بازار مسکن در انتظار رونق

بازار مسکن در انتظار رونق
بازار مسکن در انتظار رونق

آهن پرایس: برخی از مشاوران املاک در شهر تهران معتقدند که اکثر فروشندگان در فروش واحدهای خود دچار تردید شده اند. از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های ساختمانی هم به نوبه ی خود مانع کاهش قیمت واحدهای نوساز می گردد. حال آنکه در طی یک ماه اخیرا فشار عرضه 1.5 برابر ...

آهن پرایس: برخی از مشاوران املاک در شهر تهران معتقدند که اکثر فروشندگان در فروش واحدهای خود دچار تردید شده اند. از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های ساختمانی هم به نوبه ی خود مانع کاهش قیمت واحدهای نوساز می گردد. حال آنکه در طی یک ماه اخیرا فشار عرضه 1.5 برابر شده بوده است و قیمت های موجود در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه 8 درصد کاهش پیدا کرده است. البته در حال حاضر نیز قیمت ها افزایشی نیست و در مواردی که مالک به نقدینگی نیاز دارد تخفیفات جزئی نیز لحاظ می کند. 

به گفته بیت الله ستاریان عوامل دیگری همچون رشد اقتصادی، افزایش نقدینگی، بودجه عمرانی، گشایش اقتصادی ناشی از مذاکرات برجام و ارتباط با چین، نشان دهنده این است که در حوزه مسکن به طور کلی نمی توانیم به سمت رکود و چه بسا کاهش قیمت حرکت کنیم.

ایشان تصریح داشت: آنچه که شرایط بازار به چشم می خورد انتظار رونق و توسعه اقتصادی است و مسکن همچون لوکوموتیوی پیشرو  در مرکز این رونق اقتصادی می باشد؛ اگرچه این ذهنیت وجود دارد که عامل رشد قیمت مسکن، افزایش نرخ ارز است. اما لازم به توجه است که نرخ ارز عامل ثانویه در افزایش قیمت مسکن است. اما همه ما می دانیم که ملک ذاتا کالای سرمایه ای بوده و ذاتا ظرفیت افزایش قیمت دارد. در حالیکه طلا و ارز کالای سرمایه ای محسوب نمی شود. 

به طور کلی دلایل مختلف و قابل بررسی می تواند بر قیمت مسکن موثر باشد و شاید یکی از مهم ترین ها این باشد که میزان عرضه نسبت به تقاضا کمتر است. این نگرش که دلالان و واسطه گران عامل این تورم قیمتی بازار مسکن هستند نه تنها صحیح نیست بلکه کاملا نادرست است. چرا که مسکن ذاتا دارای ظرفیتی است که باعث افزایش قیمت می شود. از سالها پیش این وضعیت برقرار بوده  و اگر تدبیری چاره ساز اندیشیده نشود ممکن است تا دو دهه بعد نیز با همین وضع مواجه باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساخت یک میلیون واحد مسکونی

نقطه نظر در مقابل این تحلیل ها نیز از سوی برخی کارشناسان از جمله رییس اتحادیه مشاوران املاک عنوان شده است که ایشان به آینده بازار مسکن خوشبین است . مصطفی قلی خسروی معتقد است از آنجایی که رونق بازار مسکن و عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی از اولویت های رییس جمهور منتخب مردمی است پس می توان به این نتیجه رسید که این افزایش عرضه می تواند گام اصلی ثبات قیمت مسکن باشد و ایشان امیدوار است در نیمه دوم سال جاری برنامه های مسنجم آیت الله رییسی منجر به ثبات و همچنین کاهش قیمت مسکن گردد. 

خسروی تصریح کرد: در آینده متغیرهایی که منجر به کاهش قیمت مسکن می شود آنقدر پر رنگ تر و احاطه مند تر خواهند شد که می توانند بر متغیرهایی که عامل افزایش قیمت است غلبه نماید. بنابراین انتظار داریم نه تنها قیمت ها به ثبات برسد بلکه از رکود فعلی نیز خارج شویم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)