بازنگری در طرح نهضت ملی مسکن

بازنگری در طرح نهضت ملی مسکن

یکی از راهکارهایی که دولت برای بهبود اوضاع مسکن ارائه کرد، ساخت مسکن ملی بود که تاکنون اجرای آن با اما و اگرهای زیاده مواجه شده است و برخی این طرح را عملا طرح شکست خورده تلقی می‌کنند....

آهن پرایس: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای کشور که به شدت تحت تأثیر تورم جاری در کشور قرار دارد، بازار مسکن است؛ تورم این بازار در ماه آبان حدود 46 درصد برآورد شد به طوری که طبق آمار از نرخ تورم اسمی در این بازار نیز فراتر رفت.

جهش ناگهانی نرخ دلار در اواسط ماه آبان یکی از عواملی بود که افزایش بیشتر قیمت مسکن را رقم زد و ضعف شدید تقاضا نیز به این افزایش‌ها تعمیق داد. از همین رو توصیه می‌شود برای تحریک بازار مسکن و کنترل قیمت آن بخش تولید تقویت شود.

یکی از راهکارهایی که دولت برای بهبود اوضاع مسکن ارائه کرد، ساخت مسکن ملی بود که تاکنون اجرای آن با اما و اگرهای زیاده مواجه شده است و برخی این طرح را عملا طرح شکست خورده تلقی می‌کنند.

در همین زمینه سیدمحمد مرتضوی رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در سالجاری در حوزه مسکن وجود داشت افزایش نرخ مصالح ساختمانی و نرخ آهن آلات است که در کنار رشد روزافزون نرخ تورم و افت ارزش پول کشور و افزایش دستمزدها به افزایش هزینه‌های تولید مسکن منجر شد. نتیجه چنین امری کاهش توان خرید مسکن و رکود بیشتر در این بازار بود.

مرتضوی در ادامه افزود: معاملات مسکن درحال حاضر در رکود عمیقی به سر می‌برد و افزایش نرخ نهایی مسکن به گونه‌ای است که در خانه‌هایی با متراژ کوچک و ارزان‌قیمت نمود بیشتری دارد و عمده معاملات هم در واحدهایی با نرخ پایین‌تر بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: در اوضاع رکودی بازار مسکن دولت طرح نهضت ملی مسکن را ارائه کرد که تاکنون نتیجه خاصی نیز دربر نداشته است. دولت حتی بخشی از تسهیلات بانکی را نیز به این امر اختصاص داد و رویکردی حمایتگرانه از بازار مسکن نمایان کرد.

وی بیان کرد: اگرچه حمایت دولت از این بخش پسندیده است اما با گذشت بیش از یک سال از اجرای این طرح، هنوز نتیجه ملموسی مشاهده نشده و می‌توان گفت عملا در این یک سال هدررفت انرژی و منابع مالی را به دنبال داشته است. حال اگر دولت همین میزان از انرژی و سرمایه را در بخش خصوصی به کار می‌برد در بازار مسکن رونق نسبی اتفاق می‌افتاد و قیمت‌ها تعدیل می‌شد.

حال انچه در بازار مسکن رخ داده است حاصل رویکردها و تصمیمات غیرموجه و ناهماهنگ نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه مسکن است که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نداشته است.

به عقیده این فعال بخش خصوصی، لازم بود پیش از هر اقدامی در زمینه طرح موردنظر، به صورت دقیق و کارشناسانه برنامه‌ریزی می‌شد و دولت با حمایت از بخش خصوصی به اجرای اصولی این پروژه کمک می‌کرد.

مرتضوی ادامه داد: بهتر است دولت در قالب یک حمایتگر از بخش مسکن ظاهر شود و همچنین در زمینه پرداخت تسهیلات و تعیین قوانینی که در پیشبرد طرح جامع مسکن کمک‌کننده باشد، ایفای نقش کند.

رئیس کمیسیون انبوه‌سازان اشاره کرد: طرح جامع مسکن طرحی است هدف آن ساخت و عرضه مسکن است تا به این طریق تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود. اما دولت در این زمینه کوتاهی کرد و به دنبال اجرا و تحقق این طرح نبود. به عبارتی می‌توان گفت حتی طرح ساخت سالیانه یک میلیون مسکن نه تنها گرهی از مشکل بازار مسکن باز نکرد بلکه اوضاع آن را نیز پیچیده‌تر کرد.

مرتضوی اظهار کرد: ضروری است با اصلاح طرح نهضت ملی مسکن، برخی سیاست‌های اجرایی دولت در این زمینه بهبود پیدا کند تا متقاضی فشار کمتری متحمل شود. در همین راستا ضروری است به نحوی از قشر ضعیف‌تر که توانایی خرید مسکن ندارد، حمایت شود.

این فعال صنعتی در ادامه به ضرورت توجه به بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: بهتر است دولت به جای قرارداد بستن با بخش‌های شبه دولتی با بخش‌های خصوصی که اثرگذاری بیشتری نیز دارند، قرارداد ببندد تا بدین وسیله تولید و عرضه مسکن را به عهده توسعه‌‌گران واگذار کند و با این روش توان توسعه‌گران را افزایش داده و تغییرات ساختاری و کالبدی، محیطی، مسکنی مناسبی ایجاد کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار رکودی و رشد نرخ مسکن

این فعال بخش خصوصی طرح جامع مسکن را دارای نقاط ضعف و قوت خواند و جانمایی اشتباه یکی از این ضعفهاست که تبعات آن دور از ذهن نیست.

وی همچنین افزود: در چنین شرایطی که از اساس جانمایی ساخت مسکن اشتباه بوده، قرار است سرمایه مردم و دولت در جایی استفاده شود که مکان مناسبی برای زندگی کردن نیست. در واقع می‌توان گفت بی‌توجهی به طرح‌های بالادستی نتیجه مشابه با طرح ساخت 4 میلیون مسکن خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)