بازار خراب آهن و میلگرد

بازار خراب آهن و میلگرد

روند نوسانات بازار آهن و فولاد داخلی ثابت گزارش می‌شود؛ به عبارتی غالب بازارهای کالایی در رکود عمیقی به سر می‌برند و میزان تقاضا هم در همه حوزه‌ها با افت شدیدی روبه‌رو است. دربورس کالا نیز مقاطع پایین دست زنجیره فولاد فروش چندانی نداشتند و بیشترین فروش محصولات فولادی هم متعلق به عرضه‌های اعتباری است...

آهن پرایس: پس از فروکش کردن نوسانات افزایشی محدودی که در بازار آهن و فولاد داخلی مشاهده شد روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند و برخی از کارخانه‌ها هم با کاهش و افزایش جزئی اعلام قیمت کردند اما به طور کلی بازار آهن آرام و ثابت گزارش شد.

بازار ارز روز گذشته نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسانات جزئی داشت اما در نهایت هردلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات

گزارش‌ها حاکی است که قیمت روز میلگرد در عمده مبدی فروش ثابت بود و شماری نیز با کاهش 100 تا 300 تومانی اعلام قیمت کردند و در برخی مبادی فروش نیز ارائه تخفیف روی قیمت میلگرد آجدار گزارش شد.

قیمت روز تیرآهن هم اگرچه عمدتا ثابت اعلام شدند اما برخی ضخامت‌ها بین 20 تا 50 هزار تومان کاهش داشت و یکسری ضخامت‌ها هم با افزایش 10 تا 50 هزار تومانی همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت انواع ناودانی و سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل و ورق روغنی و رنگی هم در کلیه شرکت‌ها با کاهش 300 تومانی عرضه شدند همچنین قیمت ورق سیاه نیز به تبعیت از جو غالب بازار در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها حدود 200 تومان کاهش داشت.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند همچنین قیمت لوله داربستی، لوله مانیسمان و سایر لوله‌ها هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

آمار معاملات بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که برای 6 هزار تن شمش بلوم عرضه شده تقاضایی وجود نداشت به همین جهت این محصول از روی تابلو معاملات حذف شد اما حدود 74 درصد از 211 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده معامله شد. قیمت هر کیلو آهن اسفنجی در عرضه دیروز 11 هزار و 726 تومان برآورد شد که گویا نسبت به آخرین عرضه افزایش 2.1 درصد دارد.

امروز نیز حدود 242 هزار و 490 تن محصولات فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 11 هزار و 490 تن به شمش بلوم اختصاص دارد، قیمت شمش در عرضه امروز 18 هزار و 965 تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش 0.8 درصدی نرخ این محصول است اما حجم آن در مقایسه با آخرین عرضه 13 درصد افزایش دارد.

حدود 24 درصد از شمش بورسی امروز به صورت اعتباری است و هفته قبل نیز 49 درصد آین محصول به صورت اعتباری عرضه شد که با استقبال چشمگیری مواجه بود اما به نظر می‌رسد از عرضه شمش امروز استقبال چندانی نشود.

سایر محصولاتی که در بورس امروز عرضه می‌شود شامل تختال C، 10 هزار تن ورق رنگی و 3 هزار تن ورق سرد B، 6 هزار تن ورق قلع اندود، 5 هزار تن ورق گالوانیزه G و 21 هزار تن آهن اسفنجی می‌شود.

با توجه به آمار معاملات آهن آلات در بوس کالا و بازار آزاد نکته حایز اهمیتی که وجود دارد این است که آهن اسفنجی در عرضه دیروز حدود 75 درصد معامله شد و شمش هم در عرضه هفته گذشته حدود 85 درصد به فروش رسید و این در حالی است که تنها 16 درصد از میلگردهای اعتباری عرضه شده در بورس به فروش رسیدند نکته قابل تأمل این است که چطور نرخ پایه شمش و آهن اسفنجی در هر عرضه افزایشی اعلام می‌شود اما قیمت میلگرد بازار تغییر چندانی ندارد هچنین در شرایطی که از میلگردهای عرضه شده در بورس استقبالی نمی‌شود و خریداری ندارد شمش خریداری شده در کجا مصرف می‌شود!

