بازار سیاه مصالح ساختمانی

بازار سیاه مصالح ساختمانی
بازار سیاه مصالح ساختمانی

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بازار مسکن به عنوان یک بخش پیشرو از نظر ضریب اشتغال و خود اتکایی همواره به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌ شود اما در سال‌ های گذشته قیمت مسکن آنقدر بالا رفته که توان متقاضیان مصرفی کاهش...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، بازار مسکن به عنوان یک بخش پیشرو از نظر ضریب اشتغال و خود اتکایی همواره به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌ شود اما در سال‌ های گذشته قیمت مسکن آنقدر بالا رفته که توان متقاضیان مصرفی کاهش یافته و این موضوع تاثیر خود را بر ساخت و ساز و نرخ اشتغال این حوزه ایجاد کرده است، تا جایی که ساخت و ساز به حدود یک سوم تقاضای مطلق رسیده.

بنابر اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود و باید با کنترل نرخ نهاده های ساختمانی، تورم بخش مسکن از این بابت را کنترل کنیم.در روزهای اخیر دولت و مجلس راهکارهای تولید یک میلیون خانه در سال و هم چنین ساماندهی بازار مسکن را بررسی کرده اند. 

اختصاص ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ساخت و ساز، تسریع طرح اقدام ملی مسکن، تسهیل صدور پروانه های ساختمانی، تعیین سقف برای افزایش اجاره بها، طرح های تشویقی برای سازندگان، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و اخذ مالیات از خانه‌ های خالی از جمله این برنامه هاست که البته هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.

این اقدامات امیدواری هایی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن ایجاد کرده بود که به یک باره در روزهای گذشته قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات با تغییراتی مواجه شد.  در شرایط کنونی قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالا است. افزایش قیمت مصالح به دلیل صادرات یا عرضه آن در بورس است، حال چون قیمت ها در بازار بورس واقعی نیست، قیمت ها به صورت چشمگیری بالا می رود. بخشی از مصالح ساختمانی تولیدی در داخل کشور در بازار بورس عرضه نشده و این میزان را با قیمت مناسب برای اجرای طرح های انبوه سازی مسکن در نظر گرفته شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)