بازار آهن زیر سایه اخبار سیاسی

بازار آهن زیر سایه اخبار سیاسی

بازار آهن و فولاد روز گذشته آرام بود و در حال حاضر فعال‌ترین ریسک‌هایی که بازار هن و فولاد داخلی را تهدید می‌کند مسائل و حوادث سیاسی است که باید دید تا پایان هفته به چه صورت خواهد بود، گفتنی است نه تنها بازار فولاد که تقریبا غالب بازارها زیر سایه سنگین رکود به سر می‌برند...

آهن پرایس: نخستین روز هفته روند کلی بازار آهن و فولاد ثابت و آرام گزارش شد اما قیمت آهن آلات در برخی از مبادی فروش افزایش داشت و چند کارخانه هم کاهشی بودند.

در ابتدای روز گذشته قیمت دلار در کانال 51 هزار تومان قرار داشت اما در اواسط روز افزایش یافت و وارد کانال 52 هزار تومانی شد و در پایان روز هم در بازار آزاد روی کانال 52 هزار تومان بسته شد.

روند بازار آهن و فولاد

براساس آمار موجود بازار میلگرد عمدتا روند ثابتی داشت اما در چند کارخانه افزایش 100 تا 200 تومانی هم مشاهده شد و چند کارخانه هم کاهش 200 تا 400 تومانی داشتند، کف قیمت روز میلگرد آجدار در بازار داخلی در کانال 26 هزار تومانی گزارش می‌شود اگرچه تعدادی کارخانه همچنان در کف 25500 تومان معامله می‌کنند.

قیمت تیرآهن در شمار زیادی از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما غالب شرکت‌ها با کاهش 50 تا 100 هزار تومانی در برخی سایزها مواجه بودند و چند کارخانه هم به طور کلی ثبات قیمت داشتند؛ به عنوان مثل قیمت تیرآهن 14 فایکو در هر شاخه حدود 4 میلیون تومان اعلام شد که بیانگر کاهش 100 هزار تومانی نرخ این محصول بود.

قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل ساختمانی، پروفیل زد و انواع مختلف پروفیل در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند و تنها پروفیل پایا اصفهان کاهش 500 تومانی داشت، همچنین قیمت لوله‌های درزدار و بدون درز مانند قیمت لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و سایر لوله‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز نبشی، قیمت سپری، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در در کلیه شرکت‌ها ثبات داشتند اما قیمت نبشی اشتهارد در برخی ضخامت‌ها با کاهش 200 تا 400 تومانی همراه بود. قیمت انواه ورق گرم و سرد نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی شیروانی در غالب مبادی فروش کاهش 200 تا 700 تومانی داشتند.

همچنین قیمت ورق سیاه در چند کارخانه فولاد مبارکه و اکسین با کاهش 100 تا 500 تومانی در برخی ضخامت‌ها همراه بود اما در برخی ضخامت‌های ورق سیاه کاویان و گیلان افزایش 100 تا 200 تومانی مشاهده شد.

به‌رغم روند آرام قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد داخلی، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد هفته جاری پر حادثه و پرخبر خواهد بود و این امر از اول هفته آغاز شده است. سفر پادشاه عمان که گویا امروز اتفاق می‌افتد و آغاز دور دوم رقابت اردوغان و قلیچدار، نامزد ریاست جمهوری ترکیه از جمله این اخبار است؛ مضاف بر این درگیری طالبان و ایران در روز گذشته و موضع‌گیری‌های سیاسی نظامی آنها که با بحث حقابه هیرمند آغاز شد، از دیگر حوادث روز گذشته بود.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی ست که از 159 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس دیروز حدود 76 درصد معامله شد که به نوعی بیانگر عرضه و تقاضا به یک میزان بود. نرخ آهن اسفنجی در عرضه دیروز 12 هزار و 800 تومان برآورد شد که نسبت به آخرین عرضه افزایش 3 درصدی دارد. گفتنی است از عرضه هفته آتی خرید آهن اسفنجی با سامانه‌های بورس کالا و بهین یاب انجام خواهد شد.

امروز نیز حدود 23 هزار و 672 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 672 تن به میلگرد کلاف اختصاص دارد که نرخ آن نیز 24 هزار و 163 تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: استمرار رکود در بازار آهن

آنطور که از اوضاع بازار آهن برمی‌آید درحال حاضر بازار داخلی در رکود عمیقی به سر می‌برد و خرید آهن به کمترین میزان خود رسیده و این درحالی است که انتظار می‌رود تقاضا در بازه زمانی فعلی روند رو به رشدی داشته باشد.

درحال حاضر نیز بیش از هر فاکتور دیگری بازار آهن و ارز تحت تأثیر اخبار و حوداث سیاسی است و باید دید نتیجه پالس‌های مختلفی که به بازارها ارسال می‌شود چگونه نمود خواهد یافت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)