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فروکش التهابات جزئی قیمت میلگرد

خبر دیگری که باید به آن اشاره کرد انتشار بخش‌نامه‌ای مبنی بر میزان قطعی عوارض صادراتی محصولات فولادی است که کلیه محصولات زنجیره فولاد را شامل می‌شود. در این بخشنامه آمده است: «پیرو بند یک بخش‌نامه 13695/1402/5 مورخ 1402/01/09 به پیوست تصویر نامه شماره 670908 مورخ 1402/05/02 مدیر کل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم به تصویر مصوبه شماره 68762/ت61386 ه مورخ 1402/04/21 هیأت محترم وزیران موضوع دستورالعمل بند «ز» تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 کل کشور (مشتمل بر میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام) جهت اقدام ابلاغ می‌گردد. دستور فرمایید با رعایت کلیه ضوابط، قوانین و مقررات مربوطه اقدام لازم صورت پذیرد.»

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (5)

  • ایوب سلیمی
    ایوب سلیمی1402/05/18 - 02:57 پاسخ

    میلگرد کیلوی ۲۷هزار تومان واقعا میشه گفت ریزشی طی یکسال گذشته نزدیک به دوبرابر پارسال همین فصل ۱۳ هزار الا ن ۲۷ ایا واقعا دراومد مردم تغییری کرده مسکن هم باید متری ۲۰ که بوده الان باید ۴۰ میلیون باشه دیگه درجای که مسکن پارسال متری ۱۰ الان میگن ۱۴ درصدی حساب کنیم مصالح ۱۰۰درصد افزایش مسکن ۴۰ خریدار هم نداره دولت مصالح مال خودش چند برابر اونوقت توقع داره مردم مسکن ارزان بفروشن دولت قیمت میلگرد بهوای مسکن حداقل باید ۱۸میبود نه ۲۷هزار تومان پس بنابراین تمامی انبوه سازان و پیمانکارها با این قیمت مصالح و قیمت مسکن هیچ سودی نداره هیچ اندک سرمایشون هم امکان نه حتما هم خواب میشه و ضرر پولشون تو بانک سودشم از اپارتمان تیلی هم بهتره .دردسر هم ندارن استرس بالا و پایین مصالح هم سکته نمیکنند.

  • شصت ساله
    شصت ساله1402/05/17 - 13:26 پاسخ

    در بعضی از خبرگزاری‌ها مثل دنیای اقتصاد گزینه نظر سنجی وجود ندارد تا مطالبش مورد نقد قرار بگیرد .مسئولینی که ۱۷هزار میلیارد دلار بدهی عراق رو میگن نه ۱۰ هزار میلیارد بدهکاره شما میفهمی نه از اقتصاد سرشون میشه نه سیاست و تازه اینها عراقی هستند که به ایران حکومت می‌کنند. شهید مهدی مهندس ارزشش بیشتر از دوران اسکندری .باکری شده

  • امین دریکوند
    امین دریکوند1402/05/17 - 08:20 پاسخ

    ۴عدد پوفیل ۶متر

  • علی
    علی1402/05/17 - 08:12 پاسخ

    دلیل رکود اقتصادی در ایران این است،که دیگر رمقی برای مردم نمانده ،جیب هایشان خالیست وهر چه پول داشتند،ماشین وسکه های بی ارزش وزمینهای به دردنخور را خریدند ودربازار کاذب وبادکنکی جنب وجوش کردند،اما حالا بادشان در رفته است،اون زرنگها پول پارو کردند واز ایران رفتند وسرمایه گذاران در پیتی مانده اندچه بکنند،آهن هم مثل همین قضیه است،

    • مجید مصطفایی
      مجید مصطفایی 1402/05/17 - 17:58

      مردمی که دغدغه ی نان شب را دارند!!!؟ قطعا ساخت وسازدر اولویت اولشان نیست. حوزه ی اقتصادی نیاز به تدبیر و نظارت خاص دارد این دو موئلفه تمام ساختارهای اقتصادی را زیر چتر حمایت خود قرار می دهد جایی که اهرم های نظارتی نباشد تورم رکورد خواهد زد.