان گفت این امر اقدام بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه افزود: قرار بر این است تا حرایم گسل در 9 شهر دیگر نیز مشخص شود که شهرهای بم، شیراز، اردبیل، ارومیه، قائم شهر، ساری، سی‌سخت، لاهیجان و گرگان را شامل می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شکست رکورد قیمن آهن

بیت‌اللهی مدعی شد که تعیین حرایم گسل در 20 شهر دیگر از جمله برنامه‌های این سازمان است. گفتنی است وی این اقدامات را نتیجه تلاش معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی می‌داند درصورتی که انتظار می‌رود سازمان مدیریت بحران کشور که براساس ماده 16 قانون مدیریت بحران کشور، موظف به اجرای چنین برنامه‌ای است، بودجه و هزینه‌های این مطالعات را تدارک دیده و تأمین کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • صدیقه ستارزاده
    صدیقه ستارزاده 1402/08/09 - 01:51 پاسخ

    مددت ۲۵ سال مددجوکمیته هستم تابه حال یچگونه امتیاز به من ندادن چندی وقت کمیته گفته خونه میدن حالا میگن چون که شما۶۰سال شدی مسکن به شما تعلق نمیگردخدای این راروشت من تواین سن باید چه کنم

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/08/09 - 08:52

      بله متاسفانه شما چنانچه فکر میکنید ممکنه موثر واقع بشه به سازمانهای ذیربط نامه بدید.