بازار مسکن در نیمه اول 1401

بازار مسکن در نیمه اول 1401

شش ماه اول سال بازار مسکن روند متفاوتی در مقایسه با سال گذشته در پیش گرفت، از جمله مسائل مورد توجه در این ایام می‌توان به بالارفتن میزان افزایش قیمت، افت خرید سرمایه‌ای، افزایش معاملات متناسب با توان خرید و افزایش نرخ مسکن در مناطق جنوبی تهران در مقایسه با بخش‌های شمالی این شهر، اشاره کرد.

آهن پرایس: شش ماه اول سال بازار مسکن روند متفاوتی در مقایسه با سال گذشته در پیش گرفت، از جمله مسائلی که در این بازه زمانی مورد توجه بود می‌توان به بالارفتن میزان افزایش قیمت، افت خرید سرمایه‌ای، افزایش معاملات متناسب با توان خرید و افزایش نرخ مسکن در مناطق جنوبی تهران در مقایسه با بخش‌های شمالی این شهر، اشاره کرد.

براساس آمار نرخ مسکن در 6 ماه اول سال 1401 در تهران رشد 26 درصدی داشت، به طوری که از متری 34 میلیون تومان به 43 میلیون تومان رسید درحالی که رشد نرخ مسکن در تهران، در شش ماه نخست سال گذشته 8 درصد برآورد شده است.

بر مبنای آمار میزان معاملات در نیمه اول سالجاری در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود 76 درصد افزایش داشته است. در واقع آغاز به کار دولت جدید، انتظارات تورمی، بهبود جزئی پروژه‌های عمرانی دولتی و تصحیح نظام یارانه‌ای عواملی بود که تا حدودی به بهبود بازار مسکن منجر شد، اما از ابتدای تابستان معاملات رو به رکود گذاشت و در ماه شهریور حدود 22 درصد ریزش کرد.

طبق تجربه فصل زمستان ایام رکود بازار مسکن و ساخت‌وسازهاست و رونقی که در شش ماه اول سال در این بازار مشاهده شد ناشی از رکود فعالیت‌های صنعتی و روی آوردن به سرمایه‌های ثابت بود.

به عقیده برخی به دلیل اشباع عرضه و تقاضا در شمال شهر تهران تقاضای مصرفی، سرمایه‌ای و اجاره به جنوب و مرکز تهران سرازیر شد. به عنوان نمونه نرخ مسکن در منطقه یک تهران از نیمه اول سال متری 75 میلیون تومان بود که به متری 87 میلیون افزایش یافت، در چنین شرایطی نرخ خانه در منطقه 14 جنوب تهران 25/9 میلیون تومان در هر متر مربع بود که بیانگر افزایش 43 درصدی مسکن در این منطقه است و در منطقه 18 نیز حدود 40 درصد افزایش قیمت داشته است.

منطقه 5 تهران که تقاضای بالایی نیز داشت متری 54/2 میلیون تومان اعلام قیمت شد که از افزایش 28 درصدی خانه در این منطقه حکایت دارد. منطقه 2 تهران نیز به همین منوال از مناطق پرتقاضا در این ایام به شمار می‌رفت به طوری که قیمت مسکن در این منطقه حدود 31 درصد افزایش داشته است.

با وجود این نرخ مسکن در منطقه جنوب پایتخت با جیب مردم همخوانی بیشتری دارد به همین دلیل تقاضا در این منطقه افزایش یافته است درحالی بیشترین میزان ساخت و ساز در منطقه شمالی انجام شده و در جنوب با کاهش مسکن و عرضه ناکافی مواجه هستیم.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد رکود معاملات مسکن از تیرماه آغاز شد و تا پایان تابستان نیز تداوم داشت و طبق اعلام بانک مرکزی میانگین نرخ هر مترمربع در تهران حدود 43/2 میلیون تومان برآورد شد بیانگر افزایش 1/1 درصدی در مقایسه با ماه قبل و افزایش 36/3 درصدی در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته است. این میزان افزایش قیمت، کمترین مقدار از ابتدای سال تا شهریور ماه بود.

آمار معاملات هم که از تیرماه روندی کاهشی در پیش گرفته بود تا پایان نیمه اول سال تداوم داشت. روند کاهشی آمار معاملات در مردادماه 23 درصد و در شهریورماه نیز 22/5 درصد گزارش شد. معاملات مسکن در شهریورماه حدود 6 هزار و 33 فقره ثبت شده است. خردادماه نیز که زمان رونق بازار مسکن بود تعداد معاملات 13 هزار و 874 فقره و در تیرماه 10 هزار و 294 فقره گزارش شد. در مردادماه 7هزار و 825 فقره و در شهریورماه نیز مجددا کاهشی شده و حدود 6 هزار و 33 فقره برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش 46 درصدی ساخت مسکن

آمارها از اوضاع مسکن حاکی از ایجاد رکود غیرتورمی در این بازار است؛ قابل ذکر است که پس از جابجایی‌ها از مهر تا بهمن، بازار مجددا رو به ثبات می‌رود و با خریدوفروش پیش از تغییر سال روبه‌رو می‌شود. از همین رو احتمال می‌رود در صورت تداوم روند فعلی در بازار مسکن و اوضاع اقتصادی کشور، تا پایان سال شاهد آرامش و رکود در بازار مسکن باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)