برتری عرضه به تقاضا

برتری عرضه به تقاضا
برتری عرضه به تقاضا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با وجود آن که ساخت و ساز در تهران حدود ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، عرضه نسبت به معاملات در حالت کلی ۲۶ درصد بهبود پیدا کرده است. معاملات مسکن در تهران طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با وجود آن که ساخت و ساز در تهران حدود ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، عرضه نسبت به معاملات در حالت کلی ۲۶ درصد بهبود پیدا کرده است. معاملات مسکن در تهران طی ۱۰ ماهه سال جاری ۴۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته و افت ساخت و سازها ۱۷ درصد بوده است.  اوضاع عرضه به تقاضا نسبت به سال قبل ۲۶ درصد بهبود پیدا کرده است. از این رو حجم قابل توجهی واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد.

 آذر ماه  سال جاری ۵۶۵۸ واحد مسکونی در تهران پروانه ساخت دریافت کرده‌ اند که با توجه به ۱۰ هزار و ۸۶۲ فقره معامله، ساخت و سازها در شرایط امروز تقریبا نصف تعداد معاملات است اما عرضه‌ی مازاد، نگرانی ‌های ناشی از فشار تقاضا را کاهش می‌ دهد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده از سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی وجود دارد. بنابر اظهارات معاون وزیر راه و شهر سازی، اگر آمار  مجددی گرفته شود، احتمالا آمار واحد های خالی کاهش یافته است. با این حال گشتی در آگهی‌ های فروش مسکن و فایل‌ های موجود در دفاتر املاک نشان می‌ دهد عرضه تقریبا ۱۰ برابر معاملات قطعی است. 

بیشترین تعداد آپارتمان ‌های خالی در شمال و شمال غرب تهران با متراژهای بالای ۸۰ متر مربع وجود دارد که متقاضیان واقعی توان خرید آنها را ندارند. حال در شرایطی که حدود ۷۰ درصد آگهی ‌ها را واحد های بالای ۸۰ متر مربع به خود اختصاص می‌دهد، ۵۸ درصد معاملات در واحد های کمتر از ۸۰ متر مربع انجام می ‌شود. سال گذشته در ۱۰ ماهه نخست ۱۰۷ هزار و ۸۳۲ معامله مسکن در تهران انجام شد. این رقم در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ۶۱ هزار و ۱۰۹ فقره رسیده که از کاهش ۴۳ درصدی حکایت دارد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)