بازگشت آرامش به بازار مسکن

بازگشت آرامش به بازار مسکن
بازگشت آرامش به بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش قیمت ‌ها در حوزه مسکن که معمولا از تهران شروع و به سایر شهر ها کشیده می‌ شود از شاخص‌ های اقتصاد کلان نشأت می‌گیرد. بعد از نوسانات ارزی شاهد رشد قیمت زمین و هزینه‌ های...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، افزایش قیمت ‌ها در حوزه مسکن که معمولا از تهران شروع و به سایر شهر ها کشیده می‌ شود از شاخص‌ های اقتصاد کلان نشأت می‌گیرد. بعد از نوسانات ارزی شاهد رشد قیمت زمین و هزینه‌ های تولید بودیم که بر روی قیمت مسکن اثر گذار بوده است. با این وجود قیمت مسکن در این مناطق معقول‌تر از دیگر مناطق شهری است.

سرمایه‌ گذاری‌ هایی که در زیر ساخت ‌ها و خدمات رو بنایی شهر های جدید صورت گرفته به ایجاد ارزش افزوده منجر می ‌شود. به همین دلیل شهر های جدید از یک سو مناطق جاذب سکونت برای اقشار متوسط و کم‌ درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت مسکن در این شهرها نسبت به دیگر مناطق شهری معقول‌تر است.

از  این رو متقاضیان توان خرید مسکن در شهر های جدید را نیز دیگر ندارند، یکی از ویژگی‌ های این مناطق تنوع جمعیتی و سکونتی آن است. لزوما همه کسانی که در این شهر ها زندگی می‌کنند از اقشار ضعیف نیستند. هم ‌اکنون تیپ‌ های مختلف، متراژ، تراکم و تنوع جمعیتی مختلفی در شهر های جدید وجود دارد. به همین لحاظ قیمت ‌ها نیز از تنوع برخوردار است.

افزایش ۲۵ درصدی تولید، رکود معاملاتی، ثبات بازار ارز و انتظارات کاهشی از چشم انداز قیمت مسکن، این بازار را در مسیر آرامش قرار داده است. با این حال غفلت دولت از تسهیل شرایط سازندگان می‌تواند بخش ساختمان را در یک سال آینده در مسیر التهاب قرار دهد. به دنبال نوسانات قیمتی در بازار مسکن جنب و جوش سازندگان در این بخش افزایش پیدا کرد.

از این رو بر اساس اظهارات مسئولان بازار مسکن، که قیمت مسکن تا پایان سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و در این بین افزایش صدور پروانه ساختمان و کاهش تقاضا برای خرید مسکن، دو مسئله‌ای است که در کاهش قیمت مسکن اثر مثبت خواهد گذاشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)