بازار مسکن در سال 1402

بازار مسکن در سال 1402

علل عمده کاهش ساخت و ساز در سال جاری را می‌توان تورم روزافزون، افزایش دستمزدها و نرخ مصالح ساختمانی دانست؛ همچنین افزایش چشمگیر نرخ عوارض و مبالغی که توسط سازمان‌های مرتبط با ساختمان‌سازی دریافت می‌شود نیز در کاهش ساخت‌وسازها بی‌تأثیر نیست....

آهن پرایس: رکود عمیقی که در غالب بازارهای کشور از جمله در بازار مسکن حاکم است علل متعددی دارد که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت نیز رونق بگیرد، از همین رو پیش‌بینی می‌شود فضای رکودی حاکم در بخش مسکن، سال آینده نیز تداوم داشته باشد.

سال گذشته بازدهی مسکن حدود 10 درصد و تورم ماهانه در تهران نیز یک درصد برآورد شد؛ درحالی که در سال‌جاری عوامل مؤثر بر رشد تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن و انتظارات تورمی، تورم بخش مسکن بیش از سال گذشته بود.

براساس شنیده‌ها تورم نقطه‌ای زمین در مناطق پرمعامله تهران حدود 30 الی 35 درصد اعلام شد و تورم بازار مسکن در سال جاری مطابق با اوضاع فعلی مؤلفه‌های اثرگذار به همین میزان و ارقام تخمین زده می‌شود.

برآورد سازنده‌ها از میزان تورم در مسکن سال آینده، رقمی بین تورم مسکن در سال گذشته و سال جاری است، به طوری که شماری از صاحبان املاک نوساز برای فروش واحدهای خود در سال آینده با رشد 14 درصدی قیمت در مقایسه با مهرماه سال جاری، تردید دارند که این موضوع به نحوی بیانگر خوش‌بینی به آینده مسکن در سال  آتی است. این نرخ پیش‌بینی شده به نوعی حکایت از احتمال رشد کُند تورم مسکن در سال آینده دارد و احتمال می‌رود کاهش اثرگذار و دائمی انتظارات تورمی در این بازار به واسطه احیای برجام نیز مشاهده شود.

فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند بازار زمین نیز در 6 ماه آتی رشد چشمگیری نخواهد داشت مگر اینکه برخی سازمان‌های و نهادهای مربوطه برای سهولت ساخت‌وسازها در این زمینه برنامه جدیدی اجرا کنند. با این حال به نظر می‌رسد در شرایط فعلی قیمت زمین از افزایش تراکم اثر می‌گیرد.

افت شدید توان خرید مسکن

عبدالرضا فردینایینی مدیرعامل شرکت ساختمانی دبله، بازار مسکن را در سال آینده افزایشی دانست و گفت که در این صورت امکان خرید مسکن دشوار و حتی بعید خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: ساخت و ساز در دو بخش خصوصی و دولتی انجام می‌گیرد، اختصاص بودجه به میزان کافی برای بخش‌های عمرانی به ایجاد رونق بازار مسکن می‌انجامد که نهایتا طی نظام فنی و اجرایی وارد سیستم ساخت می‌شود.

رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان به کمبود بودجه دولت اشاره کرد و گفت: دولت حتی بودجه پیش‌بینی شده برای عمران را به سایر بخش‌ها اختصاص می‌دهد که نتیجه آن ناتمام ماندن 70 هزار پروژه است که به دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره مانده‌اند.

فردینایینی در ادامه تصریح کرد: ساخت و تولید مسکن در بخش‌های خصوصی نیز در شرایط فعلی راکد شده است و به عبارتی چنین شرایطی به فرار سرمایه‌گذاری در این زمینه منجر شده؛ از همین رو ساخت مسکن در بخش خصوصی هم افت شدیدی داشته است.

وی بیان کرد: از عمده‌ترین علل تعریف پروژه‌های میلیونی در بخش مسکن، کمبود بودجه است، دولت با تعریف این پروژه‌ها در صدد احداث آنها به واسطه منابع بانکی و آورده متقاضی است تا از توقف چرخه اصلی اقتصاد کشور که همان بخش مسکن است، جلوگیری کند؛ زیرا با رونق بازار مسکن سایر حوزه‌ها از جمله خدمات، مصالح و تجهیزات ساختمانی و ... هم رونق خواهند گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: جامعه مهندسی در حال حاضر توجه بیشتر به ساخت 4 میلیون مسکن دارند که این امر ممکن است نتایج مثبتی از جمله روی آوردن به تکنولوژی روز دنیا در انبوه‌سازی و فاصله گرفتن از روش سنتی باشد.

احتمال افزایش نرخ مسکن

غلامعلی ثنایی رئیس هیأت مدیره شرکت آثار طوس علل عمده کاهش ساخت و ساز در سال جاری را تورم روزافزون، افزایش دستمزدها و نرخ مصالح ساختمانی دانست و گفت: افزایش چشمگیر نرخ عوارض و مبالغی که توسط سازمان‌های مرتبط با ساختمان‌سازی اخذ می‌شود نیز در کاهش میزان ساخت و سازها بی‌تأثیر نیست.

وی همچنین افزود: در اوضاع اقتصادی نابسامان جامعه که مردم حتی در تأمین نیازهای اولیه خود دچار مشکل هستند، دیگر خرید خانه نیز دور از دسترس است و اگر خرید وفروشی هم هست غالبا فروش خانه‌های بزرگ برای تأمین بخشی از نیازهای زندگی و خرید خانه کوچکتر یا تبدیل خانه به احسن است. از آنجایی که نرخ نهایی مسکن به قیمت مصالح کاربردی بستگی دارد به همین دلیل سازنده نیز ناگزیر است واحدها را نفروشد تا به نرخ مطلوب و مدنظر برسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش تورم در نهاده‌های ساختمانی

ثنایی در رابطه با اوضاع مسکن در ماه‌های آتی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر روند رشد نرخ مسکن به کندی پیش می‌رفت اما چنانچه بازارهای ارز و طلا که اساس معاملاتی بازار هستند، همچنان افزایشی باشند، احتمال می‌رود نرخ مسکن در فصل زمستان افزایشی شود.

این انبوه‌ساز اظهار کرد: به همین جهت ممکن است در بازار مسکن تحرکات نسبی مشاهده شود و در شرایط فعلی و اخباری که منتشر می‌شود احتمال می‌رود سال آتی نیز قیمت‌ها افزایشی باشد به همین جهت چنانچه سرمایه‌ای داشته باشند برای حفظ ارزش آن در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)