بازار مسکن در تیرماه سال جاری

بازار مسکن در تیرماه سال جاری
بازار مسکن در تیرماه سال جاری

آهن پرایس: در اولین ماه تابستان 1400 حباب مسکن که پیش از این از تورم عمومی نیز پیشی گرفته بود در ماه جاری در مسیر تخلیه قرار گرفت. در واقع ما به طور مداوم 45 ماه سبقت تورم مسکن از تورم عمومی را شاهد بودیم که سر انجام در تیر ماه سرعت رشد نقطه ای قیمت مسکن از نرخ...

آهن پرایس: در اولین ماه تابستان 1400 حباب مسکن که پیش از این از تورم عمومی نیز پیشی گرفته بود در ماه جاری در مسیر تخلیه قرار گرفت. در واقع ما به طور مداوم 45 ماه سبقت تورم مسکن از تورم عمومی را شاهد بودیم که سر انجام در تیر ماه سرعت رشد نقطه ای قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی کمتر شد. هر چند این تغییر جزیی است اما نوید بخش کاهش قیمت مسکن در پایتخت می باشد؛ البته با این وجود قیمت اسمی آپارتمان ها در تیرماه افزایش داشته است که علت اصلی آن متغیری غیر اقتصادی و ناشی از رفتار معامله گران و زورآزمایی انتظارات است. 

به طور کلی می توان اذعان داشت مسکن در اولین ماه فصل تابستان تخلیه حباب چشم گیری داشت البته میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی معامله شده در تهران در تیرماه رشد جزیی بالغ بر 1.3 درصدی را لمس کرد اما به طور کلی و با مقایسه نرخ تورم مسکن و نرخ تورم عمومی متوجه می شویم که قیمت واقعی مسکن در تابستان کاهش داشته است و فی الواقع تورم مسکن از تورم عمومی عقب افتاده است. خبر خوش این است که مجموع تغییرات مسکن را اگر از ابتدای سال جاری تا کنون مقایسه کنیم مشخص است قیمت آپارتمان های مسکونی به قیمتی پایین تر از قیمت مسکن در شب عید رسیده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اتمام پروژه مسکن مهر

 بر اساس آخرین گزارشات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تیرماه سال جاری می توان دریافت که میانگین قیمت مسکن با افزایش جزیی نسبت به خرداد ماه همراه بوده است اما این تغییر تاثیر چندانی بر میزان تقاضا نداشته است.تعداد معاملات آپارتمان در تیرماه در شهر تهران حدود 5 هزار و 71 فقره بوده است که در خرداد ماه حدود 5 هزار و 100 فقره آپارتمان بوده است که این مقایسه نشان دهنده ی کاهش 0.6 درصدی میزان معاملات است.

عملا می توان گفت میزان معاملات مسکن که در خرداد افزایش جزیی داشته و در عین حال در کف رکودی خود بود ه است در ایستگاه تیرماه تغییر چندانی نداشته و به عبارتی درجا زده است؛ بر اساس تحقیقات به عمل آمده که حاکی از آن است که نبض معاملات در بازار تغییر چندانی نسبت به خرداد داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)