بازار فولاد در گرو تصمیمات دستوری

بازار فولاد در گرو تصمیمات دستوری
بازار فولاد در گرو تصمیمات دستوری

آهن پرایس: در ماههای اخیر بهای فروش شمش فولادی در رینگ معاملات بورس رشد چشمگیری داشته است، در واقع بهای فروش شمش در حدی افزایش یافته که دیگر تولید محصولات نوردی توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از عرضه های شمش در بورس کالا خریدار ندارد در...

آهن پرایس: در ماههای اخیر بهای فروش شمش فولادی در رینگ معاملات بورس رشد چشمگیری داشته است، در واقع بهای فروش شمش در حدی افزایش یافته که دیگر تولید محصولات نوردی توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از عرضه های شمش در بورس کالا خریدار ندارد در نتیجه نوردکاران نیز ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند. 

بورس کالای ایران به تازگی بخشنامه ای صادر کرده است این بخشنامه با هدف منطقی شدن قیمت شمش بلوم و مقاطع صادر شده است تا بر این اساس بازه قیمتی فولاد بر حسب مقدار فروش شرکت ها لحاظ شود. فعالان بازار فولاد معتقدند فارغ از درستی یا نادرستی این دستورالعمل جدید باید بدانیم تنظیم گری و سیاست گذاری بازار، جز وظایف بورس کالا نیست. 

طبقه ابلاغیه اخیر بورس کالا؛ بازه قیمتی شرکت هایی که در بورس کالا معامله کامل داشته اند می تواند مثبت 3 درصد باشد اما شرکتی که محصول آن مورد معامله قرار نگرفته است باید در بازه منفی محصول خود را عرضه نماید که چنین تصمیمی باعث می شود شرکت ها از هر قیمتی برای اعلام نرخ پایه استفاده نکنند که بدین واسطه محصولاتشان با خوش اقبالی بازار روبرو باشد. 

بخشی از ابلاغیه به این صورت است که اگر محصولی مورد معامله قرار نگرفت باید در هفته بعد با نرخ پایین تری آن را روی تابلو ببرند. حال آن که بخشی از محصولات شرکت ها خارج از بورس معامله می شوند و این بحث کاهش نرخ محصول شرکت ها در بورس مستقیما بر نرخ های خارج بورس نیز اثر گذار است. از سوی دیگر با هدف پیشگیری از کشف قیمتی بالای محصولات در تالار از کاهش تناژ عرضه ها ، مقدار حداقل عرضه ، کف ابلاغی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده خواهد شد که کف عرضه ها به شرکت ها ابلاغ شده است. این موضوع نیز به جهت تعادل بخشی به بازار بسیار موثر خواهد بود. در بند آخر بخشنامه بورس کالا اعلام شده است؛ شرکتی که یک هفته عرضه نداشته باشد محصول آن با پایین ترین نرخ پایه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت در واقع هدف این است که عرضه ها پیوسته باشد و مصرف کنندگان این پیوستگی را ملاحظه کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیاست های صادراتی محصولات فولادی

علی محمد زمانی، مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در این رابطه اظهار داشت: دخالت در قیمت گذاری از سوی دولت و دیگر عاملان و اعلام نرخ های دستوری در روند قیمت گذاری به طور کلی اشتباه و به دور از منطق است چرا که در ماه های پیشین نیز اثرات منفی دخالت بر عملکرد نوردکاران را مشاهده کرده ایم. هم اکنون نرخ شمش صادراتی ایران در فوب خلیج فارس در محدوده ی قیمتی هر تن  610 تا 615 دلار گزارش شده است.  قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالا بر اساس قیمت شمش صادراتی فوب دریای سیاه اعلام می شود در حالیکه این میزان بالاتر از فوب خلیج فارس است. 

پس مداخلات سیاسی و دولتی و اعمال قیمت های دستوری در نرخ پایه شمش فولاد اشتباه است و فقط ضررهای کلانی را برای فعالان این صنعت به همراه خواهد داشت بنابراین باید بپذریم که اقتصاد دستوربردار نیست و نمی‌توان با چنین راهکارهایی زمینه بهبود شرایط را فراهم کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)