وضعیت بازار مسکن در شب عید

وضعیت بازار مسکن در شب عید

با بروز نوسانات ارزی معمولا بیم آن می‌رود قیمت آهن آلات، مصالح ساختمانی و در نهایت قیمت مسکن افزایش بیابد که البته بروز نوسانات افزایشی در بازار مسکن به تداوم یا کنترل نوسانات قیمت دلار وابسته است؛ در هر حال باید این فاکتور را در نظر داشت که به دلیل نبود پول در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضایی برای مسکن وجود ندارد...

آهن پرایس: افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی از مهمترین مؤلفه‌هایی است که بر بازارها و صنایع وابسته تأثیر می‌گذارد، بازار مسکن نیز از این امر مستثنا نبوده و در کوتاه مدت یا بلندمدت تحت تأثیر این نوسانات قرار می‌گیرد.

در چند هفته اخیر که با افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت دلار هستیم به تأثیر از آن قیمت میلگرد و سایر آهن آلات و بازارهای مالی و کالایی دیگر سیر افزایشی در پیش گرفتند؛ این درحالی است که قیمت آهن و سیمان و سایر مصالح ساختمانی در تعیین قیمت مسکن نقش بسزائی دارد.

بر همین اساس و با توجه به شرایط ایجاد شده، بیم آن می‌رود قیمت مسکن مطابق بهمن ماه سال گذشته که جهش قیمت دلار را تجربه کردیم، مجددا دچار نوسانات افزایشی شود.

البه باید گفت بازار مسکن در سال جاری یکی از راکدترین بازارها بود به طوری که نه ساخت و سازی صورت گرفت و نه تقاضای قابل توجهی مشاهده شد اما از آنجایی که مسکن یکی از بازارهای سرمایه‌ای به شمار می‌رود ممکن است با توجه به بروز نوسانات التهابی بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری برای حفظ سرمایه خود به خرید مسکن روی بیاورند.

در همین راستا سعید لطفی دبیر اتحادیه مشاوران املاک در زمینه نوسانات افزایشی قیمت دلار و تأثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: به طور قطع تداوم روند افزایشی قیمت دلار به افزایش نرخ مسکن منتهی خواهد شد و این در حالی است که بازار کشش چنین افزایش قیمتی را ندارد و قدرت خرید متقاضی به شدت افت کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: احتمالا جهش هیجانی قیمت دلار فروکش کند و با ورود بازارساز دوباره کنترل شود، به عبارتی نوسانات بازار ارز احتمالا موقتی است و همسو شدن بازار مسکن با بازار ارز کمی بعید به نظر می‌رسد.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: پول در بازار نیست و مردم توان خرید مسکن ندارد، اگر هم معامله‌ای انجام می‌شود به صورت تهاتر ملک یا تبدیل به احسن است.

لطفی در پایان افزود: معمولا کسانی که قصد خرید مسکن دارند در روزهای پایانی سال برای در امان ماندن از تورم سال بعد، به خرید مسکن اقدام می‌کنند اما امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها رونق تقاضا نیز بعید به نظر می‌رسد؛ همچنین درصورت توقف التهابات ارزی و کنترل قیمت دلار احتمالا قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت اما اگر روند رشد قیمت دلار تداوم یابد مصالح ساختمانی، قیمت میلگرد و آهن و قیمت سیمان نیز افزایش خواهد یافت که نتیجه این افزایش‌ها اظهر من الشمس است.

در نهایت باید گفت قیمت دلار به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار مسکن اثرگذار است، به این صورت که افزایش قیمت دلار اقتصاد کشور، نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا و نهایتا بازار مسکن را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما ممکن است التهابات اخیر قیمت دلار در بازار مسکن کم اثر باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)