بازار رکودی و رشد نرخ مسکن

بازار رکودی و رشد نرخ مسکن

رکود در بازار مسکن به معنی ثبات قیمت یا عدم افزایش قیمت مسکن نیست، زیرا در بازار رکودی فعلی شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دسمزدها و همچنین دستمزدها هستیم که نهایتا در نرخ نهایی مسکن بروز و ظهوری خواهد کرد، در نتیجه نمی‌توان گفت رکود به کاهش یا ثبات قیمت مسکن منجر می‌شود...

آهن پرایس: گزارش‌هایی که از بازار مسکن شنیده می‌شود بیانگر اوضاع نابسامان این بازار است، یکی از چالش‌های مهمی که در این بخش وجود دارد افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی است که در کنار سایر عوامل مؤثر، به رکود بازار مسکن دامن زده است.

به عقیده سیدمحمد مرتضوی رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن، وزارت راه و شهرسازی از بخش مسکن حمایت نمی‌کند. این امر به رکود بیش از پیش این بازار دامن می‌زند و با افزایش چشمگیر فاصله عرضه و تقاضا شاهد صدمات جبران‌ناپذیری در این بازارخواهیم بود، به طوری که ممکن افزایش انفجاری و شارپی قیمت مسکن را در آینده‌ای نزدیک پیش رو داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: رکود عمیقی که در بازار مسکن وجود دارد با ایجاد فاصله گسترده بین عرضه و تقاضا آسیب‌های جدی به این بخش وارد خواهد کرد و نهایتا قیمت‌ها به طور افسارگسیخته افزایش می‌یابد.

مرتضوی همچنین بیان کرد: رکود اثر مثبتی در بازار مسکن ندارد، به عنوان مثال ممکن است برخی از سازندگان به دلیل نیاز مالی واحدهای خود را با قیمت کمتری نسبت به بازار بفروشند اما افت میزان معاملات تأثیری در خریدار و مصرف‌کننده ندارد.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است شمار محدودی از سازندگان از رکود حاکم بر این بازار سود ببرند اما به طور کلی کاهش ساخت‌وسازها و معاملات بازار مسکن را آشفته و نابسامان می‌کند. ناگفته نماند که در ایام رکود شاهد خروج سرمایه‌گذاران از این بازار به سمت بازارهای زودبازده هستیم، چیزی که در این ایام به وفور مشاهده می‌شود.

وی در ادامه گفت: حتی اگر بنا بر این باشد که هر سال حدود 800 هزار واحد مسکونی بسازیم تا پاسخگوی بازار تقاضا باشد، رکود فعلی موجب جاماندن از این هدف خواهد شد و سالیانه افزایش نیاز به مسکن بیش از پیش احساس خواهد شد؛ آسیب‌هایی که در ایام رکود به بازار وارد می‌شود حتی پس از خروج از رکود هم آثار آن قابل مشاهده است و در واقع می‌توان گفت به قدری بازار دچار اختلال می‌شود که برنامه‌های بعدی را نیز دچار مشکل می‌کند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن بیان کرد: رکود در بازار مسکن به معنی ثبات قیمت یا عدم افزایش قیمت مسکن نیست، زیرا در بازار رکودی فعلی شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دسمزدها و همچنین دستمزدها هستیم که نهایتا در نرخ نهایی مسکن بروز و ظهور خواهد کرد، درنتیجه نمی‌توان گفت رکود به کاهش یا ثبات قیمت مسکن منجر می‌شود.

طی خبری که هفته گذشته مبنی بر افزایش نرخ یونولیت منتشر شد، مرتضوی در این زمینه اظهار کرد: هر ماه آمار ساخت مسکن ریزش می‌کند اما در چند هفته اخیر به دلیل افزایش قیمت یونولیت، سیمان، دستمزد و غیره ساخت و ساز هم کاهش چشمگیری داشته است. به عنوان نمونه شنیده‌ها حاکی است که قیمت هر پاکت سیمان از 50 هزار تومان به 70-80 هزار تومان رسیده است و نرخ یونولیت هم از 70 هزار تومان به 500 هزار تومان رسیده است.

گفتنی است برخی از مسئولان افزایش نرخ سیمان را تکذیب کرده‌اند، به گفته مدیر دفتر صمت نرخ سیمان در هفته گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهشی نیز بوده است؛ در حال حاضر هر کیسه سیمان 50 کیلویی در بورس کالا 33 هزار تومان و نرخ 50 کیلو سیمان فله‌ای نیز 29 هزار تومان اعلام شده است.

رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن در ادامه بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی از تولید مسکن توسط بخش خصوصی حمایت نمی‌کند، طرح نهضت ملی مسکن نیز بیشتر به طرحی شکست خورده می‌ماند. مشکلی که در این طرح وجود دارد ناتوانی متقاضی مسکن در پرداخت آورده و عدم پرداخت تسهیلات بانکی است که همین امر به توقف یا کندی اجرای ساخت مسکن ملی منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پروژه سرگردان مسکن ملی

مرتضوی همچنین گفت: بانک مسکن نیز منابع مالی لازم را برای حمایت از این طرح ندارد و جواب رد به سینه سازندگان زده است. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی وزارت راه و شهرسازی نگاه جدی‌تر و تخصصی‌تری به حوزه مسکن داشته باشد و برخی طرح‌ها را در طرح جامع مسکن بازتعریف کرده و با برخی سیاست‌های غیرقابل اجرا و دستوری جایگزین کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)