بازار آهن متاثر از رشد قیمت های پایه

بازار آهن متاثر از رشد قیمت های پایه
بازار آهن متاثر از رشد قیمت های پایه

آهن پرایس: آمارهای منتشر شده از معاملات صورت گرفته در بورس کالا حاکی از نبود رونق در رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در روز گذشته بود. شرایط موجود در بورس کالا در حالی بود که با افزایش نرخ پایه شمش فولاد در روز سه شنبه، انتظار می رفت شاهد رونق نسبی در...

آهن پرایس: آمارهای منتشر شده از معاملات صورت گرفته در بورس کالا حاکی از نبود رونق در رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در روز گذشته بود. شرایط موجود در بورس کالا در حالی بود که با افزایش نرخ پایه شمش فولاد در روز سه شنبه، انتظار می رفت شاهد رونق نسبی در معاملات مقاطع طویل فولادی در روز گذشته باشیم.

از سوی دیگر بورس کالا طی ابلاغیه ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که سقف قیمت پایه شمش و همچنین مقاطع طویل فولادی حداکثر می تواند برابر با میانگین هفتگی قیمت جهانی در هفته قبل با در نظر گرفتن نرخ ارز هفتگی نیما در روز قبل خود باشد. این ابلاغیه سیگنالی کاهشی برای بازار فولاد بود و بر معاملات مقاطع فولادی در روز گذشته نیز موثر واقع شد؛ به این صورت که از 148 هزارتن میلگرد فولادی که در این بازار عرضه شد، فقط 24 هزارتن آن مورد معامله قرار گرفت.

با وجود اینکه شاهد استقبال قابل توجهی در رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی از سوی خریداران نبودیم، اما فعالان این حوزه معتقدند که تقاضای سرمایه ای محدودی در این بازار به وجود آمده است. فعالان این بازار همچنین معتقدند که عدم نظارت قیمتی و از سوی دیگر استمرار روند صعودی بهای پایه شمش و مقاطع طویل فولادی موجب ورود تقاضای سرمایه ای به این بازار شدند؛ لازم به ذکر است که در روزهای پایانی هر دولتی این مسائل متداول بوده و در این مواقع به علت اینکه کنترلی بر بازار صورت نمی گیرد، فرصت مناسبی برای افزایش چشمگیر قیمت ها ایجاد می شود. 

عرضه میلگرد در معاملات روز گذشته بورس کالا با نرخ پایه 13 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و همچنین کارمزد بورس، قیمت این میلگرد برای خریداران از رینگ دیروز، رقم 14 هزار و 860 تومان خواهد بود. این میلگرد در بازار آزاد با درنظر گرفتن هزینه حمل و نقل و سود تاجر، نرخی در کانال قیمتی 15 هزارتومان خواهد داشت؛ با این تفاسیر عرضه های صورت گرفته مقاطع طویل فولادی در نرخ های پایه روز گذشته را می توان مهر تایید بورس نسبت به میلگرد 15 هزارتومانی محسوب کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بحران زدگی قیمت آهن

بازار آهن نیز تحت تاثیر رشد قیمت های پایه در بوس کالا شرایط پراز التهابی را سپری کرد؛ به این صورت که براساس قیمت هایی که از سوی تولیدکنندگان انواع مقاطع اعلام شد، شاهد افزایش حدود 50 الی 270 تومانی قیمت میلگرد بودیم، البته در این بین تعدادی از تولیدکنندگان این حوزه قیمت های محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند. بیشترین قیمت میلگرد 14 با نرخ 15 هزار و 400 تومان و کمترین قیمت با نرخ 14 هزار و 800 تومان از سوی مبادی فروش میلگرد اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی، قیمت نبشی از سوی اغلب شرکت ها ثابت اعلام شد و تعداد اندکی به اعمال افزایش 100 الی 400 تومانی در قیمت محصولات خود اقدام کردند. در بازار ناودانی نیز قیمت ناودانی اغلب با ثبات اعلام شد و در این میان تنها یک شرکت قیمت محصولات خود را 400 تومان افزایش داد.

در بازار تیرآهن، قیمت تیرآهن کیلویی شاهد افزایش 50 تومانی همراه با ثبات بود و قیمت تیرآهن شاخه ای نیز چیزی حدود 10 الی 90 هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در بازار پروفیل شاهد ثبات نسبی در قیمت این محصول بودیم؛ به گونه ای که قیمت پروفیل از سوی اغلب فروشندگان ثابت اعلام شد و برخی نیز کاهش 100 تومانی را در قیمت های خود اعمال کردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)