بحران اسکلت فلزی در بازار آهن

بحران اسکلت فلزی در بازار آهن
بحران اسکلت فلزی در بازار آهن

به تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، بنیادی‌ترین بخش هر سازه، اسکلت است. اسکلت ساختمان باید از دوام، استحکام و پایداری کافی به‌خصوص در برابر زلزله برخوردار باشد. در حال حاضر ساختمان‌ها در کشور به دو روش اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ساخته می‌شوند که انتخاب هر کدام ...

به تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، بنیادی‌ترین بخش هر سازه، اسکلت است. اسکلت ساختمان باید از دوام، استحکام و پایداری کافی به‌خصوص در برابر زلزله برخوردار باشد. در حال حاضر ساختمان‌ها در کشور به دو روش اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ساخته می‌شوند که انتخاب هر کدام از این دو روش بستگی به مولفه‌های متعددی نظیر منطقه آب و هوایی، میزان بودجه، شرایط و کیفیت اجرا، مسائل فنی سازه و ... دارد که مهندسان و کارفرمایان با بررسی عوامل مختلف نوع اسکلت‌بندی بنا را تعیین می‌کنند.

اسکلت فلزی از گذشته‌های دور تا امروز در ساختمان‌ها اجرا می‌شود، مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف و همچنین امکان ساخت در کارخانه‌های تولیدی تحت نظر متخصصان کنترل کیفیت باعث شده این نوع اسکلت‌بندی در اکثر سازه‌ها و ساختمان‌ها به چشم بخورد. این اسکلت همان‌طور که از نامش پیداست با استفاده از مقاوم‌ترین متریال یعنی فولاد ساخته می‌شود. پیشینه اجرای این روش در ساخت‌وساز بسیار طولانی است. علاوه بر مقاومت بالا، امتیازاتی همچون امکان بازیافت، امکان پیش‌ساخت و در نتیجه سرعت اجرای بیشتر، وزن کمتر و همچنین اشغال کمتر فضای مفید ساختمان باعث شده تا استقبال از فولاد بیشتر از بتن باشد. هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید سازه‌های فولادی فعالیت می‌کنند که البته رکود ساخت‌وساز و کاهش چشمگیر طرح‌های عمرانی باعث شده تا با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در بازار حضور داشته باشند. «پایبند سازه» یکی از شرکت‌هایی است که فعالیـت رسـمی خـود را از سـال ۱۳۷۸ در حـوزه سـاخت و نصـب سازه‌های فلزی ازجمله اسکلت‌های فلزی پیچ و مهره‌ای، جوشی، سـوله و سازه‌های خـاص صنایـع نفـت و گاز و پتروشـیمی آغـاز کرده است.

در حال حاضر نوسانات نرخ ارز، بسیاری از مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل بازار ساخت‌وساز در حالت انتظار قرار دارد و این مساله باعث شده تا تولیدکنندگان اسکلت فلزی هم دچار مشکل شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)